2019-09-20, 18:54
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det är det här jag menar med Palmes livsfarliga dubbel- och trippelspel med supermakterna under kalla krigets mest upphetsade fas.

Reagan var i full färd med att sänka sovjetstaten och så har vi en skandinavisk ledare som flörtar med Sovjet samtidigt som han samverkar med Nato säkerhetspolitiskt.

Dessutom sålde Bofors vapen till Östblocket. Snacka om att skapa problem för sig själv.

Det skrivs om en krutkartell där Bofors ingick tillsammans med stora engelska,
tyska och amerikanska företeg. Kartellen var naturligtvis på något sätt
knuten till NATO. Hur förhöll sig kartellen till krutsmugglingen via DDR?
Agerade Bofors med eller utan kartellens vetskap? Kan ägarskapet
av Bofors ha spelat in?
Citera
2019-09-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
I den här intervjun (26/2 2019) säger KP "vi kommer att kunna presentera för det svenska folket vad det är som har hänt i alla fall"

I föregående veckans brott intervju fick han frågan "det är ju ett nationellt trauma det här, förstår du vilka stärka känslor du spelar med endå när du går ut och säger att du är övertygad om att ni kan lösa mordet?"

Ska bli intressant att se det svenska folkets (nationens) reaktion, när lösningen presenteras!

Exakt.
KP är rutinerad. Han vet att man måste vara mycket ödmjuk i uppgiften att lösa MOP. Han vet också att många innan honom gjort sig till åtlöje då deras ”lösning” inte varit värt vatten.

KP har något. Något stort. Typ rätt vapen bundet till SE:s granne.

Annars skulle han aldrig använda dom orden. Dessutom med LGWP i studion.

Ska bli mycket intressant att få lyssna på lösningen.
Senast redigerad av Backihallen 2019-09-20 kl. 19:20.
Citera
2019-09-20, 19:44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I början av sin bok kontrasterar Holmström den formulering
av neutraliteten som gällde fram till slutet av 60-talet
mot den som tog form i början av 70-talet. Han ser en
omformulering som i tiden sammanfaller med mötet 1971.
Den förändringen är väldigt intressant med boken Den dolda alliansen men det är en annan sak. Det handlar om en förskjutning i hur man formulerar neutraliteten inför det svenska folket, inte om en omsvängning i säkerhets-, försvars- och underrättelsearbetet. Omformuleringen kan tänkas ha med blidkande av vänstervågen att göra, som tog fart under sextiotalet. Jag ser inte att den skulle vara kopplad till just 1971. Holmström nämner väl andra punkter på tidsaxeln?

Citat:
Frånstedts tolkningsversion hade inte alls lätt för att få genomslag.
De stora förlagen ville inte ge ut hans böcker och de gavs till slut
ut på ICA förlag.
Jag syftade på genomslag i den här tråden.
Peter Bratts tolkning finner jag rimlig angående Säpos protokoll av 1971-mötet.

Citat:
Peter Bratt deltog inte i mötet och Frånstedts version har inte
dementerats av Carl Persson.
Carl Persson föddes 1919 och dog 2014. Han hade väl lämnat all offentlig diskussion när Frånstedt berättade detta 2011?
Citera
2019-09-20, 20:05
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Precis. Helt enig. Den här delen av händelseförloppet är det många som undervärderar/glömmer bort tycker jag.

Det krävs, enligt min mening, en väldigt speciell person för att utföra ett statsministermord så som det utfördes på Tunnelgatan.

Psykiskt sjuka människor kan naturligtvis hitta på lite vad som helst, men det är ju inte det vi ser här. Inte alls.

Här står en man och inväntar Palme vid en mordplats han funnit lämplig utifrån Palmes rörelser. Det var exakt här han såg sin chans.

Palme passerar honom på nära håll.

Så då tar han upp revolvern, riktar den mot ryggen på offret, avlossar skottet, stannar några sekunder och går sedan in på Tunnelgatan.

Han har precis kallblodigt mördat Sveriges statsminister. Men han stannar inte kvar och spyr eller irrar omkring i chock, börjar skjuta vilt omkring sig eller nåt annat okontrollerat. Han tittar på den döde Palme och går därifrån.

Utan att ha statistik på det - förutom att ca 100 personer om året mördas i Sverige - så vill jag påstå att det är promille av promille av den svenska befolkningen som skulle kunna utföra mordet på det sätt som det utfördes.

IM kallade honom "iskall".

Mannen i fråga måste helt sakna empati med andra människor eller ha en uppövad förmåga att stänga av sin empati när han ska skrida till verket.

Jag landar i att vi talar om en person som mördat förut och att han kan ha varit militärt utbildad att eliminera "fiender". Hans sätt att dyka upp obemärkt och försvinna inom loppet av någon minut talar också för skicklighet. Det är min uppfattning i frågan.

Vad händer om du bortser från IM i din ekvation? En karl som målar bilder 14 dagar efter mordet, och inte kan se särskilt bra, där han sitter?

Har du läst tidningarna dom första 14 dagarna?

Har du suttit och tittat på mordplatsen från hans position?

Han visste dessutom inte att hans livs händelse skulle ske. Har han fokus, eller vill han i efterhand låta det se ut som han hade det?

Om jag ska ha en uppfattning, så är den att IM inte såg ett smack.
Citera
2019-09-20, 20:42
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Den förändringen är väldigt intressant med boken Den dolda alliansen men det är en annan sak. Det handlar om en förskjutning i hur man formulerar neutraliteten inför det svenska folket, inte om en omsvängning i säkerhets-, försvars- och underrättelsearbetet. Omformuleringen kan tänkas ha med blidkande av vänstervågen att göra, som tog fart under sextiotalet. Jag ser inte att den skulle vara kopplad till just 1971. Holmström nämner väl andra punkter på tidsaxeln?

Jag syftade på genomslag i den här tråden.
Peter Bratts tolkning finner jag rimlig angående Säpos protokoll av 1971-mötet.

Carl Persson föddes 1919 och dog 2014. Han hade väl lämnat all offentlig diskussion när Frånstedt berättade detta 2011?

Holmström finner omformuleringen värd att påpeka och den
sammanfaller ungefärligen med mötet.

Om tråden ifrågasätter överheten inom förlagsvärlden gör den väl
vad den utger sig för att göra. Om Bratt talar för samma
överhet är svårt att säga.

Det man möjligen vet är att Persson inte ville uttala sig
i Sundelins bok om Sverker Åström.
Citera
2019-09-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Dessutom ”försvann” en av knarkspanarna spårlöst i samband med mordet. En person som spaningsledningen har identifierat.

Det är trots allt en anmärkningsvärd händelse att en av knarkspanarna spårlöst bara ”försvinner” i samband med mordet. Poliser med kännedom om knarkspaningen vet till och med vem han var. Och han försvann i området vid Luntmakargatan, längs mördarens flyktväg.

Det här är kanske välkänd i tråden, men jag måste fråga: Vet vi vem som "försvann"? Och finns flera detaljer omkring detta tillgänglig?
Citera
2019-09-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Det här är kanske välkänd i tråden, men jag måste fråga: Vet vi vem som "försvann"? Och finns flera detaljer omkring detta tillgänglig?

Jag vet inte vem som försvann , men som jag minns det så var det Thure Nässen som började prata om knarkspanaren i samband när han blev pressad av Uppdrag Granskning.
Citera
2019-09-21, 00:12
Medlem
SE brydde sig icke om, varken CIA Sovjet Israel SydAfrika EAP DDR eller dyligt. Han ville bara ha bekräftelse inför sina s.k vänner. Överstar och andra höjdare som han umgicks med, han kände ett "underläge" gentemot dom. Men han ruvade på hämnd, något som han slog i verket 28 februari 1986 23.21 20 + - 10 sekunder. Lite halvpilo.
Citera
2019-09-21, 07:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, men vad var syftet med det? Var det verkligen ett sätt att få LP att peka ut CP på bekostnad av att utpekandets tillförlitlighet, så som det ofta framställs? Eller var det ett resultat av att man upplyste LP om att ”vi har haffat en alkis från Rotebro som det är rätt löjligt att du skall behöva titta på, men du kan väl göra det i alla fall”?

Du påstod att åklagarna inte var inblandade före konfrontationen. Och jag svarade att de var det - Almblad om alkoholisten CP.
Citera
2019-09-21, 07:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du påstod att åklagarna inte var inblandade före konfrontationen. Och jag svarade att de var det - Almblad om alkoholisten CP.

Nej, jag skrev att CP häktades först efter konfrontationen. Åklagarna skötte kontakten onekligen med LP.

Men det är oavsett inte vad poängen är. Åklagarna trodde inte på CP. Det var därför de var oförsiktiga med vad de sa, inte därför att de ville att LP skulle peka ut CP oavsett om han var skyldig eller inte.
Citera
2019-09-21, 09:04
Medlem
Kan vi inte en gång för alla slå fast att mordet på olof palme utförs av utlänningar och att den här vaktmästaren tog hand om vapnet direkt efter mordet, tycker ibland att vi lätt kommer från ämnet,och diskuterar sånt som i te har med mordet att göra.
Citera
2019-09-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hon var "nanny" åt ett "barn" som bodde hemma hos diplomaten Göran Wallin (1) (2). De gick till samma biograf som paret Palme, hon köpte biljetter men de gick inte in utan "väntade på stan". Vid mordtillfället hörde "barnet" (3) skotten och såg en man liggande på trottoaren. Hon blev tillsagd att "inte titta bakåt", sedan åkte de och plockade upp en man som de körde till flygplatsen.

Den enda slutsats jag kunde dra av att höra berättelsen med ytterligare detaljer är att Jelena Rennerova hjälpte en gärningsman att fly landet. All dokumentation och en inspelad berättelse via telefon har överlämnats till samma domarinna jag skrivit om i ett tidigare inlägg och skall vara överlämnat till PU.

Det här kan ju vara oerhört viktig information!
Finns det flera detaljer? Och är det tala om mördaren, eller någon annan implicerat. t.ex. reservskytt eller koordinator?
Kan detta vara indikationer på et speciellt lands hemliga tjänst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in