2019-10-01, 22:47
  #1
Medlem
Hej,

Jag planerar att köra till Tyskland en fredag till måndag. Europcar tar ut en extra avgift på 1400 kr på det. Funderar på att inte ta avgiften och inte berätta att jag ska utomlands med bilen. Skulle det kunna gå?

Vad är det som kan hända förutsatt att jag inte krockar?
Citera
2019-10-01, 22:48
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Hej,

Jag planerar att köra till Tyskland en fredag till måndag. Europcar tar ut en extra avgift på 1400 kr på det. Funderar på att inte ta avgiften och inte berätta att jag ska utomlands med bilen. Skulle det kunna gå?

Vad är det som kan hända förutsatt att jag inte krockar?

Dom har antagligen en GPS i bilen så du åker nog på extraavgifter.
Citera
2019-10-01, 22:49
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Vad är det som kan hända förutsatt att jag inte krockar?

...förutom GPS-loggern i bilen menar du?
Citera
2019-10-02, 07:44
  #4
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Hej,

Jag planerar att köra till Tyskland en fredag till måndag. Europcar tar ut en extra avgift på 1400 kr på det. Funderar på att inte ta avgiften och inte berätta att jag ska utomlands med bilen. Skulle det kunna gå?

Vad är det som kan hända förutsatt att jag inte krockar?
Måste du hyra av Europcar, har du kollat med andra firmor vad de tar, om de tar nåt, extra?
Att köra utan att meddela och betala för det är ju lite korkat, de 1400:- du sparar kan ju bli hundrafalt om du skulle ställa till med nåt. Surt att dra på sig en skuld på några 100k bara för att man är dumsnål.
Citera
2019-10-02, 18:35
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Hej,

Jag planerar att köra till Tyskland en fredag till måndag. Europcar tar ut en extra avgift på 1400 kr på det. Funderar på att inte ta avgiften och inte berätta att jag ska utomlands med bilen. Skulle det kunna gå?

Vad är det som kan hända förutsatt att jag inte krockar?
Mitt tips är att kolla andra uthyrare och vad som gäller där. Dock skulle jag inte rekommendera dig att "låtsas som det regnar". Vet uthyrare som tar ut 15.000 för olovlig utlandskörning. Dock så vet jag inte att det räcker med att man kör igenom en vägtull för att åka på detta eller om ett försäkringsärende måste ske. Men jag hade inte chansat.
Citera
2019-10-02, 20:14
  #6
Medlem
1400Kr...är en piss i havet...fan så snål kan du inte väl vara...eller åker du på extrem budget marginaler....då är en flygbiljet tur o retur att föredra......med nåt lågprisbolag.
Citera
2019-10-03, 13:20
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom det finns många hyrfirmor som tillåter att man kör inom EU utan tillägg så är det bättre att välja en av dem. Men många har ganska saftiga tillägg för försäkringen när man kör utomlands (det är detta man i regel får betala extra för när man kör utomlands). I vissa fall kan det vara bättre att byta bil i färjelägena dvs köra en annan bil i tyskland. Det beror vad man har för last. Fördelen med att hyra bil i färjeläget är att man får köra den i de tyska miljözonerna.
__________________
Senast redigerad av Megaforce 2019-10-03 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in