2019-09-26, 00:29
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo, jag vet vad hon tycker om SD. Hon är väl knappast ett föredöme heller.

Skillnaden här är att måltavlan är ett (litet) barn på 16 år. Jag tycker att man bör visa viss hänsyn då. Helt ok att kritisera, men vissa hatinlägg är ju bara rent hat som man skriker ut. T.ex när man kallar henne för "utvecklingsstörd", "mentalsjuk", "virus", "mongo", "antikrist", "ohyggligt ful", "kräk" osv osv osv. I tusental.

Ja. När det gäller de organiserade attackerna så är det nog ett hot man känner från henne. De försöker knäcka henne och eliminera henne och slå undan benen på henne på alla möjliga sätt.

Målet är att få bort henne.

Är där någon större skillnad på ERT hat mot vad ni kallar "klimatförnekare", "rasister", "hatare" "SD", "Trump" och folk som bara ifrågasätter?????
2019-09-26, 00:37
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Måste tyvärr hålla med dig. Måndagens framträdande var otäckt att beskåda på riktigt. Är rädd att hon pressas för hårt. Och nu har hon flera veckors kuskande och flängande i Nord- och Latinamerika framför sig. De vet inte ens hur de ska ta sig fram (fast fossilfritt kan det knappast bli. Det är visst bara livsviktigt ibland.) Det var f.ö. någon i tråden som tyckte att hon blivit magrare också under resans gång.

Funderade på hur FN-delegaterna uppfattade hennes anklagelser om att de kollektivt skulle ha berövat henne på hennes barndom. Jag föreställer mig att de själva har rest runt i världen och sett fattigdom, krig och umbäranden. Greta själv är en privilegierad medelklasstjej från Stockholms innerstad som tidigare rest runt lite i Västeuropa. Hon har kunnat få mat i överflöd, till skillnad mot miljontals andra barn, men valde att svälta sig själv.

Vad tycker de om hennes aggressiva utfall som var riktade just mot dem? I början skrattade de ju hjärtligt, men sen förvreds hennes ansikte i hatiska grimaser och då var det inte lika roligt längre.

How dare you? We will never forgive you!

Nej, den här Hollywood-liknande propagandan kommer inte att sluta bra. Men som mediefenomen är den förstås fullkomligt unik.
Det var en PR-kupp. Hon har nu fler följare än någonsin. Och msssmecia berömmer hennes how-dare-you.

Och på fredag är det strejk igen!
2019-09-26, 00:47
Medlem
burberrys avatar
En sak jag inte förstår med Greta som säger hon tänker utanför boxen. Jag kan inte komna på något som hon tänkt ut som ligger utanför boxen.
2019-09-26, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hur som helst har Greta lyft frågan om klimatet till nya dimensioner.
Och många följer henne!

"HitlerGreta" har succé.

Till vilken nytta? Trump och Kina pissar ju på henne.

De flesta vet om att vi inte kan fortsätta på det sätt vi gör nu om vi vill leva länge till på jorden.

Jag vet inte varför hon har slagit som hon har gjort för hon kommer inte med något nytt överhuvudtaget. Samma gamla floskler.

Världsledarna världen över bryr sig helt enkelt inte så mycket. So be it.

Hon börjar ju tappa det mentalt nu också är känslan efter talet i FN där. Vilket pinsamt tal.
2019-09-26, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja det kan man väl hålla med om, fast det skrivs hyllmetrar i tidningarna och tidskrifter om vad som krävs. Att göra något är bättre än inget.
Jag fattar inte de som säger att det är meningslöst att dra ner på flygandet för att det bara står för tre procent av utsläppen. Jaha, och en minskning med tre procent är lika med noll?
Hopplöst att diskutera med klimatförnekare. De låtsas att de har mängder av forskare bakom sig. Men nix, det har de inte.

Det intressanta vore ju om kunnigt folk, inte kreti och pleti som du, jag och Thunberg unde få höras mer i debatten och komma med förslag på åtgärder för hur man ska vända trenden.

Nu är det bara massa hashtags, slagord och tal i FN från en diagnostiserad liten flicka som styr debatten.

Det är helt ointressant, bara slöseri med tid. Det är det jag blir så trött på, klart klimatfrågan måste gå att lösa. Men ett litet barn, ärligt talat?
2019-09-26, 05:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
---Men ett litet barn, ärligt talat?

Hon är ju inte ett barn. Hon är 16 år och borde ha en kvinnas kropp. Jag tycker det vore intressant om någon medicinskt kunnig kunde förklara vad som kan göra en person så underutvecklad.
2019-09-26, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
En sak jag inte förstår med Greta som säger hon tänker utanför boxen. Jag kan inte komna på något som hon tänkt ut som ligger utanför boxen.
Att skolstrejka för klimatet?
2019-09-26, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Det var en PR-kupp. Hon har nu fler följare än någonsin. Och msssmecia berömmer hennes how-dare-you.

Och på fredag är det strejk igen!

Strejk eller ledigt från skolan?
2019-09-26, 06:06
Medlem
Resurser för damage control finns. Allt handlar inte om kostnader, det är en felsyn. Vi behöver inte leva på produktion från länder med låga kostnader. Varje region kan producera för eget bruk med lokal arbetskraft. Arbete är den resurs som kan rädda framtiden. Problemet är det nyliberala tänkandet med tillväxt som mål.

”Hon är en dynamisk ung flicka, men hon underkastar sig helt åt katastrofism. Jag tycker att hennes åsikter är demoraliserande för ungdomar”, uppgav Bernard Arnault enligt Bloomberg News.

Bernard Arnaults uttalade kommer dagar efter att den 16-åriga klimataktivisten hållit ett uppmärksammat tal under FN:s klimattoppmöte i New York.

”Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Ändå är jag en av de lyckliga. Folk lider. Folk dör. Hela ekosystem kollapsar. Vi är i början av ett massutdöende – och allt ni kan prata om är pengar och sagoberättelser om ständig ekonomisk tillväxt. Hur vågar ni?”, sa hon till publiken.

Bernard Arnault påpekade att de senaste decennierna av ekonomisk tillväxt har lyft många människor från fattigdom och förbättrat hälsan runt om i världen.

”Om vi inte vill gå bakåt, behöver vi fortfarande tillväxt”, uppgav Bernard Arnault.

Fransmannen sade sig föredra initiativen som den senaste generationen företagare tagit; att integrera miljöhänsyn i sina affärsplaner.
https://www.di.se/nyheter/europas-rikaste-man-om-greta-thunberg-demoraliserande-for-ungdomar/

Tillväxt för att blidka marknaden är vad som fyller atmosfären med koldioxid.

Greta har sagt att en omställning inte bara betyder umbäranden utan också fördelar. Det är en fördel att ha ett arbete och någonstans att bo. Vi behöver inte leva av vad som tillverkats där kostnaderna är som lägst. Vi behöver sluta att transportera varor kors och tvärs och "leva över våra tillgångar". Och vi behöver damage control men inte nyliberala illusioner.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-26 kl. 06:14.
2019-09-26, 06:09
Medlem
TV4 uttrycker sig lika bisarrt som resten av regim-media:

Citat:
Elever får ledigt för miljöstrejk
https://www.tv4play.se/program/efter-fem/11974844

Hur kan det vara en "strejk" om de får ledigt?
2019-09-26, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Kan du inte ta klimatfrågan mer på allvar? Det krävs en fördubbling av halten av koldioxid för att temperaturökningen vid en (teoretisk fast) jordyta ska öka med ungefär 3 grader Celsius.

Din formulering "några enstaka procents påverkan på temperaturen" är ren gallimatias.

Greta har rätt, det är fakta att klimatkrisen är på allvar. Vad Greta försöker göra är att öka medvetenheten bland människor så att det bildas en opinion som politiker och andra makthavare inte kan ignorera så som de år från år har skjutit problemet framför oss, till ett allt större problem.

När man studerar den riktiga Keelingkurvan ser man att absolut ingenting har gjorts utan att utsläppen ökar exponentiellt. Det enda positiva var vid finans- och fastighetskriserna på 80- och 90-talen som tycks ha fördröjt utvecklingen med 8 ppm.
Nonsens, jordens snitttemperatur är 14,4 grader. 3 graders ökning är över 20 %. Vi hamnar runt på under 15 grader.
2019-09-26, 06:16
Medlem
Surtrutens avatar
Varför bryr sig alla klimatförändringsförnekare så väldigt mycket om Greta Thunbergs hälsa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in