Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
https://www.expressen.se/nyheter/akesson-okar-i-fortroende-lofven-tappar-i-matning/ Länk för de som vill läsa
Goda nyheter! Sjöstedt verkar ha förlorar enormt av att vara dörrmatta för JÖK budget. Värnskatten slog hårt mot deras väljare, vart ska de nu ta vägen? Löfvén på 29 är också otroligt lågt. Här kan SD verkligen locka vänsterväljare vilket vi sett att de också försöker göra.
Åkesson delad plats för de andra två statsministerkandidaterna är också mycket bra för SD framöver. Fler inser att de haft rätt hela tiden.
Att Ebba skulle öka med 2% är lite konstigt dock, som du säger verkar hon leva eget liv medan partiet rasar, förstår inte hur man kan ha förtroende för henne, säger en sak röstar annat sen ändrar hon sig hela tiden (anhöriginvandring utan försörjningskrav). Lyxresa till Israel verkar inte ha påverkat heller. Kanske har att göra med att KD satt sig ner med SD för att prata om våldet för några dagar sedan?
En annan intressant siffra är Sabuni som verkar tagit en rejäl smäll av bl.a. Israel, kanske för att många utländska röstar på henne och gillar inte judar? Vem vet. Detta kanske innebär att de blir tvingade att samarbeta med M KD SD?
Jag tror att detta visar på fortsatt ökning av SD i opinionen framöver men vi får vänta och se. Vad tror ni?
Sabunis orerande inför L's val av partiledare gav många ett stort hopp, även de många liberaler som inte gick i takt med Stureplanslibbarna.
En intressant länk vad det gäller en SIFO-undersökning kort efter riksdagsvalet:
https://www.expressen.se/nyheter/de-flesta-av-ms-valjare-vill-samarbeta-med-sd/
Citat:
Allt fler alliansväljare vill se ett samarbete med Sverigedemokraterna inom de frågor där partierna tycker lika.
Det visar en Sifo-undersökning som jämfört stödet för ett samarbete innan valet, med stödet som finns nu.
Störst vilja till ett samarbete finns bland Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas väljare.
Stödet bland Moderaternas väljare går nu upp i rekordhöga 76 procent; en ökning på 9 procentenheter.
Störst var dock förändringen bland Kristdemokraternas väljare. 89 procent av partiets väljare vill se ett SD-samarbete, vilket är 14 procentenheter fler än vid mätningen innan valet
Citat:
Fråga: Ska riksdagspartierna samarbeta med SD i de frågor där partierna tycker lika?
Moderaterna: 76% (+9)
Liberalerna: 53% (+11)
Kristdemokraterna: 89% (+14)
Mina fetningar.
Jag tror att det finns fog att misstänka att gruppen liberaler som ville öppna för ett samarbete med SD inte hade minskat under tiden fram till att L valde Sabuni till partiledare.
Uppenbarligen så fanns det en stor grupp missnöjda liberaler som såg ett hoppets stjärna tändas när Sabuni ångvältade på innan hon valdes. Och lika många oerhört besvikna liberaler fanns det efter att Sabuni som partiledare snällt och lydigt ställde in sig i Stureplanslibbarnas led (vilket antagligen räddade Kristersson då de gick till M)
Jag tror att kommunisterna har stora interna problem. Som du så riktigt skriver så är det nog väldigt många av dess väljare som är skittrötta på att ständigt agera dörrmatta åt ett S som till råga på allt elände nu för en politik som får C.H. Hermansson att rotera i sin grav. Det blir nog ett partiledarebyte och en rejäl vänstergir med resultatet att en S-regering inte stöds utan ett rejält inflytande.
Under den här mandatperioden så tror jag att Åkesson kommer att få ta på sig ledartröjan och att M och KD vackert får ta skeden i vacker hand och gå med i SD-tåget. Men enbart efter interna grubbel och mycket vånda.
Som samhället idag har utvecklats så är det bara för SD att fortsätta med "vad var det vi sa? Redan för 10 år sedan så varnade vi er alla för detta!"