2019-09-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man förstår inte hur någon kan vara så korkad som du. Det överträffar all fantasi. Att du kallar dessa för "hitte-på-jobb" (konsulter, 'coacher', företagsjurister, lobbyister) visar bara att du själv är totalt akterseglad looser som sitter och är bitter.

På min utvecklingsavdelning (stort internationellt teknikföretag) är säkert 1/3-del konsulter. Det är inte hittepåjobb, det är en beteckning på inhyrd teknisk personal i detta fall.

Det har i alla tider varit så att det finns en viss andel yrken som kan anses onödiga, och de kommer då vara de första som rationaliseras bort. Sverige har extremt få dörrvakter, och där de finns så är det företag och hotell som anser att det är värt flärden (som det upplevts som) att ha en sådan. Receptionister är extremt icke-onödiga, det är företagets första ansikte utåt och det satsas mer och mer på detta. Assistenter har mer eller mindre försvunnit, men du var väl verksam på 70-talet då de fanns fler av dessa.

Mitt enda råd till dig är: försök svälja bitterheten, och försök komma ikapp din samtid. Då kanske resten av ditt liv blir behagligare.
Jag är inte det minsta bitter, snarare road över hur vissa desperat försöker försvara ett system som de flesta tänkande männsiskor inser är dödsdömt. Du liknar en klimatförnekare mer än något annat.

Den nyliberala retoriken har länge lovat att digitalisering kombinerat med den fria marknaden skulle effektivisera och fasa ut alla överflödiga jobb.

I stället har den privata sektorn blivit den största arbetsgivaren för kostsamma ”bullshit jobs”.

Graeber har identifierat en växande kultur av arbete för arbetets skull som smittar av sig på hela arbetsmarknaden. Han liknar det vid en modern feodalism med religiös hängivelse. Dygdefull underkastelse till arbetsgivarens auktoritet och ”självdisciplin” genom arbete är viktigare än allt annat. Ironiskt nog visar vittnesmålen förstås att ”bullshit jobs” har motsatt psykologisk effekt.

När arbetet ses som källan till ens egenvärde och det är genom arbetet vi får vår självrespekt, så som samhället idag är uppbyggr tyvärr, får det förödande psykologiska effekter om man är en någorlunda reflekterande människa. Alttså någon som till skillnad från dig tänker på annat än netflix och Doobido.

Nej nu har jag inte tid med ditt OT längre och alla andra är säkert trötta på det också så jag säger adjö. Nu ska jag ut på vänsterliberala Södermalm med mina vänsterliberala kompisar där ungefär hälften av de har välbetalda bullshit jobs och den andra hälften jobbar med inte fullt lika meningslösa saker men de är smarta och tänkande och välutbildade människor som, till skillnad från dig, medger att det de sysslar med är meningslöst.
Citera
2019-09-21, 16:02
Medlem
Wajis avatar
Vill bara passa på att Hylla Binderfeld. Bjuder på fest, bjuder på allt och ser till alla har kul. De som inte är bjudna blir sura och där börjar vänsterdravlet få luft. Blir vänstermupparna sura så är det en seger för Sverige.
Full respekt för Bindefeld. Ett stort gratis och fortsätt fira. Vi behöver mer entreprenörer i Sverige som sticker ut!
Citera
2019-09-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man förstår inte hur någon kan vara så korkad som du. Det överträffar all fantasi. Att du kallar dessa för "hitte-på-jobb" (konsulter, 'coacher', företagsjurister, lobbyister) visar bara att du själv är totalt akterseglad looser som sitter och är bitter.

På min utvecklingsavdelning (stort internationellt teknikföretag) är säkert 1/3-del konsulter. Det är inte hittepåjobb, det är en beteckning på inhyrd teknisk personal i detta fall.

Det har i alla tider varit så att det finns en viss andel yrken som kan anses onödiga, och de kommer då vara de första som rationaliseras bort. Sverige har extremt få dörrvakter, och där de finns så är det företag och hotell som anser att det är värt flärden (som det upplevts som) att ha en sådan. Receptionister är extremt icke-onödiga, det är företagets första ansikte utåt och det satsas mer och mer på detta. Assistenter har mer eller mindre försvunnit, men du var väl verksam på 70-talet då de fanns fler av dessa.

Mitt enda råd till dig är: försök svälja bitterheten, och försök komma ikapp din samtid. Då kanske resten av ditt liv blir behagligare.

Jag håller helt med. Och det har kanske att göra med att världen numera är så komplex att folk inte förstår vad andra människor gör och vilket värde de genererar. Därav termen "hittepåjobb". En person som sitter på kontor gör "inget viktigt". Jag antar att det var lättare förr när yrkestitlarna var enkla. En person är bagare, han bakar bröd. Det finns ett "värde" i det han gör för bröd är bra. Men sammar argument förstås även appliceras på bagaren. Måste man äta bröd? Nej. Bagaren har därför ett onödigt hittepåjobb. Han skapar en onödig produkt som vi inte behöver. Folk kan väl baka sitt bröd hemma om de nu måste ha det, och annars kan man äta tusen andra saker som vi producerar.

Så här är det med allt i stort sett. Apple har receptionister och administrativ personal så att cheferna ska kunna slippa delar av den administrativa bördan och ägna sin tid åt att skapa nya ipads istället. Konsulter har man som du säger för att slippa ha precis all expertis på alla tänkbara saker i huset. Apple vill inte syssla med extremt avancerad minneshantering för obskyra komponenter, man vill att det ska fungera och så får konsulterna som är experter på just det lösa den delen.
Citera
2019-09-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AhadAhad
Terrorister? Slå upp terrorism i en ordbok och läs beskrivningen av staten Israels metoder.
Israel skulle vara hårdare mot dom palestinska terroristerna
Citera
2019-09-21, 17:04
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Snarare israeliska skattebetalare.

Iså fall så är det ju ett politiskt motiv och bör granskas!
Citera
2019-09-21, 17:16
Medlem
Enligt en källa så har Mossad knipit EBT och Kristersson för att sedan utlämnas till säpo men Nabayoki lyckades ta sig över gränsen till Palestina.
Citera
2019-09-21, 17:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Iså fall så är det ju ett politiskt motiv och bör granskas!
Helt klart.
Citera
2019-09-21, 17:36
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det är nog ett fåtal som ser vad Expressen skriver med vakna ögon. Resten ser bara ett kändisjippo där Carola är med.

Bästa sättet att gömma en viktig fråga är att berätta om den som något annat. Bonniers vet detta precis som när de skrev om Reinfelds fantastiska "vinster" som företagare.

Som att slinka in Mona Sahlin
Citera
2019-09-21, 17:50
Medlem
Jag tycker fortfarande att talmannen ska förklara om han blivit informerad att de skulle på privat resa så man får klart för sig att de inte bara reste vind för våg tvärt emot reglerna.
Citera
2019-09-21, 17:54
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vill bara passa på att Hylla Binderfeld. Bjuder på fest, bjuder på allt och ser till alla har kul. De som inte är bjudna blir sura och där börjar vänsterdravlet få luft. Blir vänstermupparna sura så är det en seger för Sverige.
Full respekt för Bindefeld. Ett stort gratis och fortsätt fira. Vi behöver mer entreprenörer i Sverige som sticker ut!

Ja man kan ju tycka så, men min undran är om denne populära man, som har 140 st nära vänner som vill fira hans födelsedag, hur hinner han med att fira alla sina 140 st sk nära vänner som fyller år och ska firas, självklart av deras nära vän Bindefeldt...

Eller skickar han bara ett sms??
Citera
2019-09-21, 17:55
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bara hotellkostnaderna som Bindefeldt "bjuder" på uppgår till nära tre miljoner
Inte fan betalar han detta ur egen ficka, han är självklart sponsrad av någon med en agenda. Vem?

Sossarna.
Skicka en bekräftad antisemit, vitklädd mona ssalin, känd judehatare och stadsråd.
Sossar betalade och väntar som gamar på utdelning.
Margot är borta och tjuven Mona ska slussas in igen.
Vad kostade Monas inträde regeringen eller vem som betalade.
Senast redigerad av FruStormufti 2019-09-21 kl. 18:02. Anledning: Glömde
Citera
2019-09-21, 17:57
Medlem
Enligt öppna källor så är Bindefelt (jude namn - lägeraspirant i tyskland)

God för 100 miljoner svenska kronor...

Han är samma enigma som pedofilerna i USA....ingen vet var pengarna kommer ifrån...

Skäms de över att de har företag som gör vinst varje år? Hur kan han ha tjänat 100 miljoner kronor....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in