Citat:
Ursprungligen postat av
RosaRosaRosaRosa
Ni som spelar den gamla vanliga Sd-valsen om etnicitet borde beakta att det ligger i den svenska kulturen att inte respektera och uppskatta äldre och deras erfarenhet.
Många gånger har jag talat med äldre som berättar om att det nästan bara är ”utländska” ungdomar som erbjuder dem sin sittplats i kollektivtrafiken.
Samma ungdomar vill också att deras äldre släktingar ska bo kvar hemma istället för att dumpas på ett anonymt äldreboende som svenskar mitt i karriären gör till synes utan samvetsbetänkligheter.
Om nu ungdomarna i detta fall skulle råka vara av utländsk bakgrund så säger det naturligtvis ingenting om varför detta sker i det enskilda fallet. Förklaringen är högst sannolikt helt bortkopplad från pojkarnas etnicitet, men helt klart rör det sig om pojkar eftersom ett visst kön är extremt överrepresenterat i princip alla typer av brott.
Du har rätt på sätt och vis, det ska jag inte sticka under stol med. Jag kan ge dig det. För vi ska vara ärliga här.
Men när det kommer till bilbränder, ungdomsrån, stenkastning mot pensionärer eller blåljuspersonal, bråk, stölder och hot i matbutiker och knarkförsäljning så är det kopplat till en helt misslyckad integration och en allt för stor flyktinginvandring. Det är kopplat till utsatta områden.
Och oavsett om det är bilbränder, rån eller stenkastning så är det ett symtom på saker som gått helt åt helvete fel. Många barn som idag beter sig på det viset har redan hamnat i ett antisocialt sammanhang och riskerar långsiktigt att bli morgondagens gängmördare eller offer för gängvåld.
Du gör inte någon en tjänst genom att låtsas om som att det inte finns en djupare förklaring till detta, och integrationsproblem som ligger till grund för detta.
Sedan vill jag tillägga en sak. Du pratar om att det bara är män och pojkar som är kriminella. De senaste 5-10 åren, speciellt de sista 2 åren, är det tydligt att även unga tjejer från förorten börjar hamna snett. Tjejer som i grupp rånar andra tjejer, tjejer som misshandlar andra tjejer. Vi har haft flera trådar om det här på FB, varav en är aktuell just i detta nu från Ludvika. Vi har även sett hur fler tjejer blir mer och mer aktiva inom gängverksamheten. Att de går från att ha varit passiva åskådare till att mer och mer varit delaktiga i grova brott. Folk från förorten som jag känner har berättat om hur även unga småtjejer är ute och ränner och hittar på jävelskap sent på kvällarna.