Citat:
Ursprungligen postat av
Adjin
Det handlar inte om otur utan om val man gör i livet.
Det är förresten patetiskt av alla som försöker hitta ursäkter till hennes handlingar oavsett om hon är skyldig eller inte till anstiftan till mordförsök. Det är skrämmande att folk tycker det är ok pga hennes ”livsöde” och att HOL är bi och bla bla bla! Och ännu mer skrämmande; att det är en människa i en sådan position (eller dåvarande) Och värst av allt...att hon sluppit så lindrigt hittills.
Jag har påverkats av att hon är behaglig för ögat. Det är skrämmande, ja.
Jag tror inte att genomsnittsalkoholisten har valt sitt beroende, och, när väl tåget är i rullning, aktivt väljer att inte hoppa av.
Mekanismen för kemisk hjärnpåverkan hos en alkoholist är så stark att nästan inget hejdar dennes förödande självdestruktiva framfart. Det enda man kan göra är att hoppas att det går fort till absoluta botten. Och hålla undan sig själv, pengar och andra medberoendebeteenden.
Där har Du valet, det är omgivningen som behöver välja rätt. Det är inte så att jag tycker att de ska "skylla sig själva". Utbildningen och informationen om detta är bristfällig. Varje anhörig är ganska ensam i detta, och åter igen är samhällsservicen för stöd dålig.