Citat:
Jag är inte det minsta bitter, snarare road över hur vissa desperat försöker försvara ett system som de flesta tänkande männsiskor inser är dödsdömt. Du liknar en klimatförnekare mer än något annat. Man förstår inte hur någon kan vara så korkad som du. Det överträffar all fantasi. Att du kallar dessa för "hitte-på-jobb" (konsulter, 'coacher', företagsjurister, lobbyister) visar bara att du själv är totalt akterseglad looser som sitter och är bitter.
På min utvecklingsavdelning (stort internationellt teknikföretag) är säkert 1/3-del konsulter. Det är inte hittepåjobb, det är en beteckning på inhyrd teknisk personal i detta fall.
Det har i alla tider varit så att det finns en viss andel yrken som kan anses onödiga, och de kommer då vara de första som rationaliseras bort. Sverige har extremt få dörrvakter, och där de finns så är det företag och hotell som anser att det är värt flärden (som det upplevts som) att ha en sådan. Receptionister är extremt icke-onödiga, det är företagets första ansikte utåt och det satsas mer och mer på detta. Assistenter har mer eller mindre försvunnit, men du var väl verksam på 70-talet då de fanns fler av dessa.
Mitt enda råd till dig är: försök svälja bitterheten, och försök komma ikapp din samtid. Då kanske resten av ditt liv blir behagligare.
På min utvecklingsavdelning (stort internationellt teknikföretag) är säkert 1/3-del konsulter. Det är inte hittepåjobb, det är en beteckning på inhyrd teknisk personal i detta fall.
Det har i alla tider varit så att det finns en viss andel yrken som kan anses onödiga, och de kommer då vara de första som rationaliseras bort. Sverige har extremt få dörrvakter, och där de finns så är det företag och hotell som anser att det är värt flärden (som det upplevts som) att ha en sådan. Receptionister är extremt icke-onödiga, det är företagets första ansikte utåt och det satsas mer och mer på detta. Assistenter har mer eller mindre försvunnit, men du var väl verksam på 70-talet då de fanns fler av dessa.
Mitt enda råd till dig är: försök svälja bitterheten, och försök komma ikapp din samtid. Då kanske resten av ditt liv blir behagligare.
Den nyliberala retoriken har länge lovat att digitalisering kombinerat med den fria marknaden skulle effektivisera och fasa ut alla överflödiga jobb.
I stället har den privata sektorn blivit den största arbetsgivaren för kostsamma ”bullshit jobs”.
Graeber har identifierat en växande kultur av arbete för arbetets skull som smittar av sig på hela arbetsmarknaden. Han liknar det vid en modern feodalism med religiös hängivelse. Dygdefull underkastelse till arbetsgivarens auktoritet och ”självdisciplin” genom arbete är viktigare än allt annat. Ironiskt nog visar vittnesmålen förstås att ”bullshit jobs” har motsatt psykologisk effekt.
När arbetet ses som källan till ens egenvärde och det är genom arbetet vi får vår självrespekt, så som samhället idag är uppbyggr tyvärr, får det förödande psykologiska effekter om man är en någorlunda reflekterande människa. Alttså någon som till skillnad från dig tänker på annat än netflix och Doobido.
Nej nu har jag inte tid med ditt OT längre och alla andra är säkert trötta på det också så jag säger adjö. Nu ska jag ut på vänsterliberala Södermalm med mina vänsterliberala kompisar där ungefär hälften av de har välbetalda bullshit jobs och den andra hälften jobbar med inte fullt lika meningslösa saker men de är smarta och tänkande och välutbildade människor som, till skillnad från dig, medger att det de sysslar med är meningslöst.