2019-10-03, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Kallar du självförsvar mot en beväpnad person som inte åtlyder polisens instruktioner för avrättning så ger jag inte många ören för sin åsikt.

Dom ska tydligen väntas den 3:e oktober. Hoppas bara inte åklagaren får för sig att överklaga de friande domarna så dumheterna måste gå ett varv i Hovrätten med.

Det kommer att bli som med skjutningen i Varberg, åklagaren inväntar den friande domen, sen kan han lägga händelsen bakom sig. Hej då och tack, över till nästa.

Kvar är sedan bara foliehattarna och konspirationsteorierna.

Och förhoppningsvis har väl iaf en eller två idioter lärt sig att man skall ge fan i att leka med vapen på stan också.
Citera
2019-10-03, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InnerstInne
Troligen är det en "hata polisen"-blatte du har att göra med. Så fort en polis hamnar i en eventuell diskrepans visavi lagen ska dessa babbar hejvilt ropa om hur "aina" är laglösa och skjutglada pajaser i uniformer vars yrkesutövning inte alls skiljer sig ifrån de kriminellas verksamhet. Engagera dig inte i fåntrattens tankevärld. De trångsynta och bångstyriga kan inte vinnas över med argument. De, likt grisar, vill brottas i gyttjan.

Helt sant är ju att större delen av polishatarna är inom socialgrupp 3. Men komplexet emot polisen kan även återfinnas hos media, skvallerpressens skvallerkärringar som hoppar av glädje för varje sådan här situation, så dom kan driva sitt korståg mot polismyndigheten. Bättre blir det inte utav alla dom ryggradslösa,politiker, polischefer och åklagare vi har i detta land, som är rädda för att bli rövknullade av skvallerpressen och då är undafallande in absurdum, och åtalar då nödvärnet är såpass uppenbart bara för att skvallerkärringarna och foliehattarna inte skall kunna dreva mot en namngiven person.

Vi behöver ett vassare rättsväseende som endast och bara ger dessa människor en spark i röven och där dess företrädare rakryggat bara förklarar " nix pix, inget brott att försvara sig bara för att gärningmannen är utvecklingsstörd men men så här går det om man leker på stan med vapen så ge fan i det"( fast mera myndigt formulerat då kanske)
Citera
2019-10-03, 19:07
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
23 skott varav 3 träffade, valfri förortsgangster hade gjort ett bättre jobb...
Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om Har snuten lobbat dig så att du blev butthurt, eller vad handlar det om?

Har själv erfarenhet flera år inom militären, inget att skryta om alls men jag vet exakt hur svårt det är att träffa ett rörligt mål under stress och andfåddhet, med en automatkarbin. Det är jävligt svårt trots att AK5 inte ens går att jämföra med en pistol i träffsäkerhet och stabilitet.
Du har noll erfarenhet av skjutvapen.

Kan lova dig att en förortsgangster ligger långt efter polisen i vapenhantering.

Jävla dumpajas.
Citera
2019-10-03, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
förundersökningen skulle lagts ner med den kortare motiveringen "Ej brott"

Precis,polisen skulle dock kunna ha denna händelse som exempel när man uttalar sig i media om det olämpliga i att leka med saker som liknar vapen på stan, Eric är ju inte den första som gjort det, dock den första( vad jag vet) som ej hade förstånd att begripa livsfaran då poliser skriker åt honom att " släppa vapnet" och han istället pekar på dom med det.
Citera
2019-10-03, 19:09
Medlem
elbels avatar
Vad händer nu, blir de befodrade till inre tjänst? Paralympics tränare i skytte?
Citera
2019-10-03, 19:13
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Jag tycker också domen är korrekt men att lasta föräldrarna för att det blev så här är väl som att säga att föräldrarna till Helen hade väldigt mycket skuld i att Helen blev bortrövad, våldtagen och mördad i och med att de släppte iväg sin dotter till affären sent på kvällen?
eh..HUR tänkte du där..? snälla utveckla.
Citera
2019-10-03, 19:15
Bannlyst
Citat:
Muppens fysiska och mentala defekter är irrelevanta för domstolens bedömning. De har redan konstaterat att den polis som sköt först (tömde ett magasin) agerat i självförsvar. Samma sak gäller de inledande skotten från polis 2&3, de har enligt rätten agerat i självförsvar. Frågan hela åtalet hänger på är om de utövat verkanskontroll, vilket borde vara solklart. Båda hade ammunition kvar, men slutade skjuta när muppen föll.

Precis, men relevant för foliehattarnas bedömningar är det ju tydligen, för enligt dom så finns det ju någon slags rätt att hota och peka på polisen med vapen om man ser ut på ett visst sätt, har vissa handikapp osv osv

Åtalsmotiveringen var i detta fall rent ut sagt skrattretande. Det har konstaterats att inga skott träffade killen då han låg ned( vilket inte ens det behöver utesluta nödvärn, det går alldeles utmärkt att skjuta då man ligger ned, bara man aktar sina knän) vilket styrker att dom definitivt har haft koll på hur deras skott verkat. En polis nämner tom att han skjuter, och killen står kvar och pekar med vapnet.
Citera
2019-10-03, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Det som är mest häpnadsväckande gällande polisens agerande enligt mig är att man avfyrar verkanseld i ett bostadsområde utan att sikta (polisens egen utsago).

Av 25 avfyrade skott träffade alltså två, dessa poliser är minst lika farliga för allmänheten som valfri adidaskrigare.

Nej det är dom inte.

Polisen kan ju knappast välja vart en nödvärnssituation involverandes vapen skall uppstå, det kan vara mitt i centrala stan, mitt på blanka dagen också.

Dessa poliser gjorde iaf det viktigaste i denna situation, dom AGERADE, den polis som INTE hade gjort det hade varit farligare än den som missar 100 skott.
Citera
2019-10-03, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sylvaticum
Det var väl en polis som inte gått att åtala för att de aldrig kunde återfinna kulorna?

Nej, den polisen som inte åtalades hade skjutit killen framifrån när killen riktade vapnet mot henne, mer nödvärn kan du inte få förutom om du faktiskt blir skjuten på och inte ens den mest pissnödiga åklagare som denna kan åtala någon under dom omständigheterna.
Citera
2019-10-03, 19:18
Bannlyst
Citat:
Det största felet med insatsen var, som jag ser det, att poliserna hade för lite träning och erfarenhet för att korrekt hantera en situation med hög stressnivå och en allvarlig hotbild.

Det får helt enkelt inte bli 20 missar innan man neutraliserar målet, när snubben inte släppte vapnet borde han ha haft några hål i överkroppen redan nästa sekund. Så låg träffsäkerhet kan bli livsfarligt för dem själva när buset skjuter tillbaka.

Även om den hit rate som var i detta fall inte är något jag skulle skryta med så skall man ändå komma ihåg, det BLIR missar i sådana här situationer. Det finns forskning som visar att ungefär 20-25 % av avlossade skott från poliser i skarpa situationer träffar, bättre hit rate än här, men då är den baserad på skjutningar som i regel sker på närmare håll( dom flesta skjutningar sker på 0-7 m) . Tilläggas bör att motsvarande siffra för kriminella är 10%, så det är ju iaf positivt.

Tilläggas bör att mängdträningen i skytte från skolan också är ganska omfattande, åtminstone var den det för 12 år sedan. Så jag tror nog att alla dessa tre nog kan skjuta. Det är deras agerande som brister, och som i sin tur leder till många avfyrade skott med många missar.

Såhär granskande i efterhand så hade deras undfallande agerande kunnat bli än mer ödesdigert för dessa tre, hur dom går undan, går undan igen, trots att killen viftar mot dom med vapnet, detta leder till att dom tappar kontrollen och i slutändan agerar mer eller mindre panikartat, därav många avfyrade skott i snabb följd, vilket leder till många missar.

Jag har full förståelse för att man i det lägsta vill undvika att skjuta någon( i synnerhet som ny polis är det innget man vill göra), är också väl medveten om att det är lättare att sitta bakom en skärm och vara kritisk jämfört med att vara på plats själv .Att fatta posto och skjuta tidigare i en mer strategisk fördelaktig position hade varit att föredra, och det är jag rätt övertygad om att jag hade gjort, med erfarenhet av dom liknande situationer jag har befunnit mig i.

Min strävan att snabbt och resolut oskadliggöra en idiot som skall fjanta sig och hota med vapen på stan går låååååångt före min symapati för densamma, och har så gjort sen många år tillbaka .

Men dessa poliser gjorde återigen det mest essentiella och viktiga, dom agerade och stod inte förstenade, DET är det viktigaste. Och att deras utbildning består av en massa pisshumanist och kurators tjafs, som gör att ovärderliga moment i vapen, taktik och bilkörning bla får stå tillbaka är INTE deras fel.
Citera
2019-10-03, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Du verkar mera knäpp än de du anklagar. Detta handlar om Eric och inte ligister och våldsverkare. Håll dig till ämnet för helvete.

Är du på fullaste allvar så jävla blåst att du tror att polisen har möjlighet att avgöra vad och vem det är som riktar vapen mot dom innan dom försvarar sig? Du inser att det tar en sekund att trycka utav en avtryckare? Och ännu kortare tid för kulan att nå DIG.

Det spelar ingen jävla roll vem man är om man riktar vapen mot polis, det som spelar roll är vad man GÖR. Och riktar man vapen mot polis så utsätter man dom för det akutaste hot som finns, som med stor sannolikhet tvingar dom att skjuta.
Citera
2019-10-03, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Psykiatrireformer och andra efterföljande åtgärder som pågått under ett halvsekel är sannolikt i många stycken misstag som vi medborgare i vanlig ordning i slutänden får betala priset för.
Som du säger, så är det en fråga för ett annat delforum och någon annan tråd!

Nej, frågan är av central betydelse eftersom det hela i slutändan, hur man än ser på det kokar ned till att detta ALDRIG hade hänt om någon hade sett efter Eric. Det kan , inte ens med daltandet i detta land, varit meningen med " psykiatrireformen" att sådana som Eric, och andra psykiskt eftersatta, skulle springa lösa utomhus och ställa till oreda i tid och otid.

En förhoppning är ju att somliga politiker börjar ställa sig frågan vad man göra med psykiskt eftersatta vars tillsynsbehov är för betungande för dom anhöriga att tillse,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in