2019-10-07, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Sluta tramsa. Man har för helvete inte någon besittningsrätt till en annans bil för att man har fått skjuts någon gång.

Det är ju extremt foliehattigt att inbilla sig att SD och LW pratat ihop sig om att hon ska göra en falskanmälan. De uppger i förhör samstämmiga uppgifter om vad som hände så antingen var det faktiskt det som hände eller också har de pratat ihop sig om en lögn. Jag tror inte de pratat ihop sig.

LW uppger vidare att hon anmälde händelsen så snart hon kom in till sig, vilket var på natten, så händelsen inträffade nog strax innan strax utanför hennes bostad. En knoggnuggning ger heller inte mycket mer märken än en rodnad som kanske kvarstår ett par minuter.
Det var den enda "kroppsskada" hon uppvisade, inga strypmärken eller dylikt. Inga granbarr i naveln efter våldtäkt i skogen etc..

Det är rent av komiskt hur anti SD falangen är så benägen att peka ut de av oss som är mer tveksamma som troll och spridandes "trådsanningar" ja så till den grad att man måste krysta fram att LW nog ljög vid sina anmälningar till polisen för att kunna omforma händelseförloppet till ett annat. För det är väl så, hade bilincidenten av er själva setts som allvarlig behövs väl inte ett annat händelseförlopp försökas stöpas?
Eller fantasierna att LW mördats för att hon i egenskap av något slags Enid Blyton hjältinna kommit på omfattande bedrägerier och förskingring?
Nej, LW mördades nog på grund av den sunkiga relationen med SD men frågan är om det var SD själv eller någon annan i parternas närhet (jag utesluter inte att involverad med LW heller kan ha upplevt hennes ofärdiga relation med SD som "i vägen").

Vem har pratat om att "SD och LW pratat ihop sig om att hon ska göra en falskanmälan."???

Inte jag iaf. Känner inte igen detta alls.

Och vem har pratat om att jag tror att:"att man måste krysta fram att LW nog ljög vid sina anmälningar till polisen för att kunna omforma händelseförloppet till ett annat"????

Känner inte igen att jag skulle ha skrivit något liknande heller.

Vad de bråkade om har jag ingen aning. Vi har bara spekulerat.

De tjafsade om allt möjligt.
Det är inte ointressant vad de bråkade om, om SD är skyldig till mordet, därav spekulationerna.
Vi vet inte ens om det har pågått oegentligheter runt ekonomin av geotouren.

Alltså, ingen vet ju vad som har hänt i bilen. Eller hur??

Ett kraftigt och smärtsamt tag runt någon nacke genom ett hårt grepp som trycker ner huvudet kan bara det i sig skapa panikkänslor. Att sedan inte kunna värja sig mot att bli knoggnuggad...

Bara för att det inte syns tydligt (svårare att se i en hårbotten med tjockt svart hår kanske?) att man har blivit knoggnuggad betyder det väl inte att det inte gjort ont, att LW blivit skrämd eller att hon inte har gjort en riktig bedömning? Att det inte stod i proportion till hennes handlande?

Det kan mycket väl vara så att när de bråkade sa han:
- Gå ur bilen
Hon svarar:
- Jag tycker att vi pratar klart först.

Pang, han tar greppet.

Kan du säga med säkerhet att det inte gick till så?

Från NA:
"De ska sedan ha börjat att tjafsa "om allt möjligt". När mannen bad Lena att kliva ut ur bilen förklarade hon att hon ville prata klart först.

Mannen ska enligt anmälan ha hävt sig över passagerarsidan och lagt sin högerarm om Lenas nacke."

https://www.na.se/logga-in/hemliga-bilden-som-visar-lena-wesstroms-trasiga-orhange-blivit-bojt-pa-grund-av-det-vald-hon-utsatte s-for
Citera
2019-10-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej, däremot en välgärning att barnen slipper växa upp med en mördare som vårdnadshavare.

Lik förbannat sorgligt för barnen, så klart.

Citat:
Det håller jag med om, fallet överträffar faktiskt dikten, och det är ett sjukt fall med otroligt många ingredienser. Inte minst att BO och GM skrivet om sitt liv tillsammans med olika aktiviteter med foton på nätet, öppet så alla kan se.

LW har förstås agerat fel på olika sätt som bidragit till situationen har urartat, dock ska man inte säga att hon provocerade fram sitt eget mord, för det ligger långt utanför ramarna för vad de faktiskt gjorde.
Krasst sett, vad var så allvarligt? De hade en affär under 6 år och LW ville avsluta. Inget som skulle provocera fram ett mord, även om vi lägger till en ekonomisk förskingring.

Ingen har väl påstått att hon provocerat fram sitt eget mord. Inte vad jag har sett iaf.

Krasst och moraliskt, som hämtat från en sämre porrfilm faktiskt. Pastorn viger paret som hon är vän med. Knullar sedan mannen i smyg i flera år. Ha! Ha! Obetalbart!
Citera
2019-10-07, 12:54
Medlem
Honan6s avatar
Citat Snor-Johan 7/10 -19:
" Det psykosociala atmosfären vilken fått mördaren(na) att begå brottet som utmäts i lagens strängaste straff intresserar mig mer än att se någon lagförd för mordet. "

S-J och vi andra har i denna tråd kunnat se en mängd ingredienser inhämtat från SD:s och LW:s egna ord från deras GC-sidor, andra Sociala media, tidigare anmälningar, fakta från häktningsframställan, trådskribenter med insyn o s v. Var och en är fri att bilda sig egna uppfattningar om vad som kan ha föranlett mördaren till att gå från tanke till handling. S-J bryr sig inte om SD är mördaren, istället är hen mer intresserad av den psykosociala atmosfären som fått mördaren att begå brottet. Det är något som jag med är intresserad av och har grottat mycket i tidigare i tråden, något som S-J har ondgjort sig över vid flera tillfällen...

I den senaste häktningsframställan tycker jag det framgår tydligt att åkl. ÅH kommer att väcka åtal mot den misstänkte SD och att det finns omständigheter som talar för att den häktade ÄR skyldig. Inte en chans att ÅH skulle hålla SD häktad och riskera sitt ämbete om hon vore osäker på om hon ska väcka åtal eller inte. SD kommer att bli delgiven FU-fakta löpande EFTER att han ställts inför frågor i förhör. Om SD är oskyldig behöver han inte vara Förvånad, Besviken och Frustrerad (som adv. IB uppgett att han är). Han har ju själv uppgett (om Charkoals uppgifter stämmer) att polisen gjorde rätt som först misstänkte honom. Han kommer sannolikt erkänna vissa delar av sina aktiviteter mot LW fram till en viss tidpunkt och sen neka i sten om mordet - även när han får reda på att digitala konversationer, vittnesuppgifter, hans DNA och mastningar visar att han ljuger.

SD skulle inte sitt häktad om det inte fanns en mängd frapperande bevisning. Se T34Panzer citat från häktningsframställan och där hen även lagt upp en bildfil av tillika:

Jag har tidigare skrivit en del tankar om det psykosociala runt SD och de flesta i tråden kan nog ha en viss förståelse för att SD kan ha befunnit sig i en enorm livskris i samband med separationen/skilsmässan från HD. Rädslan att bli ensam är SD:s kryptonit? Lägg där till ekonomisk oro, tappad kontroll, kanske presterar sämre på arbetet, svartsjuk/avundsjuk på HD och LW - allt resulterar i att han upplever sig helt maktlös?

I stort sett alla texter SD skrivit på sin GC-logg visar på att SD är en självupphöjande figur med ett stort prestationskomplex. Hans ständiga ironiska humorflykter tyder på att han har svårt att närma sig egna känslor. Ytterst få texter visar de sanna inre tankarna. Det är ingen anklagelse om hans skrivbeteende som sannolikt antyder ett omedvetet självskydd. Han vill inte tappa ansiktet och därför är det inte så konstigt att han inte skriver detaljer som att han genomgår en skilsmässa t ex - istället för Läckö-eventet Väljer han att cacha ensam och det ser ju så mycket bättre ut...

För mig så framträder SD som en person med duktighetskomplex som söker bekräftelse. Han skojar, ironiserar och distanserar sig ständigt. Han nämner ytterst sällan sina föräldrar och syskon. Det verkar som att det umgänget är obefintligt. Istället verkar det som att han är som en son i HD:s familj och har en bror i JG (sistnämnda som stöttar honom i allt och t o m försökt stoppa skribenter i tråden).

Det kan vara så att SD är en jagsvag person som hävdat sig med att visa omgivningen hur duktig han är genom att ständigt prestera - ta dyk- och pilotcertifikat, glänsa i GC-jakter, ordna event, GC-gåtor och alla möjliga projekt. När han gick bakom ryggen på HD och sökte bekräftelse via LW, så fick väl hon ge honom det inte HD orkade med längre?

Det finns knappt några uppgifter i tråden SD:s uppväxt och hur han var som barn - blev han sedd eller negligerad av mamma? Hur har det gått för hans syskon? Varför nämner han knappt sin familj?

Oavsett hur SD:s uppväxt varit så är han en vuxen människa som måste ta ansvar för sina handlingar. Jag tror att svaret i mordgåtan handlar om att LW utgjorde ett hot för hans anseende - alla hans motgångar, tidigare otroheten, skilsmässan och eventuella oegentligheter var hennes fel? Han såg till att eliminera ett hindret som förstörde hans liv?

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Citera
2019-10-07, 13:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, du tycker att åklagare/polis ska bortse från historiken mellan SD och brottsoffer?

Ord står mot ord, det gick inte att bevisa vad som hade hänt.
Det var väl det SD hävdade, att LW vägrade lämna bilen?

Men hade SD gjort vad han kunde för att få henne lämna bilen? Dvs det "normala" människor gör; upprepa sin begäran flera gånger, kanske öppna dörren för den som man vill ska lämna bilen, ta på axen, armen med samma begäran. Och om det inte hjälper, kanske ta i handen och visa genom att dra.
Det finns en mängd andra metoder som är mer "normala" att ta till i denne situation om inte detta hjälper; t ex att tala om att man själv går hem (några minuters promenad från LW) och att man nu måste låsa bilen, var vänlig lämna bilen), eller att man nu kör bilen hem till sig själv, och i detta fall kommer jag att går ur och låsa bilen hemma.

De flesta människor börjar inte puckla på sina bekanta i liknade situation. Även om det i lagen står att du har rätt att göra det för att få ut personen.

Jag tror att våldet inte var avsett för att få ut L*ena ur bilen. Jag tror att det handlade om det de hade pratat om/bråkat om. Jag tror också att våldet var mer omfattande än vad han själv hävdade. Tyvärr gick det inte att styrka, då det knoggnuggades i huvudsvålen. Men det var tillräckligt hårt för att ett örhänge skulle deformeras.

Man ska inte glömma att hängande örhängen sitter i det mjuka örat och för att deformera det krävs en del våld för att kunna klämma ihop det så mot kind eller hals.

Jag litar inte på att SD berättar sanningen. Jag litar på MV som berättar om en man som milt uttryckt "slirar på sanningen".

Båda parter lämnar samstämmiga uppgifter om händelseförloppet fram till knoggnuggningen, därefter skiljer sig uppgifterna något åt. Det är vad åklagaren skriver i motiveringen till avskrivningsbeslutet.
LW har alltså själv även hon uppgivit att SD bad henne gå ur bilen för att sade han var trött och ville hem men att hon ville prata och satt kvar varpå det blev "tjafs" (inte då heller gav hon sig ur bilen). För att ta din egen anmärkning "Gör man så mot sina bekanta, som varit hyggliga och skjutsat hem henne?"

DU slirar på sanningen vad gäller silverörhänget. Det krävs inget större våld för att deformera dem, jag har ett antal par som deformerats genom att jag somnat med dem eller haft en tight buff över öronen. Fast hon kanske hade skräpsilver som innehåller mindre silverhalt, då kanske det krävs hårdare tryck beroenda av vad för annan metall de innehåller.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-07 kl. 13:35.
Citera
2019-10-07, 13:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller så handlade både trakasserierna och
bråket i bilen om att SD var svartsjuk.

Under 2016 var LW mycket tillsammans
med MgL. Det finns uppgifter i tråden att
hon samtidigt hade en intim relation med
SD utan att MgL visste om det. Det är ju
mycket möjligt att SD inte heller visste
om hennes relation med MgL. Förrän de
skulle dela hotellrum på FAD i Linköping.
Jag tror att det var det trakasserierna
gällde, när SD fick reda på det. Jag tror
också att det var det bråket i bilen
handlade om. LW kan ha förklarat att så
länge han fortsatte att vara gift med HD
så hade han ingen rätt att ha synpunkter
på vem hon träffade och vad de gjorde
tillsammans.

Trakasserianmälan och knoggnuggningen
skedde också i samband med UWs
skilsmässa från MH.
SD kanske var orolig för att LW och UW
skulle komma närmare varandra efter den?

Anmälan om knoggnuggningen verkar ha
varit början till slutet. HD fick reda på
deras relation och begärde så småningom
skilsmässa. JG valde SD framför LW. Hon
blev utfryst av järngänget. Det blev bråk
i GC-tour gruppen och touren lades ned.

Jag tror att LW kan ha upplevt samma
sak av att bli utfryst i frikyrkan tidigare.
Först när hon och UW skiljde sig och hon
slutade som pastor och bytte församling.
Sedan i hennes nya församling om det
stämmer att hon hade en relation med en
gift man där.
Och sedan i GC-gänget för att hon haft
en relation med en gift man där.

Det är inte konstigt om hon hade få
kvinnliga vänner. Vem skulle vilja ha
henne i närheten av sin man?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-07 kl. 13:40.
Citera
2019-10-07, 13:42
Medlem
Citat:
skilsmässa från MH.

gift man där.

Eller så är LW inne i en period av ältande som så att säga får sitt utlopp genom anmälningarna. Skilsmässan mellan UW och MH kanske spelar in i någon grad, om det nu är så att en orsak var att MH hade synpunkter på hur konflikter med barnen och dylikt hanterades av av UW och LW.
LW har kanske blivit kritiserad angående något barnen gör (eller inte gör), eller att hon i sista stund vill byta vecka att ha barnen? En till omständighet som tynger henne.
Däremot är jag tveksam till att vare sig LW eller UW tänkt sig någon återförening så vete sjutton om ens SD hade någon kännedom om vad som försiggick mellan UW och MH?

Jag lutar nog åt att brytningen mellan SD och LW antagligt är redan innan november när hon gör anmälan om ofredandet. Det kan ju vara så att han varit otrevlig mot henne (om han inte vill prata om vad hon kan tänkas vilja dryfta), det kan ju ofta vara effektivt, att vara otrevlig mot människor man vill ha visst avstånd till.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-07 kl. 13:55.
Citera
2019-10-07, 13:45
Medlem
landbandys avatar
Undrar om det kan vara två saker som irriterade SD så till den milda grad ?

1. Att LW berättade för HD om den långa 6-åriga otrohetsaffären

2. Att LW tänkte fortsätta GEO-touren på egen hand i Stockholm med hjälp utav Beho*d*rX ?
Citera
2019-10-07, 13:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Eller så är LW inne i en period av ältande som så att säga får sitt utlopp genom anmälningarna. Skilsmässan mellan UW och MH kanske spelar in i någon grad, om det nu är så att en orsak var att MH hade synpunkter på hur konflikter med barnen och dylikt hanterades av av UW och LW.
LW har kanske blivit kritiserad angående något barnen gör (eller inte gör), eller att hon i sista stund vill byta vecka att ha barnen? En till omständighet som tynger henne.
Däremot är jag tveksam till att vare sig LW eller UW tänkt sig någon återförening så vete sjutton om ens SD hade någon kännedom om vad som försiggick mellan UW och MH?

Jag orkar inte leta i loggarna nu men de
åkte väl på familjesemester till fjällen
efter UWs skilsmässa från MH?

Och på LWs födelsedag skulle UW och
barnen bjuda henne på middag.

Det kanske SD hade synpunkter på.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-07 kl. 13:58.
Citera
2019-10-07, 14:06
Medlem
Citat:
skilsmässa från MH.

gift man där.

Det är inte konstigt om hon hade få
kvinnliga vänner. Vem skulle vilja ha
henne i närheten av sin man?

Kan hon haft lite "martyr" tankar? Om hon ger sig in i situationer som hon rimligtvis bör ha faktisk vetskap om att hon med ganska stor sannolikhet är den som blir illa sedd och kanske utstött? Hur många förhållanden tåls i geogänget innan hennes partners börjar le överseende bakom ryggen, först mot varandra (som man nu menar att SD ska ha surnat till för att LW skulle dela rum med ML) men snart gentemot henne?
För LWs sida kanske hon såg ett vänstrande med en gift man som "tryggt" i och med att det inte är förbundet med vardagliga krav och förväntningar. Om det nu stämmer att hon sagt att hon inte önskade någon man i sitt liv (men kanske i en lite byrålåda då och då).
Citera
2019-10-07, 14:15
Medlem
Citat:
Jag orkar inte leta i loggarna nu men de
åkte väl på familjesemester till fjällen
efter UWs skilsmässa från MH?

Och på LWs födelsedag skulle UW och
barnen bjuda henne på middag.

Det kanske SD hade synpunkter på.

Jo, fast det kanske inte skedde utifrån en tänkt återförening. Kanske MH hade rätt, om något av barnen var utagerande, man kanske ville lugna ner tillvaron i och med detta? Jag tror såväl UW som LW ändå var hyfsat vakna ifall UW och MH trätit om barnen/LW. Man vill nog inte att ungarna ens ska fundera över att de är anledning till skilsmässan.
Citera
2019-10-07, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Båda parter lämnar samstämmiga uppgifter om händelseförloppet fram till knoggnuggningen, därefter skiljer sig uppgifterna något åt. Det är vad åklagaren skriver i motiveringen till avskrivningsbeslutet.
LW har alltså själv även hon uppgivit att SD bad henne gå ur bilen för att sade han var trött och ville hem men att hon ville prata och satt kvar varpå det blev "tjafs" (inte då heller gav hon sig ur bilen). För att ta din egen anmärkning "Gör man så mot sina bekanta, som varit hyggliga och skjutsat hem henne?"

DU slirar på sanningen vad gäller silverörhänget. Det krävs inget större våld för att deformera dem, jag har ett antal par som deformerats genom att jag somnat med dem eller haft en tight buff över öronen. Fast hon kanske hade skräpsilver som innehåller mindre silverhalt, då kanske det krävs hårdare tryck beroenda av vad för annan metall de innehåller.

På vilket sätt slirar jag på sanningen om att som jag skriver:
" Men det var tillräckligt hårt för att ett örhänge skulle deformeras."

Från NA:
Länk:
Hemliga bilden som visar Lena Wesströms trasiga örhänge: "Blivit böjt på grund av det våld hon utsattes för"
"Han ska sedan ha dragit ned henne mot växelspaken och gnuggat sina knogar mot hennes huvud. I samband med det skadades örhänget."

Var kan du se att de ska samstämmiga uppgifter fram till knoggnuggningen?
Kan inte hitta något om det i NA, Expressen (" Enligt Lena Wesströms egna uppgifter")eller i Metro kan jag hitta något om detta.
Iofs kan jag inte se att det skulle ha någon större betydelse. Det är ju själva knoggnuggningen och det hårda greppet om halsen som misshandeln handlar om och det är misshandlen han förnekar (Från NA:"Den 44-årige mannen har nekat till att ha misshandlat Lena Wesström") .

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/
https://www.metro.se/nyheter/uppgift-om-tidigare-vald-forhorde-mannen-tog-nackgrepp-pa-lena-wesstrom-N72lmUSXyBi

Jag kan säga att jag aldrig har varit med om att någon bekant har slagit eller misshandlat någon. Jag skulle tro att om någon inte vill kliva ur bilen för att man bråkar, så brukar de flesta lösa det på annat sätt än att puckla på någon.

Jag är inte heller säker på att det var så att han hade skjutsat hem henne. Det är något svårt att exakt veta vilket datum denna misshandeln ägde rum om man går till pressen. @Letsdoit analyserade detta genom att kolla det som hade skrivits.

Om det var natten mot hennes födelsedag (Expressen:"Men i januari 2017, natten till sin födelsedag"), dvs den 9:e eller om det var den 10:e (NA:"Den 10 januari 2017 anmälde Lena Wesström att hon utsatts för en misshandel av 44-åringen") som det skedde. Anmälan kan ju ha skett på natten efter 00.00.

Men annars kan hon varit på geocaching med cajjoo på sin födelsedag 10/1-17.
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=10084473-3414-41b2-baef-d4037a9e6686

Det kan alltså ha varit som det står i Expressen:
"De nya uppgifterna gäller bakgrunden till bråket. Enligt Lena Wesströms egna uppgifter till polisen hade hon bakat och ville fika – vilket han avböjde, skriver Nerikes Allehanda.
De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt
"."

Jag kan inte heller se att det står någonstans om att SD ville hem för att han var trött? Var har du läst det?

Kanske var det tvärtom? Han som kom förbi henne?

Det kan dock vara så att han har skjutsat henne. Jag tycker att jag har sett en sådan uppgift. Den kanske kommer från dig??
Citera
2019-10-07, 15:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja men han har ju inte fått tillgång till bevisen, så han vet ju inget, det är ju det han gnällt över - vid båda omhäktniningarna!
Vilket Åk ju även förklarar anledningen till i intervjun i Aftonbladet. Så det är enligt mig bara vanligt mediegnäll.
Men vore det inte bättre då att åklagaren berättade för SD på vilka grunder hon misstänker honom? Det kanske finns naturliga förklaringar till att det ser ut på ett visst sätt, och kanske det t.o.m. enkelt går att reda ut eventuella missförstånd så att han i så fall slipper sitta häktad helt i onödan?

Eller inser kanske åklagaren själv att hennes teori har för alltför stora luckor för att vara övertygande, och att det är just därför som hon ännu efter sjutton månaders misstänkande inte törs avslöja sin bevisning ens för den misstänkte själv?

Det kanske är som åklagarna brukar säga: Dubbelkolla aldrig en bra indiciekedja, det kan visa sig att den inte håller.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-07 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in