2019-09-23, 15:38
Medlem
Av kvaliten den utstrålar kan man tro att den är ihopsatt av ett gäng A lagare.

Man har slarvat ihop bilen i all hast för att trycka ut den från linan så fort som möjligt.

Jag hade mycket större föväntningar av Suzuki inte minst för att vi har en till Jimny (äldre modell) i familjen och en Vitara som rullar på utan större problem.

Problemet är Nya Suzuki Jimny.
Citera
2019-09-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Var tillverkas Jimny? Turkiet? Indien?

Verkar som den tillverkas i Japan..Lite märkligt brukar ju vara bra kvalitet
Citera
2019-09-23, 15:51
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det är tråkigt med problemen, men du köper första årgången av en modell som tycks vara slutsåld överallt och därför förmodligen stressas ut ur fabriken.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Var tillverkas Jimny? Turkiet? Indien?

Japan.
Citera
2019-09-23, 16:23
Medlem
Isnatts avatar
Trist, har en lista med 10-12 tänkbara bilar som jag ska välja ut, Jimny var en av dessa..
Har hört att den är trång i förarsätet, hur upplever du den?
Citera
2019-09-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimny
Nya Suzuki Jimny årsmodell 2019 har fabrikationsfel på bilar med manuell 5-växlad växellåda. Köp inte den här skitbilen.

Efter att ha väntat i 7 månader fick jag slutligen leveransen av nya Suzuki Jimny 2019 under Juli månad.

Jag insåg omedelbart att bilen har problem med att växla ner från 5: e till 4: e växel eller från 5: e växel till neutral.

Växelspaken fastnar när man vill växla ner från 5:ans växel.

Bilen har nu varit hos återförsäljaren där jag köpte den i mer än en månad. Återförsäljaren hävdar att de var tvungna att vänta på delar länge eftersom Suzuki Japan använder alla delar för tillverkning av nya bilar och inte har reservdelar att leverera.

Det finns flera bilar med samma problem i Europa bekräftar återförsäljaren.

Vem vill köpa en ny bil och lämna den på verkstaden det första man gör ?!?!?

Håll dig borta från 2019 Suzuki JImny. Bilarna är en försäljningssucc'e javisst, men när du väl köpt den är Suzuki inte angelägen om att lösa problemen på bilarna som just har levererat. Reparationer kommer i andra hand så att säga.

Så mitt råd är - KÖP INTE NYA SUZUKI JIMNY. Bilen är inte värd pengarna.

Det finns andra bilmärken som hjälper sina kunder bättre än Suzuki gör.

KIA I Kramfors är inte mycket bättre, Sundströms bil tex, väldigt ovilliga att hjälpa kunden när det uppstått något fel som kommer att kosta SUNDSTRÖMS BIL några kronor.
Citera
2019-09-23, 17:28
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Suzuki Jimny, måste vara ett av de fjantigaste/sjukaste bilnamnen i historien. Fullt i klass med Honda Fitta, 😀.
Den har haft bättre namn förr. Suzuki Samurai. Samma bil/modell.
Citera
2019-09-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Trist, har en lista med 10-12 tänkbara bilar som jag ska välja ut, Jimny var en av dessa..

Det är ju en liten bil i grund och botten så visst är förarsätet inte det största men helt ok om man inte ska ut på längre turer vilket jag vulle prova innan jag upptäckte felet i växellådan.
Citera
2019-09-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Tror du antagligen kan höra dåliga historier om alla de bilar du kollar på om du frågar runt bland ett tusental köpare. Finns alltid något måndagsexemplar eller någon komponent som inte håller standarden. Fixar återförsäljaren problemet så ser jag inte vad som skulle vara ett problem..
Citera
2019-09-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimny
Av kvaliten den utstrålar kan man tro att den är ihopsatt av ett gäng A lagare.

Man har slarvat ihop bilen i all hast för att trycka ut den från linan så fort som möjligt.

Jag hade mycket större föväntningar av Suzuki inte minst för att vi har en till Jimny (äldre modell) i familjen och en Vitara som rullar på utan större problem.

Problemet är Nya Suzuki Jimny.

Häv köpet då, om du inte är nöjd på något plan?

Om inte annat så borde det få tummen ur röven på återförsäljaren.
Citera
2019-09-24, 07:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Verkar som den tillverkas i Japan..Lite märkligt brukar ju vara bra kvalitet
Ja, det var lite förvånande. Särskilt som jag har för mig att Suzuki är väldigt starka i Indien och att denna bil förmodligen har en av sina huvudmarknader där?
Citera
2019-09-24, 07:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det är tråkigt med problemen, men du köper första årgången av en modell som tycks vara slutsåld överallt och därför förmodligen stressas ut ur fabriken.

Japan.
Som sagt lite förvånande. Gernerellt verkar Suzuki vara ett väldigt ojämt bilmärke. Från riktigt trevliga, förnuftiga och säkra bilar till rena pajasfordon, med tveksam kvalitet och säkerhet.
Citera
2019-09-24, 13:01
Medlem
Som sagt så har Suzuki väldigt blandad kvalitet, skulle nästan påstå att dom har ganska dåligt rykte tom.
Sneglade lite själv på Jimny då den fått mycket bra kritik hos i off-road kretsar. Men den känns väldigt billig vid första anblick.
Har kollat en del på Grand Vitara tidigare, men pga dess dåliga rykte så vart det aldrig mer än bara en titt.

Att dom dessutom totalvägrar hjälpa sina kunder gör ju inte saken bättre.
Nu är Sverige ingen prioriterad marknad för någon tillverkare, men man kan ju tycka att iaf återförsäljaren borde kunna anstränga sig lite!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in