2019-09-17, 15:19
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Kan han ha erkänt?

Om vi tänker oss att SD endast har erkänt gärningen för IB men absolut inte kommer att erkänna offentligt har jag för mig att IB måste avsäga sig uppdraget. Enligt ”god advokatsed” får väl en advokat varken lämna oriktiga uppgifter eller bestrida sanna uppgifter i domstolen?
Citera
2019-09-17, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att bevisläget inte har ändrats.
Att det inte är meningsfullt att återigen försöka att bestrida en ny häktningsframställan.

Utan det är bättre att sitta kvar som häktad fast han är TOTALT oskyldig.??
Inte ens försöka argumentera för sin felaktiga häktning och sin oskuld vid varje tillfälle som ges, utan helt enkelt acceptera att sitta häktad för ett mord som han inte har begått.
Killen riskerar livstids fängelse.
Man mår nog inte så bra om man verkligen är oskyldig.

Är man verkligen oskyldig, så tror jag man kämpar i varenda förhandling som finns, och man överklagar alla beslut som kommer.

- Nä, men jag kan väl sitta här... har ju inget annat bättre för mig....detta löser nog min advokat när det väl blir rättegång. Jag har änna börjat bo in mig här, så det känns bara onödigt att åka på en sån där förhandling igen.

Är man verkligen oskyldig så tror jag att man går på alla förhandlingar man kan, oavsett.

Jag tror att han börjar krokna.

Men, vissa tror si och vissa tror så.
Har nog aldrig längtat så efter en FUP.
Citera
2019-09-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
(Om man til lslut ➡erkänner gärningen Kan man då få ett lägre straff än om man överklagar?Kan det bli högre straff vid överklagan?)

Du är väl inte så imaginär att du ens tror, att en mördare är villig att erkänna sin begångna handling så som gärning innanför Rättsväsendet 's väggar, mördaren vet mycket väl vad som i sådant fall väntar vederbörande, och en mördare, gör allt vad som står inom vederbörande's makt att icke bli avslöjad för vad mördaren tidigare begått som brottslig handling mot annan mänsklig varelse, ingen mördare vill spendera någon tid inom Rättsväsendet's bastanta fängelsemurar.

Det enda som kan fälla en mördare, är kriminal-teknisk bevisning som har styrkt utom all rimlig tvivel och direkta vittnes-iakttagelser. Det finns ett fåtal undantag som trotts allt har kunnat fälla vissa mördare, och det har varit, när starka indicier funnits till grund.

KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding kommer inte att yrka på någonting annat än ett livstids-straff, om hon kommer till stånd med ett åtal ... detta i sin tur beror bland annat på den typ av mycket grov dödsmisshandel som Gärningspersonen utsatte sitt offer för under den då aktuella måndags-kvällen den 14 Maj år 2018 och att kvinnan som dödsmisshandlades, då, hade tre barn, vilka nu har förlorat sin moder.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-17, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Om vi tänker oss att SD endast har erkänt gärningen för IB men absolut inte kommer att erkänna offentligt har jag för mig att IB måste avsäga sig uppdraget. Enligt ”god advokatsed” får väl en advokat varken lämna oriktiga uppgifter eller bestrida sanna uppgifter i domstolen?

Rätt.

Om du som klient lämnar en osann uppgift eller bestrider en sann uppgift får advokaten inte åberopa eller stödja din talan därpå. Advokaten kan således inte ljuga och företräda dig som att vederbörande inte har vetskap om det du berättat. Hur advokater förhåller sig till det kan variera, det kan innebära att advokaten frånträder ditt mål eller att målet byggs upp annorlunda. Advokaten får däremot inte ljuga och säga att du är oskyldig om vederbörande vet att så inte är fallet.

https://lawline.se/answers/vad-galler-om-jag-erkanner-ett-allvarligt-brott-for-min-advokat
Citera
2019-09-17, 15:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Jag tror inte han måste avsäga sig uppdraget enligt lag, en del kanske väljer att göra det ändå av god advokatsed. Men även då måste ju IB lämna oriktiga uppgifter till varför han avsäger sig uppdraget. Han kan ju knappast säga "SD har erkänt så nu kan jag inte fortsätta vara hans försvarare".

När en försvarare motsätter sig uppgifter i domstol så talar han för sin klient. Det skulle vara SD som motsatte sig, inte advokaten. Därför kan man ju knappast kalla det som att det är advokaten som lämnar oriktiga uppgifter utan det är SD som gör det.
Så tror jag.
Citera
2019-09-17, 15:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Rätt.

Om du som klient lämnar en osann uppgift eller bestrider en sann uppgift får advokaten inte åberopa eller stödja din talan därpå. Advokaten kan således inte ljuga och företräda dig som att vederbörande inte har vetskap om det du berättat. Hur advokater förhåller sig till det kan variera, det kan innebära att advokaten frånträder ditt mål eller att målet byggs upp annorlunda. Advokaten får däremot inte ljuga och säga att du är oskyldig om vederbörande vet att så inte är fallet.

https://lawline.se/answers/vad-galler-om-jag-erkanner-ett-allvarligt-brott-for-min-advokat

Intressant. Man lär sig något nytt varje dag.
Går det rykten om att SD erkänt för IB?
Har inte hunnit läsa ikapp tråden sedan i morse.
Citera
2019-09-17, 15:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Första anmälan 3 nov -16
Andra anmälan 10 jan -17

I april -17 börjar HD systerhax logga ensam utan teamD.
I augusti -17 ser det ut som att HD och SD redan är tighta och LW ser mycket glad ut och verkar vilja visa alla ”no hard feelings”

Varför skulle de vilja mörda LW, deras gamla vän och granne, de känner hennes barn och har själva barn?
JG?

HD registrerade sitt GC-konto 5 juli 2017.

Är det så här polisutredningen i Örebro
bedrivits så förstår man att det tagit
lång tid.
Citera
2019-09-17, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Vi berörde inte HD särskilt mycket, men när L*na nämnde henne var det med ganska starkt ogillande.

De hade ju en väldigt speciell relation, kan man lugnt säga HD och LW. Jag begriper inte riktigt hur de kan förekomma tillsammans på bilder efter att allt uppdagas där det bara ser ut som lättsamt umgänge dem emellan. Spänningarna i det där triangeldramat måste ha varit ganska starka. Otroheten fortsatte ju dessutom efter uppdagandet. Ännu obegripligare är det, för mig, hur SD kan ånga på som vanligt och bete sig som om inget hade hänt i lättsamt umgänge. Här har vi två potentiella mördare och deras offer i ett laddat triangeldrama som letar burkar och skrattar och ler tillsammans i umgänget med andra burkletare. Jag hade känt mig hyfsat obekväm i det läget oavsett vilken av de tre positionerna jag hade haft...

Läser ikapp mina hundratals "förlorade sidor och kom på det här.

Är det inte ett av de mest besynnerliga intriger som leder till ett mord?
Jag är mer än nyfiken på vad som HÄNDE.
Citera
2019-09-17, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Intressant. Man lär sig något nytt varje dag.
Går det rykten om att SD erkänt för IB?
Har inte hunnit läsa ikapp tråden sedan i morse.

Nejdå.
Däremot så la någon vänlig själ in Stefans överklagan om sin häktning, i tråden.

Och att Stefan INTE kommer att förhandla den 27:e utan han låter sig fortsätta vara häktad.

Jag tycker att det känns lite märkligt, och några andra tycker att det är logiskt.

Det är väl det mest spännande som hänt i eftermiddag.
Citera
2019-09-17, 15:57
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur det är med dörren och hur hon hamnade vid planket är två av dom
större frågorna.
Jag har hela tiden trott att LW lämnade bostaden hastigt, att hon har följt efter någon
som fanns tillsammans med henne i bostaden, att hon och den personen blev osams
och att personen drog iväg, LW efter, antingen för att lugna ner personen eller
för att hon själv va helförbannad.

Jag har inte helt släppt den teorin, inte ännu i alla fall.
Det där är nånting som jag faktiskt aldrig tänkt på, (det fetade), men det låter ju som ett troligt scenario 🤔
Citera
2019-09-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nejdå.
Däremot så la någon vänlig själ in Stefans överklagan om sin häktning, i tråden.

Och att Stefan INTE kommer att förhandla den 27:e utan han låter sig fortsätta vara häktad.

Jag tycker att det känns lite märkligt, och några andra tycker att det är logiskt.

Det är väl det mest spännande som hänt i eftermiddag.
Vi får se om det blir förhandling om häktningen den 27/9 eller om han godkänner och vara häktad i fyra veckor till.
Citera
2019-09-17, 16:05
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur det är med dörren och hur hon hamnade vid planket är två av dom
större frågorna.
Jag har hela tiden trott att LW lämnade bostaden hastigt, att hon har följt efter någon
som fanns tillsammans med henne i bostaden, att hon och den personen blev osams
och att personen drog iväg, LW efter, antingen för att lugna ner personen eller
för att hon själv va helförbannad.

Jag har inte helt släppt den teorin, inte ännu i alla fall.
Det där är nånting som jag faktiskt aldrig tänkt på, (det fetade), men det låter ju som ett troligt scenario 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in