2019-10-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kumlas innergård är väl förhoppningsvis bredare än 161 meter så en eller två cachgömmor får nog plats därinne som han kan försöka få de som ”sitter inne ” att leta efter , i brist på annat ?

Suck .

Nej, det tror jag inte. Tanken är ju att de ska komma ut rehabiliterade och som vuxna ansvarstagande individer. När det gäller barnen lär det tåget tyvärr ha gått när straffet är avtjänat. Sorgligt!
Citera
2019-10-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag tycker ditt resonemang säger det mesta om din inställning. Ständigt LWs fel, det var hon som provocerade fram det ena efter det andra, provocerade hon fram mordet också?

Nonsens som framställer henne som labil? Om någon ströp och knoggnuggande dig, är du labil då, är det nonsens?

Nej jag kritiserar inte dem som inte kände de inblandade, bara de som skriver här och förespeglar att de vet vad som hände, vems "fel" det var osv. Snoris t.e.x skriver hela tiden om hur LW var trots att han inte har en susning.

Visst jätteroligt med en präst som viger ett par och sedan har en affär med brudgummen för att sedan mördas.
Jättekul
.

Och det tycker du är märkligt? Det ju så sjukt i detta fallet att verkligheten överträffar dikten.

Jag tycker inte jag ser en massa som du verkar tolka som skuldbeläggande av offret för att hon blev mördad, däremot lite insinuationer att kvinnor inte bör agera som barn i alla situationer. De har de ju en förmåga att göra kan man ju tycka, med sitt ofta väldigt bristande konsekvenstänk. Nu blev jag nog kvinnohatare och kanske SD-kramare också. Apropå det, undrar om det är sant att han brukade trycka den där amerikanen i 2:an?
Citera
2019-10-07, 01:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Man kan undra om hon började bli irriterad på att bara vara någon som han låg med , antar att hon menade att hennes födelsedag icke fick ignoreras och annat som hon tyckte var viktigt .

Kan tänkas att SD insåg att det hon var ute efter inte alls var något som han såg fram emot , särskilt när HD hade ställt ultimatum till honom .

Tror att SD ville få LW att förstå detta , och att hon skulle sakta men säkert; backa ur hela historien utan tjat och tjafs och utan att ifrågasätta varför !?

(Spekulation )
-vad tror Ni ?

Eller så handlade både trakasserierna och
bråket i bilen om att SD var svartsjuk.

Under 2016 var LW mycket tillsammans
med MgL. Det finns uppgifter i tråden att
hon samtidigt hade en intim relation med
SD utan att MgL visste om det. Det är ju
mycket möjligt att SD inte heller visste
om hennes relation med MgL. Förrän de
skulle dela hotellrum på FAD i Linköping.
Jag tror att det var det trakasserierna
gällde, när SD fick reda på det. Jag tror
också att det var det bråket i bilen
handlade om. LW kan ha förklarat att så
länge han fortsatte att vara gift med HD
så hade han ingen rätt att ha synpunkter
på vem hon träffade och vad de gjorde
tillsammans.
Citera
2019-10-07, 05:49
Medlem
Citat:
Var L*ena en person som hade en aura som inte kunde glömmas så lätt ?
Så det enda som fick gärningsmannen att glömma henne ,var att ha sönder hennes ansikte ?
Mysko , det är väl bara att ignorera en människa som man inte gillar ?

👤LW hade i nu svunnen tid varit på ett av sina många besök hos sin förtrogne vän, ifrågavarande hade då vid det aktuella tillfället bland annat uttryckt sig på följande sätt och enligt Citat: / - "Nu har det skurit sig rejält mellan mig och SD👤"

Bara 12 dagar därefter dödsmisshandlades LW👤 bakom ett bullerplank 161 meter ifrån sin bostadsrätt.

Till observandum, just det här mycket egendomliga för gemene man, det vill säga, att LW👤 upptäcktes avliden bakom ett bullerplank, tycker jag berättar väldigt mycket, vad tycker du själv om detta @landbandy ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-07, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En serie av söndrande händelser som slutar med mord sker på grund av en förbjuden relation, svikna löften, högmod, avundsjuka, tävlingslystnad, fusk och svartsjuka i sökandet efter att stå i ett skenbart ljus av berömmelse?

SD "tvingade" i stort sett LW att börja med GC och hon var ganska trögstartad, men när hon väl kom
igång under juli -14 blev hon biten och SD upplevde att det var hans förtjänst som läromästare - han skrev i loggar om sin stolthet och glädje över hennes bedrifter. Historiskt ses en annorlunda ton i GC-loggningarna från SD och LW mellan höstarna -14 till -15. Det var en tid då HD knappt nämndes eller syntes till alls i loggarna. På statistiken ser det ut som att hon varit ute och cachat, men tittar man på text och bilder är det tydligt att hon bara varit med ytterst få tillfällen. HD tillgodoräknar sig dock alla tidigare loggar från tiden innan GC-spliten från SD. Hon fixade eget GC-konto juli -17 - alltså långt innan skilsmässoansökan lämnas in till TR. HD behåller statistiken för alla fångade cacher som togs av antingen SD, HD eller båda innan hon valde att ordna med eget konto. Kan det vara så att LW hade åsikter om saken och ifrågasatte att HD behöll alla tidigare cacher där det var helt uppenbart att hon inte varit med och bidragit eftersom det var LW som hade hjälpt SD under deras magiska storhetstid?

SD har enligt tråduppgift skrivit till Charkoals vän att LW blev besviken *hösten/vintern 16/17. Kan ordet "besviken" vara hans överslätande förklaring till varför hon gjorde en polisanmälan 3/11 -16 som hon sen återtog? Letsdoit uppmärksammade tråden på att SD hade två veckor innan LW:s anmälan skrivit i en GC-logg att han råkat radera ALLA sina bilder i mobilen. Kan bilderna i hans mobil ha bevisat att han var en Peeping Tom? Hur som helst, så måste LW:s "besvikelse" ha varit stark eftersom hon gjorde en polisanmälan och kunde visa upp en stor mängd meddelanden från den nu för mord Sannolikt Misstänkte SD...
* länk till Charkoals inlägg: www.flashback.org/sp68562199

Styrde HTD projektet THOS GT med järnhand?
Vad hände i Geogruppen som arrangerade THOS GT - blev LW dissad av TeamDavidss*n vid den andra releasen av cacher i juni -17?

Vad kan de övriga medlemmarna i arrangörsgruppen för THOS GT berätta om hur projektet fungerade och hur Generalen HTD agerade?

Vad kan den f d medlemmen SuperGo*fy i Team Fem femma berätta om varför konstellationen med SD, LW och JG upplöstes?

Är SD den som vill styra och ställa i alla sammanhang? Var LW den som ifrågasatte och blev en nagel i ögat?

Region Örebro angående THOS GT
Enligt L*na K*ihl på Region Örebro utgick inga pengar till privatpersoner, men i texten nedan framgår tydligt att Örebrokompaniet har stöttat projektet, så vidare svar om det ekonomiska får nog grävas hos dem, men det kanske inte blir så lätt med tanke på deras uppenbara okunskaper som Sveriges Radio har rapporterat om i veckan.

Nedan citerat svar från LK Region Örebro:
Utdrag ur lägesrapport juli-sept 2017 där Geotour finns omnämnt:

”Sveriges första Geotour är förmodligen regionens nyaste och hetaste besöksanledning denna sommar. GeoTouren har lockat besökare från hela Sverige men också flera andra länder. Det lockar allt från barnfamiljer till äventyrslystna vuxna i alla åldrar. Invigningen besöktes av ca 300 deltagare från flera länder, och tv, radio och tidningen var på besök för att uppmärksamma släppet. Geotour binder samman besöksmål i hela regionen och vi kan visa upp även de lite mer udda platserna som inte alltid hittas av turisten.

Fakta 2016-11-20: 8000 loggade cacher, 1240 personer har deltagit i Touren, 5 länder har registrerats, 61 % av de som loggat någon cache reste till regionen för att göra detta.

I december beslutades att vi kommer att utveckla Geotour vidare under 2017. Under våren har arbetet med en utökning av geotouren pågått. Det har tyvärr inte löpt helt smärtfritt, men nu finns i alla fall en ny kulturinriktning på geotouren. Ett stort event med ca 400 deltagare arrangerades också[b] med hjälp av Örebrokompaniets projekt stora evenemang samt ideella krafter från regionens geocahcing-community. Geo-tour avslutas i och med att turistprojektet avslutas. Geo-tour gav inte det internationella genomslag vi hoppats på, även om det lockat besökare från flera olika länder har vi beslutat att det kräver för mycket tid och pengar att fortsätta arbetet. Geo-tour sågs från början som en kampanj, som nu får sitt avslut.”

Angående ovan citerade text. De beslutades i december -16 att Geotour skulle utvecklas under -17, men det löpte inte smärtfritt av någon anledning. Vad hände? Enligt Region Örebro så bytte den medarbetaren som arbetat med projektet till en annan tjänst, men eftersom något händer mellan SD/JG/LW under mars/april -17 (unfriendningar på Fb) får jag en känsla av att det även kan ha något att göra med intriger i arrangörsgruppen för GT-projektet.

Det kan ha varit en stor besvikelse för HTD att inte GeoTour hade den genomslagskraft som Region Örebro, Örebrokompaniet och de 4 destinationerna hade hoppats, men Regionen kunde väl ändå ha låtit den särskilda internetsidan för Touren ha fått ha sin plats kvar som historik - varför togs den bort så snabbt? Cacherna och de intressanta platserna finns ju fortfarande kvar att besöka i regionen. Kan det vara så att Regionen ansåg att GC-folket var en samling pinsamma stollar som med sina medhavda matlådor och kaffetermosar inte bidrog ett dugg till att öka besöksintäkterna?

Det blev en serie av motgångar för SD under året mellan -17 till -18. Kränkt, sårad, lämnad och det stora projektet skulle ej stöttas mer. LW och HD hade roligt på egen hand med andra spännande cachare. LW planerade olika projekt med JH i Stockholm och behövde ingen hjälp av SD längre. Det kan ha svidit enormt i SD inre och hans knäckta självkänsla klarade inte fler motgångar - minsta lilla blev en utlösande faktor?

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Utmärkt grävande av Dig (som vanligt)!

Funderar på hur de fick sina pengar utbetalade för eventet. Förstår att det är svårt att betala ut till en privatperson. Fanns (finns) det någon lokal (intresse)förening i Örebro (med styrelse mm) som ev startades iom detta event? Om så... vilka ingick där?

En till tanke... hur kommer det sig att Sveriges Radio "grottar" i hur Örebrokompaniet/kommunen sköter sina utbetalningar nu... är det någon reporter som "luskar" i vad som kan ha hänt runt LW?

Om en förening får en slatt pengar utbetalda så utgår jag ifrån att de måste redovisa vad dessa gått till (inlämnande av kvitton).

Ps Ovanstående frågor/funderingar är till alla i tråden som är duktiga på att gräva/involverade i geo. Ds
Citera
2019-10-07, 07:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bilincidenten/misshandelsanmälan är ju det sekretessbelagda material man gick ut med när LW hade hittats död. I vilket syfte kan man naturligtvis undra, men nog måste väl tanken här ha varit just att allmänheten skulle göra en koppling mellan den här anmälan i januari 2017 och LW:s död i maj 2018. Det handlar alltså om vad som tycks utgöra själva grunden för åklagare Åsa Hidings misstankar mot SD, och det är väl just därför det här är intressant.

Ja, du tycker att åklagare/polis ska bortse från historiken mellan SD och brottsoffer?

Citat:
Det finns ju andra artiklar än de du hänvisar till i ditt inlägg. Kolla i Metro t.ex.:
I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.
https://www.metro.se/nyheter/uppgift-om-tidigare-vald-forhorde-mannen-tog-nackgrepp-pa-lena-wesstrom-N72lmUSXyBi

Ord står mot ord, det gick inte att bevisa vad som hade hänt.
Det var väl det SD hävdade, att LW vägrade lämna bilen?

Men hade SD gjort vad han kunde för att få henne lämna bilen? Dvs det "normala" människor gör; upprepa sin begäran flera gånger, kanske öppna dörren för den som man vill ska lämna bilen, ta på axen, armen med samma begäran. Och om det inte hjälper, kanske ta i handen och visa genom att dra.
Det finns en mängd andra metoder som är mer "normala" att ta till i denne situation om inte detta hjälper; t ex att tala om att man själv går hem (några minuters promenad från LW) och att man nu måste låsa bilen, var vänlig lämna bilen), eller att man nu kör bilen hem till sig själv, och i detta fall kommer jag att går ur och låsa bilen hemma.

De flesta människor börjar inte puckla på sina bekanta i liknade situation. Även om det i lagen står att du har rätt att göra det för att få ut personen.

Jag tror att våldet inte var avsett för att få ut L*ena ur bilen. Jag tror att det handlade om det de hade pratat om/bråkat om. Jag tror också att våldet var mer omfattande än vad han själv hävdade. Tyvärr gick det inte att styrka, då det knoggnuggades i huvudsvålen. Men det var tillräckligt hårt för att ett örhänge skulle deformeras.

Man ska inte glömma att hängande örhängen sitter i det mjuka örat och för att deformera det krävs en del våld för att kunna klämma ihop det så mot kind eller hals.

Jag litar inte på att SD berättar sanningen. Jag litar på MV som berättar om en man som milt uttryckt "slirar på sanningen".
Citera
2019-10-07, 08:03
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det var ju precis det jag skrev. Det är inte säkert att vi får tillgång till den eftersom vi inte vet om ÅK kommer att väcka åtal.
Du kan vara säker på att det blir ett åtal.
Lovar dig att åklg inte skulle kunna ha SD häktad om det var så osäkert.
Citera
2019-10-07, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, det tror jag inte. Tanken är ju att de ska komma ut rehabiliterade och som vuxna ansvarstagande individer. När det gäller barnen lär det tåget tyvärr ha gått när straffet är avtjänat. Sorgligt!

Nej, däremot en välgärning att barnen slipper växa upp med en mördare som vårdnadshavare.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Och det tycker du är märkligt? Det ju så sjukt i detta fallet att verkligheten överträffar dikten.

Jag tycker inte jag ser en massa som du verkar tolka som skuldbeläggande av offret för att hon blev mördad, däremot lite insinuationer att kvinnor inte bör agera som barn i alla situationer. De har de ju en förmåga att göra kan man ju tycka, med sitt ofta väldigt bristande konsekvenstänk. Nu blev jag nog kvinnohatare och kanske SD-kramare också. Apropå det, undrar om det är sant att han brukade trycka den där amerikanen i 2:an?

Det håller jag med om, fallet överträffar faktiskt dikten, och det är ett sjukt fall med otroligt många ingredienser. Inte minst att BO och GM skrivet om sitt liv tillsammans med olika aktiviteter med foton på nätet, öppet så alla kan se.

LW har förstås agerat fel på olika sätt som bidragit till situationen har urartat, dock ska man inte säga att hon provocerade fram sitt eget mord, för det ligger långt utanför ramarna för vad de faktiskt gjorde.
Krasst sett, vad var så allvarligt? De hade en affär under 6 år och LW ville avsluta. Inget som skulle provocera fram ett mord, även om vi lägger till en ekonomisk förskingring.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller så handlade både trakasserierna och
bråket i bilen om att SD var svartsjuk.

Under 2016 var LW mycket tillsammans
med MgL. Det finns uppgifter i tråden att
hon samtidigt hade en intim relation med
SD utan att MgL visste om det. Det är ju
mycket möjligt att SD inte heller visste
om hennes relation med MgL. Förrän de
skulle dela hotellrum på FAD i Linköping.
Jag tror att det var det trakasserierna
gällde, när SD fick reda på det. Jag tror
också att det var det bråket i bilen
handlade om. LW kan ha förklarat att så
länge han fortsatte att vara gift med HD
så hade han ingen rätt att ha synpunkter
på vem hon träffade och vad de gjorde
tillsammans
.

Så är det såklart, SD skulle inte mörda LW för att hon ville ha honom... hon hade väl visat det motsatta, umgicks med andra män och skulle till Norge med en av dom.

Det fetade, klok spekulation och mycket trovärdigt.
Citera
2019-10-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, du tycker att åklagare/polis ska bortse från historiken mellan SD och brottsoffer?

Ord står mot ord, det gick inte att bevisa vad som hade hänt.
Det var väl det SD hävdade, att LW vägrade lämna bilen?

Men hade SD gjort vad han kunde för att få henne lämna bilen? Dvs det "normala" människor gör; upprepa sin begäran flera gånger, kanske öppna dörren för den som man vill ska lämna bilen, ta på axen, armen med samma begäran. Och om det inte hjälper, kanske ta i handen och visa genom att dra.
Det finns en mängd andra metoder som är mer "normala" att ta till i denne situation om inte detta hjälper; t ex att tala om att man själv går hem (några minuters promenad från LW) och att man nu måste låsa bilen, var vänlig lämna bilen), eller att man nu kör bilen hem till sig själv, och i detta fall kommer jag att går ur och låsa bilen hemma.

De flesta människor börjar inte puckla på sina bekanta i liknade situation. Även om det i lagen står att du har rätt att göra det för att få ut personen.

Jag tror att våldet inte var avsett för att få ut L*ena ur bilen. Jag tror att det handlade om det de hade pratat om/bråkat om. Jag tror också att våldet var mer omfattande än vad han själv hävdade. Tyvärr gick det inte att styrka, då det knoggnuggades i huvudsvålen. Men det var tillräckligt hårt för att ett örhänge skulle deformeras.

Man ska inte glömma att hängande örhängen sitter i det mjuka örat och för att deformera det krävs en del våld för att kunna klämma ihop det så mot kind eller hals.

Jag litar inte på att SD berättar sanningen. Jag litar på MV som berättar om en man som milt uttryckt "slirar på sanningen".
En fundering trots att inlägget inte var till mig...

Jag tror inte att det är så enkelt att LW "bara" ville ha med SD in på fika (misstänker att hon var ganska färdig med det förhållandet vid den tiden).

Undrar vad SD/LW blev oense om... det vet vi inte men en tanke.
Kan det vara så att geo-bidraget skulle redovisas?
Kanske varken LW eller SD ville berätta för polisen vad som egentligen låg bakom bråket i bilen?
LW ville ge SD en chans att fixa sin (ev) redovisning och ville reda ut det. Av någon anledning misstänker jag att det kan röra sig om ganska mycket pengar (obs misstänker).
Citera
2019-10-07, 08:29
Medlem
Citat:
Nej, däremot en välgärning att barnen slipper växa upp med en mördare som vårdnadshavare.

Det håller jag med om, fallet överträffar faktiskt dikten, och det är ett sjukt fall med otroligt många ingredienser. Inte minst att BO och GM skrivet om sitt liv tillsammans med olika aktiviteter med foton på nätet, öppet så alla kan se.

LW har förstås agerat fel på olika sätt som bidragit till situationen har urartat, dock ska man inte säga att hon provocerade fram sitt eget mord, för det ligger långt utanför ramarna för vad de faktiskt gjorde.
Krasst sett, vad var så allvarligt? De hade en affär under 6 år och LW ville avsluta. Inget som skulle provocera fram ett mord, även om vi lägger till en ekonomisk förskingring.

Så är det såklart, SD skulle inte mörda LW för att hon ville ha honom... hon hade väl visat det motsatta, umgicks med andra män och skulle till Norge med en av dom.

Det fetade, klok spekulation och mycket trovärdigt.
Inte heller adresserat till mig men en fråga på Ditt inlägg.

Om inte SD/LW:s affär och ej heller ev förskingring skulle ha med mordet att göra... vad tänker Du skulle ligga bakom mordet (om SD är GM)?

Välkommen tillbaka från sem!
Citera
2019-10-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inte heller adresserat till mig men en fråga på Ditt inlägg.

Om inte SD/LW:s affär och ej heller ev förskingring skulle ha med mordet att göra... vad tänker Du skulle ligga bakom mordet (om SD är GM)?

Välkommen tillbaka från sem!

Nja jag menade att LW inte kan beskyllas för att ha provocerat fram mordet på dessa grunder. Mord kan begås pga alla möjliga petitesser men i några fall är ett mord mer förstårligt, tex en misshandlad fru som efter ett årtionde av kränkningar, hot och slag till sist får nog.

LW mördades så meningslöst och brutalt, livstid är en alltför mild dom men den bästa vi kan hoppas på.
Citera
2019-10-07, 08:51
Medlem
Citat:
Nja jag menade att LW inte kan beskyllas för att ha provocerat fram mordet på dessa grunder. Mord kan begås pga alla möjliga petitesser men i några fall är ett mord mer förstårligt, tex en misshandlad fru som efter ett årtionde av kränkningar, hot och slag till sist får nog.

LW mördades så meningslöst och brutalt, livstid är en alltför mild dom men den bästa vi kan hoppas på.
Tack för svar!

Då förstår jag hur Du menar...

Ingen förtjänar så klart att bli mördad!

Du som håller på med geo... vet Du om det startades upp någon förening i samband med geo-eventet i Örebro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in