2019-10-02, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Igår fick HD positiva nyheter på morgonen.

" Vi fick en härlig förmiddag med klarblå himmel, sol och fina höstfärger i naturen och inte blev det sämre av att jag fått positiva nyheter under morgonen.*"

www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c72f2859-720c-44dc-9a71-9d67d652cbc5&IID=23e01603-117f-431e-a368-8ebce464ead4

Wow, undrar vad det kan vara?

Det kan förstås vara något om hennes misstankegrad, men det kan också betyda något mycket mindre såsom att avspärrningen är hävd och att hon kan flytta hem med flickorna (om så inte redan har skett).
Citera
2019-10-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det finns faktiskt råd som kvinnor får att välja bort relationer med kriminella, drogmissbrukare, gifta etc. De är högriskgrupper i jämförelse med vanliga ostraffade singlar med 8-16 arbete eller studier.

Jag antar att du inte jobbar inom vård och hälsa eller säkerhetsyrken eller kvinnojour etc om du aldrig stött på dessa råd.

Kvinnor som redan farit illa på grund av en tendens välja fel typ av män får hjälp att ändra detta tankesätt med samtalsterapi t.ex. och där vet jag till 100% att dessa råd framgår till kvinnorna.

Du kan väl förklara för mig hur det kan vara relevant för LW nu? Hon är redan död. Om du vill hjälpa andra kvinnor i liknande situation så föreslår jag att du vänder dig till korrekt forum. Enda anledning att ta upp hur hon hade kunnat undvika bli mördad i denna tråd är att man anser att hon för skylla sig själv och att den som ligger bakom allt detta inte borde dömas.
Citera
2019-10-02, 09:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ett bra och belysande exempel på en sådan person, är LW, som i sin eventcache The Heart Of Sweden GeoTour - Release Party är full av lovord:
https://coord.info/GLNG9054
Kan bara hålla med; särskilt det du skriver om hur/varför han kamouflerade sig.

Dessutom var det lite intressant/oroande att läsa hennes kommentar om eventet ”ett storslaget projekt med en region som hänger på i full skala och går in med resurser jag knappt vet om han själv kunde drömma om”.

Ojdå. Där fanns nog en rejäl gottepåse som det var mycket frestande att nalla ur. Och det skulle inte förvåna mig om SD gjorde just det och att LW anade eller visste om detta och vid ett eller flera tillfällen konfronterade honom med detta.

Och jag tror även att JG kan ha varit med och nallat lite extra i sin egenskap av översättare av material.

Ska bli intressant att se vad Honan lyckas gräva fram om Geoturen. Jag är övertygad om att här kan ligga en smärre kennel begraven.
Citera
2019-10-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Enkelt.
Oavsett om du är en älskarinna som leker med en gift man, är gift eller i ett nytt förhållande, finns det ett sätt för alla kvinnor:
Lämna!
Efter första slaget eller första hotet, Lämna!

Gå inte på förlåten, gråten, löften och andra tomma ord.
Det är inte han det är synd om, han kan inte bli bättre och han kommer göra om det.

Enda sättet lämna direkt.

Det är vad som skulle ha räddat LW.

Tyvärr hjälper inte det att bara lämna. Det är då dessa män blir farliga vare sig de är gifta eller ogifta.
Om man hade facit i handen om vem som är farlig, så skulle det inte finnas dessa våldsbrott mot kvinnor.
Citera
2019-10-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är skralt med sådan forskning. Jag personligen tror att mannen inte kan vara god mot hustrun och ond mot älskarinnan.
Om SD har kontrollbehov, våldtendenser etc så ligger problemet hos honom och därför ska det yttra sig i alla hans relationer.

Hej @Rosamund

Med anledning av att du är Psykolog, vill jag ställa följande fråga till dig.

Frågan som sådan lyder har å ena sidan med en normal människa att göra och å andra sidan, med en mördare att göra.

👤Lena Wesström blev ju bragt om livet av en mördare.

Frågan: Är det så att signalsubstansen avviker hos en mördare i jämförelse med en normalt funtad människa som inte befattar sig med att mörda?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-02, 10:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
LW hade med tiden fått lära känna alltmer av det mörker SD bar inom sig. - Vem/vilka hade hon att anförtro sig åt som klarade av att ödmjukt lyssna utan att vara fördömande? Som den sanna människoälskare och empat hon var, gjorde hon sitt yttersta för att, till en början förlåta och mot slutet söka hans vänskap. Innan hon beslutade sig för att kapa helt och fullständigt. - Hon insåg till sist vidden av hans inneboende galenskap. Sista tiden kan även dödshot ha uttalats.

Vid tidpunkten för dödsmisshandeln hade alltså HD satt stopp för fortsatt kontakt med LW. I hopp om att kunna rädda äktenskapet.
Och LW hade å sin sida förbjudit SD att söka upp henne då hon hade fått nog av hans elakheter. - Ingen ansökan om besöksförbud som det ser ut.
Av vad som har framkommit i tråden verkar deras umgänge ha avbrutits endast någon, ett par månader innan mordet.
För SD som var van vid att få sin vilja igenom och på skilda sätt kunnat kontrollera kvinnorna i sitt liv, måste denna omvända maktbalans ha retat upp honom rejält och kommit att utgöra sista droppen.

Att han oberört snackar med polisen dagen därpå istället för att ange sig själv, kan vara en av flera indikationer på att han under en tid har gått omkring med mord i sinnet. - En viss strategi är redan utarbetad.
Vore mordet till fullo planerat borde han ha lämnat sin mobil hemma. Då hade han heller inte behövt sno ihop lögner om cykelflickor eller sin position under kvällen.
Å andra sidan kan hans "misstag" ha utgjort en spänningsfaktor som han inte ville gå miste om.

Precis så tror jag att det mycket väl kan vara och det är därför han inte visar någon tecken på stress eller uppbragthet. Att det kanske handlade om en kall vrede

Allt hade haft tid att gro. I hans huvud hade det under en längre tid växt fram en ”exit plan”. Därför är MV kommentar intressant - om viss planering och frånvaro av affekt.

” Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering”
Citera
2019-10-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Tyvärr hjälper inte det att bara lämna. Det är då dessa män blir farliga vare sig de är gifta eller ogifta.
Om man hade facit i handen om vem som är farlig, så skulle det inte finnas dessa våldsbrott mot kvinnor.

Nej jag vet att det inte går att se vem som är farlig, men oftast föregås mord i nära relationer av upprepade hot och våld.
En normal man varken hotar eller tar till våld mot kvinnor, en väldigt bra markör.
Citera
2019-10-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det kan förstås vara något om hennes misstankegrad, men det kan också betyda något mycket mindre såsom att avspärrningen är hävd och att hon kan flytta hem med flickorna (om så inte redan har skett).

Eller nya mystar som skall släppas. Det verkar, tragiskt nog, vara mest i hennes fokus.
Citera
2019-10-02, 10:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då både SD och HD är ateister tror jag inte den kristna tron bekymrar dom nämnvärt.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eller nya mystar som skall släppas. Det verkar, tragiskt nog, vara mest i hennes fokus.
Varifrån har du fått det här om att HD skulle vara ateist?
Citera
2019-10-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Avspärrningen av HD:s bostad hävdes i samma stund som hon släpptes ur häktet.
Citera
2019-10-02, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Enkelt.
Oavsett om du är en älskarinna som leker med en gift man, är gift eller i ett nytt förhållande, finns det ett sätt för alla kvinnor:
Lämna!
Efter första slaget eller första hotet, Lämna!

Gå inte på förlåten, gråten, löften och andra tomma ord.
Det är inte han det är synd om, han kan inte bli bättre och han kommer göra om det.

Enda sättet lämna direkt.

Det är vad som skulle ha räddat LW.

Problemet är svårt då människor är människor.

Med känslor, svagheter, behov, önskan om att bli älskade... Allt som gör oss sårbara....

Dessa historier som slutar i ett kontrollerande förhållande, börjar inte sällan ganska lika.

Det är en översvallande inledning, med enorm uppmärksamhet och uppvaktning. Den som blir uppvaktad kan ha just kommit från någon situation där denna uppmärksamhet blir extra viktig, t ex efter en skilsmässa, ett dödsfall eller annan period i livet då man är extra mottaglig för sådan som det kan verka först "omtanke".

De första tecknen kommer inte direkt, utan kan verka vara mer som en himlastormande kärlek, någon som verkligen bryr sig, vill vara med en hela tiden, inte kan låta en vara ifred en sekund.

När så de första tecknen kommer kanske man är uppe mitt i en förälskelse... som gör en blind. Det vet alla som har varit förälskade.

Ofta kommer det sedan in smygande varningssignaler om att allt inte står rätt till. Men man "lyssnar inte".

--------------------------------------------------------
Det säkert svårt att lösa de här problemen i samhället på ett enkelt sätt, men på sikt kan det bli bättre. Man behöver jobba på många, många plan.

Arbetet måste ske både med att öka medvetenheten bland befolkningen, men också måste samhällets resurser och insatser utvecklas utifrån den forskning som pågår och finns.

Att i redan i skolan undervisa om sex och samlevnad är ett viktigt redskap. Unga behöver få förståelse tidigt hur ett jämbördigt och kärleksfullt förhållande kan se ut och inte ska se ut.

De tidiga varningssignalerna är viktiga bitar för unga att förstå, då för båda parter i ett förhållande. Man kan t ex ta in föreläsare till skolan som kan berätta utifrån egna erfarenheter. Man kan där inkludera personer som representerar båda sidor i en destruktiv relation, men också skolsköterska, sjukvård, polis, socialarbetare osv.

Unga behöver förstå hur relationer fungerar, då inte bara utifrån ett perspektiv att man kan bli utsatt för våld, övergrepp osv, utan för att få till bra relationer överlag.

Att den som känner att ett otrevligt kontrollbehov börjar utvecklas, är förstå att detta inte är ett sunt beteende. Man bör tidigt ha resurser i ett samhälle för unga personer som känner att detta är ett problem och vill ha hjälp, inte bara för dom som drabbas. Att ta bort skuldbeläggningen för dom som själva vill ha hjälp är ett viktigt steg att arbeta för.

Om även andra i omgivningen är medvetna om varningssignaler och hur man kan göra som kompis, arbetskamrat, förälder, granne mm är ett annat sätt att öka medvetenheten. Vad och hur gör du?

Samhället har också ansvar att vidareutveckla system som kan fånga upp personer som är i riskzonen (använda de riskbedömningsverktyg som finns för polis, sociala myndigheter, sjukvård osv).

När det har gått längre i ett destruktivt förhållande behövs andra åtgärder, vilka är mer omfattande.

Jag länkade igår till en artikel om en kvinna Anna, som levt i en destruktiv relation. Här är hennes råd om varningstecken och vad du kan göra som vän:

"Annas råd om misshandel i relationer
Varningstecken

Citera
2019-10-02, 10:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, men nu har ju ShHolmes berättat att
det inte var så. Utan att det berodde på
att LW inte tyckte att det var spännande
längre.

Det är bäst att fråga Holmes själv, vad han menade exakt.
Kanske var det den bedömning som han och vännerna gjorde?

Dvs så som man själv tror att det var?
Kanske inte L*ena själv uttryckte det så? Att nu är det inte lika spännande när han är skild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in