2019-09-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Farbror Blå misstänker att KL ligger bakom på grund av vad skytten uttryckte vid mordförsöket inte på grund av att KL är hona som är mer än lovligt sjuk i huvudet
Berätta mer. Vad sa skytten? Kan inte ha varit hälsningar från KL för varför skulle HOL då föreslå KL och ev klient som gärningsman. Hade han någon dialekt eller brytning?
Citera
2019-09-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Intressant!

Jaa, mångas vägar som korsas här. Han måste precis kommit ut från anstalt och hans förra försvarare var Slobodan Jovicic som fick ner hans straff med 3 år i hovrätten.

Och 300 skitförbannade lurade personer.....mmmm kan ju finnas en och annan potientiell hitman där.

Så, verkligen enspårigt av polisen att rikta in sig på K.L.

Jag måste försvara polisen. När HOL pekar ut KL som den som kan ha lejt torped och hon finns på brottsplatsen hade det varit tjänstefel att inte ta in henne. Av intervjuer med KL framgår att även KL insåg det.

Det som är oförlåtligt är åklagarens agerande som insinuerar till att tingsätt och hovrätt släppte KL trots att han minsann hade något.

Vi kan enas om att plus de 300 skitförbannade personer du nämner kan det finnas fler än KL som vill se denne karl död. Inte illa pinkat av en advokat.
Citera
2019-09-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeRed
Ryktesvis och ej bekräftat så är även HOLs bästa vän advokat J**an Åk**mark delgiven misstanke om medhjälp till penningtvätt.

Är det EBM som har ärendet? Eller finanspolisen? Vem är huvudpenningtvättaren? Åtalad redan, häktad, gripen? Det måste finnas något offentligt om JÅ blivit delgiven misstanke.

Kan tänka mig att många advokater och revisorer svettas nu då finanspolisen och EBM börjar bearbeta andra tvättmaskiner än banker.
Citera
2019-09-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Är det EBM som har ärendet? Eller finanspolisen? Vem är huvudpenningtvättaren? Åtalad redan, häktad, gripen? Det måste finnas något offentligt om JÅ blivit delgiven misstanke.

Kan tänka mig att många advokater och revisorer svettas nu då finanspolisen och EBM börjar bearbeta andra tvättmaskiner än banker.
Är man juridiskt utbildad så kanske det kan ses som ett grövre brott. Beroende på hur en peningtvätt kan se ut, så kan man skylla på god tro. Men i såna här fall går inte det.
Citera
2019-09-17, 14:19
Medlem
P.O.Ws avatar
Vilka domstolar har K*rin Lilja varit verksam vid?
Citera
2019-09-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och jag citerar från "Affärsvärlden":
"Thomas Lakhalls advokat Henrik Olsson Lilja bedömer att en rättegång kan inledas senare i september"

Vem är denna Thomas Lakhall?

Thomas L*khall är f.d. advokat som ägnat sig åt bedrägerier i fastighetsbranschen där han genom invecklade turer snott/ lånat 200 miljoner kronor, där HOL varit hans advokat.

HOL kan väldigt mycket om white collar crime, genom de klienter han företrätt, till den grad att han till och med delar med sig om vad han kan genom att ge kurser i ämnet.

Det jag vet om den sorts brottslighet är att de som är verksamma är fler personer än vad det finns poliser för att utreda. Svårigheten består främst i att dessa brottslingar har hög utbildning, erfarenhet av hur samhället och rättsväsendet fungerar, och en hög trovärdighet de vårdar ömt i kollegiala skrån.
Citera
2019-09-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.O.W
Vilka domstolar har K*rin Lilja varit verksam vid?
Svea Hovrätt vet jag säkert att hon jobbat på.
Citera
2019-09-17, 14:48
Medlem
Aftonbladet: Polisen letar efter utpekad torped på landsbygden.
40-årsåldern, tidigare domar, misshandel och hot mot kvinnor.

Kan det här vara norrmannen, tro?
Citera
2019-09-17, 14:48
Medlem
40årig man söks på landsbygdsort i Mellansverige.

Uppgifter: Polisen letar efter utpekad torped på landsbygden https://www.aftonbladet.se/a/JoMlq4
Citera
2019-09-17, 14:53
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
40årig man söks på landsbygdsort i Mellansverige.

Uppgifter: Polisen letar efter utpekad torped på landsbygden https://www.aftonbladet.se/a/JoMlq4

Ok, vem och vad vet vi om norrmannen? Namn, relation med Karin? Hängt mycket på Diset?
Citera
2019-09-17, 14:54
Medlem
För att få lite perspektiv på att det skjutits en advokat i Sverige så kan man kika på vilka andra länder där det hänt senaste åren med dödlig utgång. Snabbgooglade för jag ville veta hur vanligt det är.

Filippinerna (runt 35 st sedan 2016...)
Jamaica
Ukraina
’Kurdistan’
Sydafrika
Indien
Serbien (Slobodan Milososevic försvarare)
Mexico

Och givetvis i Usa men där är senaste nyheten för några dagar sedan att en åklagare sköt ihjäl sin fru, sitt barn och sig själv så vi ligger i lä på den fronten tack och lov.

Då har polisen hittat en misstänkt torped. Spännande!
Citera
2019-09-17, 14:55
Medlem
Timeouts avatar
Jag försöker läsa ikapp i tråden men har inte sett att detta har varit uppe tidigare så utförligt som i den här krönikan. Citerar delar av den långa artikeln som handlar mycket om jäv.

Toppjuristen släpptes av domare hon jobbat med
Publicerad 10 sep 2019
Två av häktningsdomarna som beslutat att toppjuristen ska släppas efter skottlossningen mot advokat Henrik Olsson Lilja har jobbat med henne på samma domstol.

En av domarna har avgjort en stor rättstvist tillsammans med henne för sex år sedan.

Jag anklagar inte domarna för jäv – men risken för att misstanken uppstår gör att domstolarna skulle valt en annan lösning i detta delikata fall som skakar juristvärlden.

I tidigare polisutredningar har toppjuristen hänvisat till sin bakgrund som domare och i Stockholms tingsrätt kom hon med ett udda krav på särbehandling när hon ställdes inför häktningsdomaren: Hon ville inte komma in i salen förrän alla åhörare körts ut. Det kravet avvisade tingsrätten.

Fallet med Henrik Olsson Lilja och toppjuristen är ett fall som har skakat om den svenska juristeliten.

Risken för jäv har varit uppenbar och hennes förstaval av försvarare, advokat Gunnar Falk, förklarade direkt på fredagen att han inte kunde ta uppdraget.

Därför noterar jag förvånat att två av domarna – en i hovrätten och en i tingsrätten – har arbetat tillsammans med den kvinnliga toppjuristen som åklagaren ville ha häktad för att ha anstiftat attacken mot advokaten.

Hovrättsdomaren har arbetat på samma domstol som hon i flera år. För sex år sedan avgjorde de två tillsammans som domare en stor tvist i tiomiljonersklassen.

Även tingsrättsdomaren har under en tid varit domarkollega med kvinnan på samma domstol men tycker att hon ”aldrig har jobbat med personen”.

Jag påstår inte att domarna varit jäviga. Men i en tid när konspirationsteorier frodas på nätet och en del av mytbildningen går ut på att de som tillhör samhällets toppskikt håller varandra om ryggen hade det varit bättre med domare som helt saknade koppling till kvinnan som misstänkts ha lejt en torped för mordförsöket.

Det är varje domares egen skyldighet att anmäla jäv och lämna ett mål vidare till en annan domare. Det händer ibland och det händer till och med att alla domare på en domstol kan anses vara jäviga.
Då kan domstolen välja att låna in en domare från en annan hovrätt eller tingsrätt. Så gjordes inte i det här fallet.

Han konstaterar att kvinnan fortfarande är misstänkt för att ha lejt torpeden i utredningen.
Åklagare Eriksson fruktar att toppjuristen kan förstöra utredningen om hon inte är häktad, inte minst med tanke på att det ska finnas en lejd torped på fri fot.
Läs resten här https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/toppjuristen-slapptes-av-domare-hon-jobbat-med/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in