Citat:
Ursprungligen postat av
RosaRosaRosaRosa
Du har delvis rätt, jag borde ha skrivit relativt nutida svensk kultur. Det har varit så sedan åtminstone tidigt 1900-tal att de äldre hamnat på ”hem”. Äldre har i politiken setts som ett problem under större delen av 1900-talet vilket framgår av tex debatten om pensioner, vården och den offentliga sektorns utmaningar.
Svensk egoism har knappast kommit av den liberala och sociala frigörelsen. Däremot brukar den kända svenska egoismen kopplas till individualismen, men klent med empiriskt stöd att det uppkom med 60-talisterna som du skriver. Sådana förändringar uppkommer inte plötsligt och bara när det finns grogrund för dem.
Ja jag håller med om det politiska du nämner, men du hade en förändring av respekt gentemot andra och äldre på 60-talet jämfört med 40-talet. Men det kanske sker gradvis, generation för generation. Och jag tror mycket väl att det är starkt kopplat till kapitalism och industrialismen. Folk anses vara i existens för att arbeta och generera ettor och nollor på en datorskärm. Skolans existens och uppbyggnad är inte skapad för att du ska utvecklas som människa utan för att du ska bli en god arbetare som kan lyda order. Och ju högre utbildning ju mer avancerade jobb kan du utföra. Genialiskt gjort om man nu vill förslava, förödande för människa och samhälle dock. Och jag tror att roten till de problem vi har ligger just i detta. Det är inte av vikt att du mår bra, har social kontakt med din flock (familj, släkt, vänner, grannar osv) utan du ska arbeta bara. Fråga Anders Borg om du känner dig osäker
Men hur som helst så gäller detta system över resten av Europa också och där har man ändå en högre nivå av socialt engagemang och respekt av äldre.
Vad skillnaden egentligen är vet jag inte. Kanske är det degamla goda klimatet som spelar roll, kortare sommar och strängare vintrar gör att folk håller sig inne mer och därmed inte behöver engagera sig så mycket i det sociala träningen heller. Bekvämare att hålla sig för sig själv, trots de sociala varelser vi är.
Men ja jag vet inte, vad är kultur? Är det de styrande skicket vi har? Eller är det vad vi gör trots det styrande skicket?