2019-06-03, 08:50
Medlem
spoilers avatar
"Enligt åtalet ska 23-åringen försökt att döda sin syster genom att utdela flera hugg med en kniv som träffade henne i bålens vänstra sida och i vänster arm och gav ett flertal sårskador. Dessutom punkterade knivhuggen den vänstra lungsäcken, gav en skada på mjälten och en blödning i bukhålan. Trots de omfattande skadorna lyckades den 18-åriga systern själv ringa till SOS och larma. Hon lät förtvivlad och rädd och blödde enligt sin berättelse kraftigt.– Jag håller på att bli mördad, jag blöder nästan ut allt blod, säger hon bland annat i det bandade samtalet. Den svårt skadade systern fördes i ambulans till sjukhuset och enligt kammaråklagare Mårten Alvinsson hade inte hennes liv gått att rädda om hon inte hade fått hjälp via en akut operation och en blodtransfusion. 18-åringen gömde sig i sitt rum medan brodern fortsatte att skrika på sina föräldrar om sin förtvivlan över systerns levnadsätt."

https://www.skd.se/2019/06/03/forsokte-morda-sin-syster-med-en-kniv/
Citera
2019-06-04, 09:12
Medlem
https://samnytt.se/kourosh-forsokte-knivmorda-systern-accepterade-inte-att-hon-dejtade/
Citera
2019-07-03, 16:21
Moderator
Chantres avatar
Citat:
23-åringen döms nu till tio års fängelse för försök till mord, ofredande och grovt hot mot tjänsteman.
Citat:
Den 23-åriga storebrodern hade under en längre tid försökt kontrollera sin 18-åriga lillasyster. Han hade synpunkter på hur hon betedde sig, vad hon hade för kläder och vilka hon umgicks med. Han hade tidigare också förbjudit henne att använda dejtingappen Tinder.
https://www.sydsvenskan.se/2019-07-03/forsokte-morda-lillasyster-efter-flirt-pa-tinder

Kourosh Karbassi 19960319-1991

Dock inget hedersrelaterat brott?
Senast redigerad av Chantre 2019-07-03 kl. 16:23.
Citera
2019-07-04, 13:00
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Allvarligt brott Mord? på Tegelgårdsgatan Malmö 2019-03-01" -► ""Mordförsök: Knivhögg systern för att hon var på Tinder, Malmö, 2019-03-01".

/Mod
Citera
2019-07-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2019-07-03/forsokte-morda-lillasyster-efter-flirt-pa-tinder

Enligt idiotåklagaren kan det inte vara hedersbrott när det bara är en person istället för hela familjen. Det var ju denne killen som tyckte hedern var kränkt, inte hela familjen.
Den bedömningen tycker jag känns väldigt tveksam....
Citera
2019-07-04, 13:42
Medlem
Mad monks avatar
Citat:

Vad är det för något namn vilken folkstam tillhör psykfallet?
Citera
2019-07-04, 14:17
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk

Persiskt eller kurdiskt.
Citera
2019-07-04, 16:25
Medlem
Det sjukaste med detta (förutom Brodern) är föräldrarnas agerande. Eller total brist att agera. Båda föräldrarna var hemma, såg vad som hände, ändå gjorde dom INGET!! Den stackars, först slagen och sedan knivhuggen nästan till döds, flickan fick t.om ringa 112 själv! Varför stoppade dom inte sonen när han först ”bara” misshandlade henne? Varför ringde dom inte ens 112?
Stackars henne och alla andra flickor som lever i ”vi måste behålla vår heder” familjer!
Citera
2019-07-04, 18:45
Medlem
Citat:
NN 1996...

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Persiskt eller kurdiskt.

Stämmer förmodligen - framgår av domen att de pratar persiska.

Malmö TR B 2062-19:
* Stämningsansökan
* Dom

Citat:
Ursprungligen postat av B71
mord eller mordförsök?

Man född 1996, medborgare i Sverige, inget tolkbehov

Dömd för: Försök till mord, Ofredande, Grovt hot mot tjänsteman

Friad för: Försök till mord (mot polisman)

Fängelse 10 år

Den som säger att svensk polis är skjutglad bör läsa domen. Mannen ville uppenbart bli skjuten, gick med kniv mot 3 poliser beredda att skjuta verkanseld, men som ändå haft lugnet att inte trycka av.

Citat:
GM höll kniven i sin vänstra hand längs sidan av kroppen och ropade upprepat ”skjut mig”. Polis 1 beordrade flera gånger GM att släppa kniven, men GM följde inte uppmaningen utan höll kvar kniven. Polis 1, Polis 2 och Polis 3 bedömde situationen som hotfull. Polis 1 och Polis 2 siktade sina tjänstevapen mot GM i brösthöjd och gjorde sig beredda att skjuta verkanseld.

Om brottsoffret:

Citat:
Hon har känt sig kontrollerad av GM. Framförallt sedan hon började på gymnasiet. Han har exempelvis anmärkt på hennes klädsel och haft synpunkter på hur hon ska bete sig samt vilka hon ska träffa och inte. Dessutom har GM uttryckt att han inte vill att hon pratar med vita killar

Samtidigt som en invandrad flicka från mellanöstern inte får träffa svenska killar och nästan dödas av sin egen bror, anser regeringen anser att vit maktorganisationer är det stora problemet i vårt samhälle? Flickan måste vara nöjd av svenska politikers handlingar. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ska-utreda-forbud-mot-rasistiska-organisationer
Citera
2019-07-05, 12:24
Medlem
borgir82s avatar
Är familjen persisk eller kurder från Iran? Jag har väldigt svårt att tänka mig att en persisk man skulle knivhugga sin egen syster pga en dejtingapp.Dom iranier jag har träffat har varit väldigt västerländska och frigjorda.Inte ett dugg religiösa etc..
Citera
2019-07-06, 01:42
Medlem
Degenereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Är familjen persisk eller kurder från Iran? Jag har väldigt svårt att tänka mig att en persisk man skulle knivhugga sin egen syster pga en dejtingapp.Dom iranier jag har träffat har varit väldigt västerländska och frigjorda.Inte ett dugg religiösa etc..

Samma här. Känner många familjer från Iran och de är alla väldigt frigjorda och många av kvinnorna kämpar för kvinnors rättigheter både i Sverige och hemma i Iran. De har jämställda äktenskap och är närvarande föräldrar.

Misstänker att GMs familj kommer från ett annat persisktalande land som exempelvis Afghanistan.
Eller så är GM psykiskt sjuk helt enkelt. Han verkar ju inte ha mått så bra, haft kontrollbehov och han verkar inte heller ha kunnat hanterat sin ilska. Tror brodern är felet. Inte hela familjen. Efter att ha läst domen så får jag känslan av att föräldrarna varit rädda och gått som på äggskal när brodern kom på besök.
Citera
2019-09-17, 12:00
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/forsokte-morda-systern-nar-hon-skaffade-tinderkonto/

Hovrätten fasställer tingsrättens dom minus skadestånd till systern då hon dragit tillbaka dessa anspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in