Citat:
Ursprungligen postat av
wedonthavetime
Problemet är att hon kontrollerar med "forskare" som har samma åsikter som henne själv.
Det finns ingen enighet i forskarvärlden hur framtiden kommer att utveckla sig med nuvarande utsläpp. Det finns många spekulationer, och dessa lyfter Greta upp som sanning, utan att hänvisa till att det bara är spekulationer och att det råder stor oenighet i forskarvärlden om det finns någon substans i dessa eller inte.
Det som är det tragiska i det hela är att det finns forskare med extremt stor kunskap som ägnat hela sitt liv i ämnet, men dessa får inte komma till tals i debatten. Istället är det bara ett fåtal med extremt liten kunskap i jämförelse som får komma till tals. Greta m.fl.
Tack för ett jättebra första inlägg
Ju mer jag själv har försökt sätta mig in i debatten, desto mer övertygad blir jag om hur vinklad och skev den faktiskt är. Först trodde jag det knappast, ”det är klart att ’världens samlade forskarkår’ måste ha rätt!”, typ. Men sen läste jag det ena beviset efter det andra på att det inte är så enkelt som Greta tror och svenska medier försöker påskina.
Att båda sidor har enorma ekonomiska intressen att bevaka är en annan sak. Gretas ointresse för materiella fördelar är inte precis representativt för alla aktörerna.
Men att försöka diskutera med Gretas anhängare är som att prata med Jehovas vittnen: dvs dömt att misslyckas. Det är skygglappar och tunnelseende och kompakt ovilja att vidga sina kunskaper.
Tror ändå att de flesta som läser dina inlägg har förmåga att förstå dem.