Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Kärlek mellan folk handlar inte om handhjärtan och sentimentala uttalanden. Det handlar om att skapa drägliga förhållanden för alla,genom att förhindra krig, svält och överbefolkning.

Precis. Och mycket snabb befolkningsökning leder till ... surprise, surprise ... bl.a utfiskning, urlakning av jordar, att man tvingas avverka regnskog för att odla upp marken samt förvärrar allsköns miljöförstöring.

Men enligt Gretas ”white guilt”-narrativ är allt den rika västvärldens fel. Bara vi börjar späka oss med skamkänslor så kan hon slippa den hotande tipping pointen och ”mass extinction”.

Sen när blev tunnelseende och avsaknad av konsekvenstänk en gåva?
2019-09-27, 19:13
Medlem
Tammers avatar
Nåt konstigt är det med fenomenet Greta. Hade min dotter satt sig med en miljöskylt utanför riksdagshuset så hade det inte varit en världsomfattande rörelse ett år senare.
Det är inte första gången nån protesterar mot nåt, så varför detta genomslag? Det är lätt att tro att det är många som vill dra nytta av fenomenet, och därmed bidrar till det mer eller mindre omedvetet. Politiker och annan samhällselit som ser en möjlighet till lönsamma uppdrag om man hakar på "fenomenet Greta". Som väl är för oss andra, mer realistiska människor, så kommer inte heller detta "Gretaspektakel" att leda till någon verklig förändring. Helt enkelt p g a att det inte går att göra något om man inte vill avveckla välfärden och vår moderna livsstil. Så lilla Greta kommer enligt min bedömning få skrika sig alltmer hes och framstå som hysterisk, farlig och obalanserad. Till den dag Media inte vill ta i Greta med tång ens.
2019-09-27, 19:22
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Då måste jag ställa en motfråga, varför vill inte du tala om kärlek mellan världens folk? Varför är du inte en medmänniska utan en motmänniska?

Greta är uppfostrad i en anda att folk från olika länder är värda något.

Tråden handlar inte om jag. Det är ni som är motmänniskor eftersom ni inte vill inse fakta. Naturens lag är att alla kan inte överleva. Hur greta är uppfostrad bryr jag mig inte om. Det är hennes hyckleri som irriterar mig. Varför är det så svårt för henne att tala om överbefolkning?
2019-09-27, 19:24
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nåt konstigt är det med fenomenet Greta. Hade min dotter satt sig med en miljöskylt utanför riksdagshuset så hade det inte varit en världsomfattande rörelse ett år senare.
Det är inte första gången nån protesterar mot nåt, så varför detta genomslag? Det är lätt att tro att det är många som vill dra nytta av fenomenet, och därmed bidrar till det mer eller mindre omedvetet. Politiker och annan samhällselit som ser en möjlighet till lönsamma uppdrag om man hakar på "fenomenet Greta". Som väl är för oss andra, mer realistiska människor, så kommer inte heller detta "Gretaspektakel" att leda till någon verklig förändring. Helt enkelt p g a att det inte går att göra något om man inte vill avveckla välfärden och vår moderna livsstil. Så lilla Greta kommer enligt min bedömning få skrika sig alltmer hes och framstå som hysterisk, farlig och obalanserad. Till den dag Media inte vill ta i Greta med tång ens.
Som tur är för oss som snart är döda, borde du skriva, för sanningen är att lilla Greta kommer att få uppleva undergången tillsammans med alla som har stora delar av sina liv kvar. Jag kan inte övertala dig, du tillhör en minoritet som blundar. Det är bra för dig om du befinner dig i slutet av livet. Resten kommer att få uppleva vad som händer med välfärden på en förstörd planet.
Det är tråkigt att jag måste gotta mig åt tanken på era miner när ni förstår att Greta hade rätt.
2019-09-27, 19:26
Medlem
Hur tänker klimatanarkisterna? Det var totalstopp i Göteborgs kollektivtrafik då alla skulle hem efter arbetet idag, på grund av deras demonstration. Detta gjorde att många fick beställa taxi, istället för att åka kollektivt, för att ta sig hem inom rimlig tid.
2019-09-27, 19:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Som tur är för oss som snart är döda, borde du skriva, för sanningen är att lilla Greta kommer att få uppleva undergången tillsammans med alla som har stora delar av sina liv kvar. Jag kan inte övertala dig, du tillhör en minoritet som blundar. Det är bra för dig om du befinner dig i slutet av livet. Resten kommer att få uppleva vad som händer med välfärden på en förstörd planet.
Det är tråkigt att jag måste gotta mig åt tanken på era miner när ni förstår att Greta hade rätt.
Det spelar ingen roll om Greta har rätt eller ej. Vad ska vi göra ? Stänga våra industrier, stoppa all trafik, stänga våra kraftverk och leva som på medeltiden? Kommer inte hända, tro mina ord.
2019-09-27, 19:28
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Arrhenius räknade först fram att en dubblering av koldioxidhalten skulle medföra en temperaturhöjning med 6 grader Celsius, och fick den artikeln publicerad. Sedermera lärde han känna Boltzmannfördelning och insåg att hans ursprungliga beräkningar var felaktiga. Han fick publicerat en rättad artikel där han beräknade att en dubblering av koldioxidhalten skulle medföra en temperaturhöjning med 1 grad Celsius.

Jag har en naturvetenskaplig forskarkarriär bakom mig. Du min vän, borde överväga att lära dig grunderna innan du gör bort dig fullständigt. Att du hänvisar till Wikipedia visar att du är vetenskaplig analfabet. Du är väl medveten om att kreti och pleti får redigera artiklar på Wikipedia? Jag skulle kunna gå in och skriva om något jag är fullständigt okunnig om, eller om något som jag vill påverka politiskt. Alla artiklar på Wikipedia som handlar om kontroversiella ämnen skall tagas med stora tunnor salt, risken är stor att det bara är propaganda. Om det är därifrån Greta™ har hämtat sina "kunskaper" så förstår jag varför hon framstår som så obildad.
Du är ett dåligt skämt. Raka motsatsen till universalbegåvningen Greta Thunberg.

Montreal idag

https://pbs.twimg.com/media/EFfDKG9XkAA8nwV?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/sarahleavittcbc/status/1177633942813515777?s=20
2019-09-27, 19:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Då måste jag ställa en motfråga, varför vill inte du tala om kärlek mellan världens folk? Varför är du inte en medmänniska utan en motmänniska?
Kärlek mellan världen folk, vad menar du? Något sådant finns inte, det som finns är solidaritet inom den egna gruppen. Man är solidarisk med de sina, folk från samma släkt, samma klan, samma grupp, samma by, Man kan inta vara solidarisk med alla, det ligger i ordets innebörd.

Citat:
Greta är uppfostrad i en anda att folk från olika länder är värda något.
Greta är en anakronism. Ingen tänker som Greta, hon hör hemma i en annan värld. Greta är dömd till undergång, fast hon ännu inte har förstått det. Greta är bara ett barn, ett instrument i händerna på krafter hon inte kan förstå.
2019-09-27, 19:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Varför är det så svårt för henne att tala om överbefolkning?

För att hon inte vill?

Det är fritt för dig att skapa en egen Greta eller själva testa att göra det Greta gjorde. Då med överbefolkning som tema.

Greta valde sin linje och sitt koncept, och det fungerade bra för henne. Att prata om överbefolkning hade förmodligen inte fungerat lika bra. Men om du tror det, så kan du testa detta.

(Jag tar inte hänsyn till att överbefolkning är ett faktiskt problem. Det är det. Ett stort problem. Men det är en annan historia. Nu syftar jag på Gretas klimatkampanj och varför den fungerat. Att prata om överbefolkning är känsligt eftersom man då pekar ut tredje världen. Det skapar en olustig känsla i många kretsar.)
2019-09-27, 19:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totenhosen
Hur tänker klimatanarkisterna? Det var totalstopp i Göteborgs kollektivtrafik då alla skulle hem efter arbetet idag, på grund av deras demonstration. Detta gjorde att många fick beställa taxi, istället för att åka kollektivt, för att ta sig hem inom rimlig tid.
Du hänger inte med i den moderna tiden: man ska ju naturligtvis jobba hemifrån! Det är bara människor med stenåldersattityd som fortfarande envisas med att åka till jobbet.
2019-09-27, 19:40
Medlem
theanthropologists avatar
Sammantaget under FN-veckan har upp emot tio miljoner ytterst fredliga demonstranter ställt upp på Gretas strejkaktion. Hon har ett stort och växande stöd över hela världen och det ska bli ett nöje att se det svenska etablissemang, som i verkligheten motverkat Greta, om några år när hennes makt växt och de själva inte har gjort något annat än ha försökt fördröja åtgärder. Hon kommer inte att spara på orden.
2019-09-27, 19:44
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
För att hon inte vill?

Det är fritt för dig att skapa en egen Greta eller själva testa att göra det Greta gjorde. Då med överbefolkning som tema.

Greta valde sin linje och sitt koncept, och det fungerade bra för henne. Att prata om överbefolkning hade förmodligen inte fungerat lika bra. Men om du tror det, så kan du testa detta.

(Jag tar inte hänsyn till att överbefolkning är ett faktiskt problem. Det är det. Ett stort problem. Men det är en annan historia. Nu syftar jag på Gretas klimatkampanj och varför den fungerat. Att prata om överbefolkning är känsligt eftersom man då pekar ut tredje världen. Det skapar en olustig känsla i många kretsar.)

Problemet försvinner inte bara för att man inte vill prata om det. Det har vänster försökt i årtionden. Om nu valde sitt koncept som hon tycker fungerar bra så är det endast för att hon vill vara en kändis som sin mamma. Vill hon rädda världen så måste hon gå till botten med problemen och inte skrapa av ytan bara för att man får mer uppmärksamhet då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in