2019-09-24, 08:20
Medlem
Söndercurlade små feminister. Hur hon ska klara sig i arbetslivet skulle vara spännande att se
Citera
2019-09-24, 08:30
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Vilka intressanta nyheter vi får ta del av mitt under massinvandring, heroinepidemier, och slakten av regnskogarna
Förr i tiden fick kvällstidningarna leta jorden rumt efter nyheter á la en ding ding värld, nu finns de överallt omkring oss.
Citera
2019-09-24, 08:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag fattar inte hur människan ens vågar gå barfota på Liseberg med sönderslagna flaskor, hundbajs och allt.
För övrigt var det rätt att inte låta henne åka utan skor. Det är ju för hennes säkerhet. Vad gäller flipflops har jag en fd arbetskamrat som besteg Kebnekajse med flipflops så alltför dåliga är de ju inte
Har man inte varit på Liseberg kanske man inte ska uttala sig om hur det ser ut?
Hundar existerar inte där inne och det är oerhört lite glasflaskor med, den mesta drycken säljs ju i plast eller papp, på restaurangerna tar de hand om eventuella krossade glas omedelbart.
Risken att trampa i hundskit, på glas ens på saker som gör ont är liten inne på Liseberg. Säkerhet my ass. Inskränkthet, absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Regler är regler. Barfota kan du gå på din egen gräsmatta. Dessutom, är det inte stor risk att man trampar på glas eller något annat vasst om man går barfota på ett sånt ställe?
Jo, regler är regler, men flip-flops ok, barfota inte? Känns det verkligen som ett konsekvent tänk? Det enda en flipflop döljer är undersidan av foten, ovanifrån är den precis lika naken. Skulle det vara ok med tejpad undersida av foten med då?
Nyheten är lite sensationssökande, men reglerna behöver uppdateras. Barfotaliv ska uppmuntras inte förtryckas. Foten och kroppen mår bra av att inte bära skor generellt sett.
Citera
2019-09-24, 08:42
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har man inte varit på Liseberg kanske man inte ska uttala sig om hur det ser ut?
Hundar existerar inte där inne och det är oerhört lite glasflaskor med, den mesta drycken säljs ju i plast eller papp, på restaurangerna tar de hand om eventuella krossade glas omedelbart.
Risken att trampa i hundskit, på glas ens på saker som gör ont är liten inne på Liseberg. Säkerhet my ass. Inskränkthet, absolut.

Jo, regler är regler, men flip-flops ok, barfota inte? Känns det verkligen som ett konsekvent tänk? Det enda en flipflop döljer är undersidan av foten, ovanifrån är den precis lika naken. Skulle det vara ok med tejpad undersida av foten med då?
Nyheten är lite sensationssökande, men reglerna behöver uppdateras. Barfotaliv ska uppmuntras inte förtryckas. Foten och kroppen mår bra av att inte bära skor generellt sett.
Ok, jag ska fråga chefen om jag får arbeta barfota i verkstaden, stålhätta är ju kränkande och man får fotsvett. Ansvaret är mitt. Skolöshet mot huvudman.
Senast redigerad av Avva66 2019-09-24 kl. 08:54.
Citera
2019-09-24, 09:03
Medlem
cece123s avatar
Hon känns en smula egen, eftersom hon envist står fast vid sin grej och
tycker att alla ska ändra sig efter henne.
Behöver inte alltid vara fel i sak,men lite Gretavibbar får jag allt av flickan.
Citera
2019-09-24, 09:07
Medlem
Treantprotectors avatar
När jag var liten tog dom flesta av sig skorna innan man åkte flumride och la undan dom någonstans vid ingången/utgången, samma med plagg man inte villa blöta ned och väskor. Man får alltså inte göra det längre?
Citera
2019-09-24, 09:16
Medlem
Jag är ingen expert på juridik, men då Liseberg är en privat anläggning så faller troligtvis ansvarsfrågan på Liseberg om personen skulle skada sig(försäkringsärende), medans Göteborgs gator(som någon påpekade) är allmän plats(kommunens ansvar).
Citera
2019-09-24, 09:21
Medlem
PaigeOwenss avatar
Nu skulle jag iofs aldrig besöka Liseberg och ännu mindre barfota

Men om jag skulle ha kommit på den tanken så hade jag nog reagerat precis som Anna enda skillnaden är att jag hade nog inte kontaktat Expressen
Citera
2019-09-24, 09:34
Medlem
Diskriminering är nödvändigt och en förutsättning för att kunna upprätthålla lag och ordning i samhället. Vi behöver mer diskriminering i Sverige på alla områden. Vill Anna gå barfota är det hennes rättighet så länge hon gör det på sin egen mark eller på platser där skolösa är välkomna.
Hon har fått ett tydligt besked av parkägaren att det inte accepteras, där borde det vara färdigdiskuterat. Anti-diskrimineringslagar skapar onödiga konflikter som få tjänar på.
Citera
2019-09-24, 09:47
Medlem
Är det här på riktigt eller är det ett konstprojekt ungefär som när Anna Odell fejkade ett självmordsförsök?

Ung kvinna kränkt när hon inte får gå barfota på Liseberg. Jag hoppas på konstprojekt.
Citera
2019-09-24, 10:13
Medlem
https://www.liseberg.se/planera-besoket/service-i-parken/?activeTab=tab-2012

Regler för säkerhet, trivsel och ordning
Lisebergsparken ska, förutom att vara Nordens största nöje, vara en plats där du som gäst kan trivas och känna dig trygg. För att underlätta har Liseberg därför sammanfattat de säkerhet-, trivsel- och ordningsregler du som gäst hos oss behöver känna till.

Säkerhet
Som gäst ska du alltid...

...följa de säkerhetsanvisningar som finns eller som framgår av personalens instruktioner.
...undvika att bära paraply i täta folksamlingar.
Som gäst får du aldrig...

...medvetet utsätta dig själv eller annan för fara, till exempel genom att kringgå säkerhetsrutiner.

Trivsel
I Lisebergsparken...

...bär vi alltid skor och kläder, på överkroppen minst ett linne.
...röker vi endast på särskilt anvisade rökplatser (inklusive e-cigaretter).
...har vi inte med våra husdjur (undantaget service- och ledarhundar).

Ordning
Med hänsyn till ordningen i Lisebergsparken får du som gäst inte...

...ta med dig alkoholhaltiga drycker in i parken.
...uppträda märkbart berusad.
...försöka ”gå före” i köer.
...försöka fuska med åkband eller biljetter.
...bryta mot lagen eller de lokala ordningsföreskrifterna.
...störa den allmänna ordningen eller motarbeta Lisebergs eller polisens arbete med att upprätthålla ordningen.
...bryta mot ett mellan dig och Liseberg ingånget avtal.

Står klart och tydligt.
Citera
2019-09-24, 10:24
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ok, jag ska fråga chefen om jag får arbeta barfota i verkstaden, stålhätta är ju kränkande och man får fotsvett. Ansvaret är mitt. Skolöshet mot huvudman.
Lite skillnad, Liseberg hävdar trivsel, skyddsskor på jobbet regleras i arbetsmiljölagen ...
Fråga du men du kommer få ett nej, jämförelsen ska förstås göras mot andra offentliga miljöer, går du i skyddsskor på stranden och när du badar med? Om inte, varför, risken att skada fötterna lär vara några hundra procent högre i havet (eller sjön) än på Liseberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in