2019-09-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Så bra at du skrev til de!
Når de skriver at 9:14 samtalen var til en slektning kan det da ikke være til TH at AEH ringte på det tidspunktet (hvis da ikke AEH og TH er i slekt). Hvis ikke journalisten mente å skrive familiemedlem, men skrev slektning ved en feiltagelse?
Nope, den juridiske definisjonen av slektning inkluderer ektefeller.
https://no.wikipedia.org/wiki/Slekt_(jus)
Citera
2019-09-18, 23:47
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Så bra at du skrev til de!
Når de skriver at 9:14 samtalen var til en slektning kan det da ikke være til TH at AEH ringte på det tidspunktet (hvis da ikke AEH og TH er i slekt). Hvis ikke journalisten mente å skrive familiemedlem, men skrev slektning ved en feiltagelse?
Det er korrekt. Slektning er en man har felles forfedre med. Barn, barnebarn, foreldre, søsken, nevøer/nieser, tanter/onkler, etc er slektninger. Det må være blodsbånd.
Citera
2019-09-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ok, men dette er oppdatert tidslinje i VG i dag. Det er første gang jeg ser det beskrevet at TH kom på jobb mellom 9:10-9:15, at det var to livstegn den morgenen, også ett før 9:14 og at det var tapte anrop kl 9:48. De skriver ikke hvem mannen som ringte og er avbildet er, klarer ikke helt å tyde hva som står på genseren hans.
Synes uansett det er interessant med ny info.

Politiet brukte begrepet siste sikre livstegn om denne samtalen frem til i sommer.

Fra de endret hypotesen har de ikke sagt det en eneste gang.
På pressekonferansene, som svar på spørsmål har de kun svart "siste livstegn er 31 oktober".

Så at VG fortsatt bruker begrepet som politiet gjorde er ikke så merkverdig.

Politiet kan sannsynligvis ikke gå ut med at denne opplysningen de selv ga ikke lenger er korrekt..
Citera
2019-09-18, 23:49
Medlem
Citat:
Kan se ut som en håndtverker, kan du tyde teksten på genser? Virker som hele tidslinjen oppdateres. Og at de ikke er ferdige. Den så helt annerledes ut i går.

Det er iallfall underlig at VG endrer tidslinjen etter at du har spurt direkte hvorfor VG har beholdt den opprinnelige informasjonen, mens alle andre medier har endret 09:14-samtalen til "et familiemedlem".

Også Nettavisen endret opplysningen for noen uker siden, til at 09:14-samtalen gikk til "en slektning". Og idag følger VG etter, ved selv å skrive "en slektning". Og VG bare forandrer opplysningene i tidslinjen, uten at det er frigitt noen ny informasjon fra politiet. Det er heller ingen nye artikler.

Jeg får en uggen følelse av at dette handler om å tåkelegge situasjonen, for å hindre spekulasjoner og forhåndsdømming.

Tiden vil vise. Jeg har fremdeles ingen tro på ukjente GM og bortføring av AEH, levende eller død.
Citera
2019-09-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Nope, den juridiske definisjonen av slektning inkluderer ektefeller.
https://no.wikipedia.org/wiki/Slekt_(jus)
Takk for svar! Det er nytt for meg.
Citat:
Det er korrekt. Slektning er en man har felles forfedre med. Barn, barnebarn, foreldre, søsken, nevøer/nieser, tanter/onkler, etc er slektninger. Det må være blodsbånd.
Takk for svar! Ja, det er slik min forståelse av slektning også er.

Men noen journalister skriver av og til feil, og noen journalister er kanskje ikke klar over forskjellen på slektning og familiemedlem?
Citera
2019-09-18, 23:54
Medlem
Citat:

Men noen journalister skriver av og til feil, og noen journalister er kanskje ikke klar over forskjellen på slektning og familiemedlem?
Nja, juridisk og biologisk slektning er to forskjellige ting.
Citera
2019-09-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Mulig det har vært skrevet her før men tråden begynner så mang at jeg ikke henger med.

Men merket meg at da politiet gikk ut med opplysningen om at AEH kunne vært blitt drept i hjemmet, svarte advokat Holden etterpå at dette var nytt for familien.

Kan virke som det holder på å skjære seg mellom politiet og familien for var det ikke litt underleg at politiet ikke informerte familien i forkant?

At familien ikke var informert i forkant, tyder på at noen innen familien er mistenkt. Tror akkurat dette poenget har vært nevnt tidligere, men fint at du minnet oss på dette forholdet igjen.

Under normale forhold skal familien informeres før presse og medier.
Citera
2019-09-18, 23:58
Medlem
Citat:
Nja, juridisk og biologisk slektning er to forskjellige ting.
Takk for svar! Da lærte jeg noe nytt i dag
Citera
2019-09-19, 00:00
Medlem
Citat:
Takk for svar! Da lærte jeg noe nytt i dag
Du har sikkert hørt om adoptivbarn, de får gjerne familiens etternavn og er juridiske slektninger.
Ikke noe nytt i det.
Citera
2019-09-19, 00:00
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:

Det er mulig, det kan jeg ikke svare for. Journalister skal normalt sett ha god begrepsforståelse.

Synes det er veldig interessant at de nå bruker betegnelse slektning og ikke familiemedlem. Første gang jeg ser det.
Jeg er også veldig nysgjerrig på hvem som er avbildet under tapte anrop. Jeg opplever at tidslinjen ikke er ferdigstilt, og kanskje har vi mer info i vente. Det mangler helt tekst under det nye bildet. Noe er på trappene.
Citera
2019-09-19, 00:04
Medlem
Citat:
Nest siste er vel TH før han dro hjemmefra.
Tror du det? Jeg leste i en artikkel at AEH hadde mer enn en telefonsamtale den morgenen (altså før kl 9:14).
Citera
2019-09-19, 00:05
Medlem
Citat:
Tror du det? Jeg leste i en artikkel at AEH hadde mer enn en telefonsamtale den morgenen (altså før kl 9:14).
Det er helt ukjent for meg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in