Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Det största felet med insatsen var, som jag ser det, att poliserna hade för lite träning och erfarenhet för att korrekt hantera en situation med hög stressnivå och en allvarlig hotbild.
Det får helt enkelt inte bli 20 missar innan man neutraliserar målet, när snubben inte släppte vapnet borde han ha haft några hål i överkroppen redan nästa sekund. Så låg träffsäkerhet kan bli livsfarligt för dem själva när buset skjuter tillbaka.
Även om den hit rate som var i detta fall inte är något jag skulle skryta med så skall man ändå komma ihåg, det BLIR missar i sådana här situationer. Det finns forskning som visar att ungefär 20-25 % av avlossade skott från poliser i skarpa situationer träffar, bättre hit rate än här, men då är den baserad på skjutningar som i regel sker på närmare håll( dom flesta skjutningar sker på 0-7 m) . Tilläggas bör att motsvarande siffra för kriminella är 10%, så det är ju iaf positivt.
Tilläggas bör att mängdträningen i skytte från skolan också är ganska omfattande, åtminstone var den det för 12 år sedan. Så jag tror nog att alla dessa tre nog kan skjuta. Det är deras agerande som brister, och som i sin tur leder till många avfyrade skott med många missar.
Såhär granskande i efterhand så hade deras undfallande agerande kunnat bli än mer ödesdigert för dessa tre, hur dom går undan, går undan igen, trots att killen viftar mot dom med vapnet, detta leder till att dom tappar kontrollen och i slutändan agerar mer eller mindre panikartat, därav många avfyrade skott i snabb följd, vilket leder till många missar.
Jag har full förståelse för att man i det lägsta vill undvika att skjuta någon( i synnerhet som ny polis är det innget man vill göra), är också väl medveten om att det är lättare att sitta bakom en skärm och vara kritisk jämfört med att vara på plats själv .Att fatta posto och skjuta tidigare i en mer strategisk fördelaktig position hade varit att föredra, och det är jag rätt övertygad om att jag hade gjort, med erfarenhet av dom liknande situationer jag har befunnit mig i.
Min strävan att snabbt och resolut oskadliggöra en idiot som skall fjanta sig och hota med vapen på stan går låååååångt före min symapati för densamma, och har så gjort sen många år tillbaka .
Men dessa poliser gjorde återigen det mest essentiella och viktiga, dom agerade och stod inte förstenade, DET är det viktigaste. Och att deras utbildning består av en massa pisshumanist och kurators tjafs, som gör att ovärderliga moment i vapen, taktik och bilkörning bla får stå tillbaka är INTE deras fel.