2019-10-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Nä men det förstod jag, dock tar dessa poliser beslut dom ska ta ansvar för, hade jag kört ihjäl min kompis hade jag blivit dömd för vållande till annans död, det ska dom här också bli

Tja, vi tycker olika. Det är inte hela världen. Min inställning är att panik är en allvarlig psykisk störning och att det är svårt att döma människor för vad de gör i detta tillstånd. Vill man ha förbättring i framtiden skall man sikta på att undvika att panik uppstår. Det gör man genom urvalsprocess, adekvat träning, rutiner, patrullsammansättning och avskiljningsförfarande.

Men det är mycket tydligt att GW har helt rätt när han säger att polisen inte kommer att lära sig ett dugg den här gången heller. Vi får vänta på att en svensk ung kvinna ur medelklassen eller en folkkär kändis skjuts ihjäl av misstag. Då blir det nog annat ljud i skällan. Eller att uppdrag granskning gör en dramatisering som kommenteras av en stridsinstruktör från annat land. Ytterst få har nog läst och förstått FUP:en ordentligt.
Citera
2019-10-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Tja, vi tycker olika. Det är inte hela världen. Min inställning är att panik är en allvarlig psykisk störning och att det är svårt att döma människor för vad de gör i detta tillstånd. Vill man ha förbättring i framtiden skall man sikta på att undvika att panik uppstår. Det gör man genom urvalsprocess, adekvat träning, rutiner, patrullsammansättning och avskiljningsförfarande.

Men det är mycket tydligt att GW har helt rätt när han säger att polisen inte kommer att lära sig ett dugg den här gången heller. Vi får vänta på att en svensk ung kvinna ur medelklassen eller en folkkär kändis skjuts ihjäl av misstag. Då blir det nog annat ljud i skällan. Eller att uppdrag granskning gör en dramatisering som kommenteras av en stridsinstruktör från annat land. Ytterst få har nog läst och förstått FUP:en ordentligt.
Det är helt ok, jag menar ju inte att man ska låsa in dom och kasta bort nyckel, men HELT frikända från ansvar hade inte hänt om dom inte varit poliser, det är en skrämmande verklighet
Citera
2019-10-07, 00:04
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Du är alltså bror till dåren med det upp och nedåtvända korset , förstod det.
Så då kan du ta till dig samma visa.
Erik skriver jag då fel stavat mm mm men Erik blev mördad av tre dårar som lekte polis, vilket fick fruktansvärda konsekvenser Erik är död mördad punkt.
Diskuterar med människor inte troll robotar liknande dig och ovan nämnda.
Det finns som sagt grader i helvetet.
Att polis hamnar i lägen de är ovana vid eller inte befunnit sig eller eller om man säger så är ju inget konstigt.
Det som i fallet med Erik är konstigt är att de inte besinnade sig och omedelbart nästan avlossade 25 skott och dödade mördade honom och sedan ihop med övriga ljög om vad som hänt det är det som är skrämmande. De kunde besinnat sig de kunde ha väntat för innerst inne så visste de om att de var orutinerade.
Mördare säger jag vad du säger i fortsättningen får du bråka med någon annan om.

Mord är en juridisk definition. Liksom nödvärn. Nu är det som så att åklagaren accepterat att 23 skott var nödvärn. De två andra skotten misslyckades han med att ens få till den ringaste formen av vållande till annans död med tillhörande dagsböter som följd. Men fortsätt du att gasta om mord, du gör dig själv till åtlöje. Det sorgliga är att du inte begriper det själv.
Citera
2019-10-07, 00:05
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.

Ditt inlägg är mycket konstruktivt. Tack . Jag är för färgad av känslor för grabben erkänner det. Du har rätt. Mycket bra skrivet. Framtiden är just det som är viktigt. För polisen måste kunna och våga använda sina vapen på rätt sätt.
Citera
2019-10-07, 00:07
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Mord är en juridisk definition. Liksom nödvärn. Nu är det som så att åklagaren accepterat att 23 skott var nödvärn. De två andra skotten misslyckades han med att ens få till den ringaste formen av vållande till annans död med tillhörande dagsböter som följd. Men fortsätt du att gasta om mord, du gör dig själv till åtlöje. Det sorgliga är att du inte begriper det själv.
De sköt i panik de var olämpliga att bära vapen punkt.
Du kan inte med vett och vilja dölja dig bakom juridik. Det kommer en morgondag med fler tillfällen då kan inte samhället ha snutar som inte kan hantera sina vapen. Fler oskyldiga kommer att dö inte bra.
Citera
2019-10-07, 00:25
Medlem
Som föredetta blåljuspersonal är min uppfattning att Svensk polis
1. Är alldeles för dåligt tränade. Och varför sänder man så färsk personal på detta uppdrag?
2. Ofelbara. Det är förvånansvärt lågt antal poliser som blir dömda.

Punkt nummer 2 kommer förr snarare än senare göra att rättssamhället havererar totalt. Inte bara i större städers förorter men även i glesbygd och mindre städer.

Utvecklingen är skrämmande.
Citera
2019-10-07, 00:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
De sköt i panik de var olämpliga att bära vapen punkt.
Du kan inte med vett och vilja dölja dig bakom juridik. Det kommer en morgondag med fler tillfällen då kan inte samhället ha snutar som inte kan hantera sina vapen. Fler oskyldiga kommer att dö inte bra.

Om man inte med vett och vilja kan hänvisa till juridik i en tråd som ligger i aktuella brott och kriminalfall. Vad ska man då hänvisa till? Kanske borde man argumentera som du? Man är inte oskyldig om man riktar ett vapen mot polisen. Inte ens om man är utvecklingsstörd.
Citera
2019-10-07, 00:37
Medlem
Citat:
Om man inte med vett och vilja kan hänvisa till juridik i en tråd som ligger i aktuella brott och kriminalfall. Vad ska man då hänvisa till? Kanske borde man argumentera som du? Man är inte oskyldig om man riktar ett vapen mot polisen. Inte ens om man är utvecklingsstörd.
Man skall argumentera med fakta, nånting du inte förstått. Att rikta vapen mot polis, det förstår alla. Men att polisen här tar ett dåligt beslut som kostar en man med downs syndrom livet. Det skall lagföras även om dom som skjuter är poliser. Att du inte fattar? Om du, jsg och charlemagne gjort samma sak, tror vi gått loss? Nej. Men sluta yra då😄
Citera
2019-10-07, 00:43
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Man skall argumentera med fakta, nånting du inte förstått. Att rikta vapen mot polis, det förstår alla. Men att polisen här tar ett dåligt beslut som kostar en man med downs syndrom livet. Det skall lagföras även om dom som skjuter är poliser. Att du inte fattar? Om du, jsg och charlemagne gjort samma sak, tror vi gått loss? Nej. Men sluta yra då😄

Uppenbarligen förstod inte den unge mannen med downs det olämpliga med att rikta vapen mot polisen.

Nej, men vi är ju inte heller poliser. Så vi fyra skulle naturligtvis blivit lagförda om vi slog ihjäl Eric. Nu är det ju så i verkligheten att det inte är vi fyra, utan polisen som ska söka upp farliga människor. Att då tingsrätten tar hänsyn till verkligheten och inte till enögt polishat och frikänner poliserna är helt i sin ordning.
Senast redigerad av Blundetto 2019-10-07 kl. 00:45.
Citera
2019-10-07, 00:46
Medlem
Citat:
Nej, men vi är ju inte heller poliser. Så vi skulle naturligtvis blivit lagförda om vi slog ihjäl Eric. Nu är det ju så i verkligheten att det inte är vi fyra, utan polisen som ska söka upp farliga människor. Att då tingsrätten tar hänsyn till verkligheten och inte till enögt polishat och frikänner poliserna är helt i sin ordning.
Men du fattar fortfarande inte, dom blir frikända för att dom är poliser. Och så ska det inte vara, såklart. Vad är det du inte förstår?
Citera
2019-10-07, 00:48
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Men du fattar fortfarande inte, dom blir frikända för att dom är poliser. Och så ska det inte vara, såklart. Vad är det du inte förstår?

Polisen upprätthåller våldsmonopolet. Vad är det du inte förstår?
Citera
2019-10-07, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Oavsett om det var rätt av polisen att skjuta eller ej, undrar jag en sak.

Kan man någonsin gå vidare som polis från en sådan här sak? Kommer man inte alltid bli förknippad med dödskjutningen?

Varför skulle det inverka på deras karriär när det klarlagts i domstol att de inte gjort fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in