2019-10-05, 02:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som har diskuterats här i tråden är väl att den här snubben SD kan ha råkat komma lite i kläm. Men på vilket sätt menar du 'T34Panzer' att jag skulle bedriva en häxjakt på Ulla Gustavsson?

Jag förstår inte vad det här kan ha med rådmannen Jens Lindborgs kön att göra. Det är väl argumenten som räknas?

Det handlar inte om att man hänvisar till Jens Lindborg för att han har uniform. Det som räknas är argumenten.

Ja, och just detta måste naturligtvis vara utgångspunkten i varje sådan här diskussion. Eller menar du kanske att någon på fullt allvar skulle ha påstått motsatsen, dvs. att det faktiskt finns skäl att misstänka SD för att vara gärningsmannen?

Så vem tror du mördade LW?

Bryr du dig ens?
Citera
2019-10-05, 02:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så vem tror du mördade LW?

Bryr du dig ens?
Naturligtvis bryr jag mig, men jag har alltså ingen aning om vad LW råkade ut för. Sådant får väl andra avgöra nu, sådana som säkert också har bra betalt för det.

Personligen lutar jag nog åt att vi skall se upp lite med vad korrupta åklagare och rådmän i Örebro vill få oss att tro. Eller som Jesus sade: ”Akta er noga för fariséernas och saddukéernas surdeg.” (Matt 16:6)
Senast redigerad av Draifos 2019-10-05 kl. 03:08.
Citera
2019-10-05, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Förstår inte riktigt vad det där inslaget i SVT har med trådens ämne att göra. Däremot skulle det kanske vara intressant att se en motsvarande granskning av turerna i Cirkus Hiding, där man fick se hur mycket den här utredningen hittills har kostat skattebetalarna. Och kanske borde det även här begäras ut en rapport där uppnådda resultat redovisas.
Var kommer de utbetalade pengarna ifrån om inte från skattebetalarna?

Kanske det tom rör sig om ett antal hundratusen (hoppas Honan lyckas med sitt grävande) och det kan verkligen få de inblandade att bli oense om det inte går att redovisa.

Pengar har en förmåga att få folk att bli oense (tom vid bodelningar).
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-10-05 kl. 06:06.
Citera
2019-10-05, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag har frågat om HD ska göra en personutredning hos tingsrätten men de visste inget om den.
Däremot gör SD en personutredning nu hos Kriminalvården som ska vara klar 11/10.
De visste inte på tingsrätten om Stefans personutredning skulle bli offentlig eller om det blir sekretess på den.
Misstänker att SD tycker att det är intressant... då har han ju något att göra i stället för att bara stirra på väggarna som nog kryper närmre och närmre.
Citera
2019-10-05, 07:21
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag har frågat om HD ska göra en personutredning hos tingsrätten men de visste inget om den.
Däremot gör SD en personutredning nu hos Kriminalvården som ska vara klar 11/10.
De visste inte på tingsrätten om Stefans personutredning skulle bli offentlig eller om det blir sekretess på den.

Nu får du hjälpa mig. Vad betyder det att göra en personutredning?
Citera
2019-10-05, 07:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nu får du hjälpa mig. Vad betyder det att göra en personutredning?
Det undrar jag med?

Förmodar medlem Luxors menar en P7:a
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-05 kl. 07:32.
Citera
2019-10-05, 07:40
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det undrar jag med?

Jaha. Görs det innan åtal?
Citera
2019-10-05, 07:43
Medlem
Citat:
HD fick ett glädjande besked häromdagen... samband!?
Citera
2019-10-05, 07:51
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det undrar jag med?

Nej, det här är annat.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1964542-om-personundersokning-i_sfs-1964-542

Citat:
1 § I brottmål skall, om det prövas erforderligt, personunder- sökning äga rum för vinnande av utredning rörande den misstänktes personliga förhållanden samt angående de åtgärder som må anses lämpliga för att främja hans anpassning i samhället och öka hans möjligheter till personlig utveckling. Lag (1973:1214).

2 § Ej må någon dömas till fängelse i sex månader eller däröver, skyddstillsyn eller överlämnas till särskild vård utan att personundersökning ägt rum. Personundersökning är likväl ej erforderlig, om utredning som avses därmed ändock är tillgänglig för rätten. Lag (1981:216).

3 § Rätten skall så snart det lämpligen kan ske förordna om person- undersökning och uppdraga åt frivårdsmyndighet att föranstalta om sådan undersökning. Förordnande må dock ej meddelas, med mindre den misstänkte erkänt gärningen eller eljest sannolika skäl föreligga att han begått den.

Erkänner vid förundersökning den misstänkte brott för vilket är stadgat fängelse i två år eller däröver, skall åklagaren, om ej särskilda skäl äro däremot, utan dröjsmål göra anmälan därom hos rätten för beslut angående personundersökning. Lag (1990:1013).

4 § Personundersökningen verkställs av tjänsteman vid en frivårdsmyndighet eller av personundersökare som en frivårdsmyndighet utser. Till personundersökare får utses endast den som undergått för ändamålet avsedd utbildning eller eljest har erforderliga kunskaper.
Citera
2019-10-05, 08:01
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nej, det här är annat.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1964542-om-personundersokning-i_sfs-1964-542

Alltså, vad betyder det på ren svenska?
Citera
2019-10-05, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nej, det här är annat.

Impad! Bra att Du har koll!
Citera
2019-10-05, 08:14
Medlem
Citat:
Alltså, vad betyder det på ren svenska?

Mindre fikonspråk här.

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/personutredning-och-yttrande-till-domstol/

Citat:
Kriminalvården lämnar yttrande till domstol om den misstänkte i ett brottmål riskerar fängelsestraff. Vi utreder den misstänktes personliga förhållanden och föreslår en lämplig påföljd om han eller hon skulle bli dömd skyldig till brottet.

Domstolen har begärt utredningen för att kunna välja lämplig påföljd om du blir dömd för det brott du är misstänkt för.

En handläggare från frivården leder personutredningen. Utredaren bedömer om den misstänkte är i behov av övervakning och om det finns förutsättningar för en frivårdspåföljd. Bedömningen baseras på risken för återfall och behov samt mottaglighet för olika insatser.

Personutredaren har rätt att ta del av anteckningar och handlingar i förundersökningen och kan även vara närvarande vid förhör som hålls med den misstänkte.

Kriminalvården har även rätt att begära upplysningar från belastningsregistret och kommunens socialnämnd, och kan be socialnämnden att föreslå åtgärder som de anser vara lämpliga för att främja den brottsmisstänktes anpassning till samhället.

Informationen som samlas i personutredningen är sekretessbelagd så länge den är hos Kriminalvården. När yttrandet lämnats över till domstolen är det en offentlig handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in