2019-09-20, 11:21
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
GRETA mobbingen.

Det finns en märklig röd tråd när det gäller Greta och det är att hon mobbas. I skolan förnedrades hon och nu i sin verksamhet förnedras hon. PÅ UNGEFÄR SAMMA SÄTT.
Man smädar hennes utseende och sätt att bete sig Något som tydligen lockar fram förakt och mobb instinkterna hos många.
Ibland kamoufleras mobbingen nödtorftigt i kritik av hennes åsikter. Men ofta är det bara ren mobbing.

Vad är det gör att att man idag och tidigare i skoltiden mobbar en sån som hon?
Vilka spår sätter det i henne?
Det är viktiga frågar att ställa om man vill förstå Greta och folks reaktion på henne.

Man har alltid utsatt svagare och avvikande för mobbing.
Retar man sig extra på att hon får så mycket positiv uppmärksamhet. En som man tycker är liten, dum, ful, utvecklingsstörd tjej. Medan man själv som vet så mycket mer, inte får någon? avund som förder hat mot GRETA och allt hon står för dessutom.

Den här mobbingen borde ge upphov till hatkänslor inom GRETA också. Undrar hur hon hanterar dom?
Kanske kommer till uttryck i någon form i framtiden?

Kan det ha med som i övriga naturen att göra, att dom svaga och utmärkande blir hackkycklingar? Djur fungerar likadant, barn ser ju oxå när ett annat barn är annorlunda, har tics, beter sig annorlunda och då mobbar.
Vuxna tror jag inte mobbar Greta utan ist ifrågasätter det hon säljer, många köper inte det och då är man en mobbare.
2019-09-20, 11:23
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
När du kan visa mig att Greta läser upp detta i Kongressen så skall jag äta upp min sko.
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
En del här i tråden har blandat ihop det! Det var EJ ett framträdande i kongressen som Greta höll, utom åtminstone TRE!

-Först var det ett framträdande vid en gemensam session för två utskott, sedan ett framträdande för ett annat utskott, och sist ett mera allmänt framträdande inför drygt ett hundratal kongressmän och senatorer, enligt uppgift.

Det var på det sista mötet, som Greta höll sitt längre tal!

På begäran kommer här ett videoklipp med Gretas längre tal, på alltså det sista av hennes möten i kongressen!

https://youtu.be/ojnyKn8_hLc
Tack för detta! Fantastiskt att hon läste upp detta rättframma tal i US Congress.
2019-09-20, 11:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
GRETA mobbingen.

Det finns en märklig röd tråd när det gäller Greta och det är att hon mobbas. I skolan förnedrades hon och nu i sin verksamhet förnedras hon. PÅ UNGEFÄR SAMMA SÄTT.
Man smädar hennes utseende och sätt att bete sig Något som tydligen lockar fram förakt och mobb instinkterna hos många.
Ibland kamoufleras mobbingen nödtorftigt i kritik av hennes åsikter. Men ofta är det bara ren mobbing.

Vad är det gör att att man idag och tidigare i skoltiden mobbar en sån som hon?
Vilka spår sätter det i henne?
Det är viktiga frågar att ställa om man vill förstå Greta och folks reaktion på henne.

Man har alltid utsatt svagare och avvikande för mobbing.
Retar man sig extra på att hon får så mycket positiv uppmärksamhet. En som man tycker är liten, dum, ful, utvecklingsstörd tjej. Medan man själv som vet så mycket mer, inte får någon? avund som förder hat mot GRETA och allt hon står för dessutom.

Den här mobbingen borde ge upphov till hatkänslor inom GRETA också. Undrar hur hon hanterar dom?
Kanske kommer till uttryck i någon form i framtiden?
Det är nog psykologiskt betingat. Nån form av empatisk störning, jag tror dessa grova hatarna inte bryr sig så mycket om själva klimatdisskusionen, utan de gillar och hata, helst anonymt då såklart. Nu har dom valt Greta som sitt offer, men man kan nog hitta dom i massa andra sammanhang där det hatar på andra människor, invandrare, borgare you name it.
2019-09-20, 11:31
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Tack för detta! Fantastiskt att hon läste upp detta rättframma tal i US Congress.

Haha jag visste att jag skulle få äta upp det inlägget, bokstavligen.
2019-09-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hon har jämförts tidigare med MLK.
Hon landsteg i New York 28/8 samma datum som MLK höll sitt I Have A Dream tal. Den kopplingen gjordes utav någon journalist.
Klart det kanske spelar på vissa strängar hos amerikanarna om det går hem.
Greta har nog även läst på om historiens tidigare världsförändrare och rebeller.

Time to stop Dreaming

Naturligtvis var det mkt medvetet, som Greta dammade av MLK:s berömda "I have a dream"-tal.

-Här bör man komma ihåg, att amerikanare betydligt mer än européer kan berömda politiska tal till stor del utantill, mycket därför att dessa ingår i de amerikanska skolornas undervisning i det självständiga ämnet retorik, vilket Greta säkert är medveten om!

Skulle önska, att även svenska skolor hade retorik, dvs taleskonst, som ett särskilt ämne!
Kunnande i retorik har man större glädje av!
2019-09-20, 11:36
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Haha jag visste att jag skulle få äta upp det inlägget, bokstavligen.
Bra så! Behåll du din enda sko på.

I USA tycker en del ungdomar att Greta är a bad ass, tydligen i någon positiv mening.

Här kan man följa fredagens demonstrationer

https://mobile.twitter.com/GretaThunberg
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-20 kl. 11:39.
2019-09-20, 11:37
Medlem
Giant Squids avatar
Haglöfs stänger butikerna idag till stöd för Greta och klimatstrejken.

Gone out to cool things down möts man av på deeas hemsida
2019-09-20, 11:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Där har vi det - Greta kanske har blivit lobotomerad i hemlighet! Det är därför hennes blick är som den är...

Tycker du att du är rolig? Nej bara elak och dum. Empatistörd.
Men en god representant för mobbarna här. Och säkerligen för de som plågat Greta in person tidigare. Men då var de kanske 10 år och omogna. Antar du är äldre. Men lika omogen.
Senast redigerad av Jof 2019-09-20 kl. 11:50.
2019-09-20, 11:47
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Bra så! Behåll du din enda sko på.

I USA tycker en del ungdomar att Greta är a bad ass, tydligen i någon positiv mening.

Här kan man följa fredagens demonstrationer

https://mobile.twitter.com/GretaThunberg

Det stora antalet demonstranter är väl skolelever som pushas ut på gatorna? Vore intressant att få en överblick hur stor procent som är minderåriga.

Edit:
Citat:

Vem har skrivit talet? Vilka ligger bakom?
Senast redigerad av Passepartout 2019-09-20 kl. 11:50.
2019-09-20, 11:54
Medlem
Citat:
Tycker du att du är rolig? Nej bara elak och dum. Empatistörd.
Men en god representant för mobbarna här. Och säkerligen för de som plågat Greta in person tidigare. Men då var de kanske 10 år och omogna. Antar du är äldre. Men lika omogen.

Jag och många andra kritiska personer här är inte "ute efter" Greta, däremot kanske vi förenas av att vi inte ser godhetsknarkande och airbrushat, kokett poserande som den centrala uppgiften för politik och medier. Och att vi känner igen en propagandakampanj när vi ser den.
2019-09-20, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det stora antalet demonstranter är väl skolelever som pushas ut på gatorna? Vore intressant att få en överblick hur stor procent som är minderåriga.

Stämmer förstås, även här i Sverige.

Citat:
Edit:

Vem har skrivit talet? Vilka ligger bakom?

Det skulle jag också vilja veta.
2019-09-20, 12:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är medias hyckleri, propaganda och dubbla måttstockar jag reagerar på, snarare än just Greta som person.
Jo just det.
Citat:
Där har vi det - Greta kanske har blivit lobotomerad i hemlighet! Det är därför hennes blick är som den är...

Fast det var elakt av mig, tror inte du skrivit något direkt nedvärderande om Greta Thunberg tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in