2019-09-16, 18:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här om vem som "ville mer" har diskuterats i hundratals inlägg, så det här kanske är något intressant och viktigt.

Till kriterierna för källkritik hör enligt Wikipedias sida tendenskriteriet, där man bedömer upphovspersonens intresse av att påverka opinioner i en bestämd riktning. Detta innefattar urvalskriteriet, där man bedömer upphovspersonens val av källor och deras tendens, inklusive en bedömning av vilka källor som saknas som skulle kunna förändra utsagan.

Här skulle man ju gärna vilja veta mer om vem denne N är, och varför N berättar det här för oss. Vad kan denne N kan tänkas ha för intresse av att påverka opinionen i en viss riktning? Och varifrån har N hämtat denna viktiga information, från SD eller från LW? Eller är det möjligen N:s egen subjektiva tolkning vi får ta del av?

Du vet ju mycket väl vem N är och då kan du väl räkna ut varför han säger som han gör?
Han sitter nu med utredningen om mord på samma kvinna som anmälan av misshandel handlar om.

Du menar att han skulle säga det för att påverka opinionen?

Varifrån han har hämtat informationen, det är ju från anmälan om misshandeln.
Där har ju båda parter hörts.

I utredningen måste han som spaningsledare utreda fallet så objektivt som möjligt.
Varför utgår du alltid från allt går till på så sätt att det handlar om rykten, magkänsla, kvinnor på posterna och nu subjektiva utredare?
Citera
2019-09-16, 18:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du vet ju mycket väl vem N är och då kan du väl räkna ut varför han säger som han gör?
Han sitter nu med utredningen om mord på samma kvinna som anmälan av misshandel handlar om.

Du menar att han skulle säga det för att påverka opinionen?

Varifrån han har hämtat informationen, det är ju från anmälan om misshandeln.
Där har ju båda parter hörts.

I utredningen måste han som spaningsledare utreda fallet så objektivt som möjligt.
Varför utgår du alltid från allt går till på så sätt att det handlar om rykten, magkänsla, kvinnor på posterna och nu subjektiva utredare?
Eftersom du verkar tycka dig förstå varför man går ut med den här informationen i media så kanske du kan förklara?
Senast redigerad av Draifos 2019-09-16 kl. 18:43.
Citera
2019-09-16, 18:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon såg ut som en asiatisk hora.
En sådan som män åker och köper med
sig till Sverige när det inte finns någon
svensk kvinna som vill ha dem.
Vill du beskriva hur en "asiatisk hora" ser ut? Eller använder du det epitetet om LW för att hon föll för en gift man - en "magisk vänskap" som kanske övergick till magiskt sex i Guds fria natur?
Citat:
Varför skulle någon vara avundsjuk?
Jag tycker bara att det är tragiskt att
vara så beroende av vad andra tycker.
Jag tycker synd om henne för att hon
verkar ha haft ett så stort bekräftelsebehov.
Det ger inte någon bild av en lycklig
människa och det tycker jag är mycket
tragiskt och sorgligt.
Så pass avundsjuk. Kan man skönja aningens bitterhet med?
Men det är ju stort av dig att kunna hysa medkänsla med denna ack så "olyckliga människa".

Utgår man från hennes bloggande så tycker jag inte alls att där framträder en kvinna med ett överdrivet bekräftelsebehov. Inte ett spår av skrytsamhet eller offermentalitet för att dra till sig uppmärksamhet.
Läser tvärtom av en hög integritet, stor framåtanda med sakligt innehåll.
Behov av bekräftelse finns djupt rotat i oss allihopa; vi speglar och bekräftar varandra hela tiden, men det är något helt annat.
Citera
2019-09-16, 18:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det här "en ville mer" har diskuterats i hundratals inlägg, så det här kanske är något intressant och viktigt.

Till kriterierna för källkritik hör enligt Wikipedias sida tendenskriteriet, där man bedömer upphovspersonens intresse av att påverka opinioner i en bestämd riktning. Detta innefattar urvalskriteriet, där man bedömer upphovspersonens val av källor och deras tendens, inklusive en bedömning av vilka källor som saknas som skulle kunna förändra utsagan.

Här skulle man ju gärna vilja veta mer om hur polisen tänker när man går ut med det här, och varför polisen berättar just det här för oss. Vad kan polisen tänkas ha för intresse av att påverka oss i en viss riktning? Och varifrån har polisen hämtat denna information, från SD eller från LW? Eller är det möjligen polisens subjektiva tolkning vi får ta del av?
Bland alla mer eller mindre märkliga teorier, spekulationer och gissningar som framförts (ja även av mig) står du hela tiden med bägge fötterna på jorden och kommer med inlägg som gör att man får tänka till.

Jag håller med den här skribenten

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-16 kl. 19:34.
Citera
2019-09-16, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vill du beskriva hur en "asiatisk hora" ser ut? Eller använder du det epitetet om LW för att hon föll för en gift man - en "magisk vänskap" som kanske övergick till magiskt sex i Guds fria natur?

Utgår man från hennes bloggande så tycker jag inte alls att där framträder en kvinna med ett överdrivet bekräftelsebehov. Inte ett spår av skrytsamhet eller offermentalitet för att dra till sig uppmärksamhet.
Läser tvärtom av en hög integritet, stor framåtanda med sakligt innehåll.

Behov av bekräftelse finns djupt rotat i oss allihopa; vi speglar och bekräftar varandra hela tiden, men det är något helt annat.

Exakt vad jag menade.
En riktigt härlig kvinna. En sån man lätt hade slått ihjäl en fredagskväll med över ett par glas vin.
(och det kan jag göra utan att jag vill hoppa i säng med vederbörande)
Jag tror att många tyckte om hennes sällskap.

En sån som Lena livar upp stämningen runt alla sura moral-tanter & tjöt-kärringar.
Senast redigerad av Avd.9 2019-09-16 kl. 19:03.
Citera
2019-09-16, 18:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Först trodde jag att det var någon (ducell) som hade hittat på texten och lagt ut den på nätet, men sedan lyssnade jag på låten och det verkade ju faktiskt stämma. Tänkte då att låten på Youtube måste vara en fakeinspelning som någon hade producerat och lagt ut för att skoja, men hittade sedan andra inspelningar och Carola sjunger samma sak där.
Texten till "14 maj" (det datum då LW försvann):

Så antingen är Carola Häggkvist synsk, eller också är det här ett rent sammanträffande. Jag lutar starkt åt det senare. Lite spännande dock att Carola, som hade kopplingar till Livets Ord, sjunger en låt som i stora drag beskriver (enligt en amatörmässig musikvideo) samma händelseförlopp som den kristna profetissan Dahlström (MD) beskrev efter en syn hon skall ha fått i en bönekedja som anordnades när LW försvann. Även här handlade det alltså om män som i bil för bort en kvinna mot hennes vilja, och även Dahlström sade sig ha (eller åtminstone ha haft) kopplingar till Livets Ord.

Någon som vet om Carola någon gång har gjort anspråk på att ha profetiska gåvor?
Profetiska gåvor eller ej; texten är träffande; "det gick för fort för att se, de tog henne med", försvinnande, bröllop, "blåa blinkande ljus", den 15e maj var "förvirringen stor".
Citera
2019-09-16, 19:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Exakt vad jag menade.
En riktigt härlig kvinna. En sån man lätt hade slått ihjäl en fredagskväll med över ett par glas vin.
(och det kan jag göra utan att jag vill hoppa i säng med vederbörande)
Jag tror att många tyckte om hennes sällskap.

En sån som Lena livar upp stämningen runt alla sura moral-tanter & tjöt-kärringar.
LW hade hela spännvidden; alltifrån nyfiken lekfullhet till förmågan att närma sig de mörkare, existensiella frågorna.
Hade varit ett nöje att få ge sig ut i skidbackarna med henne, lösa livets gåtor under en fika och skratta tillsammans.
Citera
2019-09-16, 19:10
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Det här "en ville mer" har diskuterats i hundratals inlägg, så det här kanske är något intressant och viktigt.

Här skulle man ju gärna vilja veta mer om hur polisen tänker när man går ut med det här, och varför polisen berättar just det här för oss. Vad kan polisen tänkas ha för intresse av att påverka oss i en viss riktning? Och varifrån har polisen hämtat denna information, från SD eller från LW? Eller är det möjligen polisens subjektiva tolkning vi får ta del av?

Ett viktigt inlägg, tack! Vi bör alla ha ett par källkritiska glasögon till hands. Det är tyvärr så lätt att förlägga dem med jämna mellanrum. Tidskriteriet fyller också en viktig granskningsfunktion, känner jag. Från vilken tidsperiod är presenterad information hämtad? Är den i dagsläget överhuvudtaget aktuell?
Citera
2019-09-16, 19:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja, eftersom samma kvinna som ansåg sig ofredad och misshandlad c:a 8 mån efter att utredningen om misshandeln lagts ned återfinns brutalt mördad c:a 161 m från sin bostad samt att hon mordkvällen bevisligen haft kontakt med samme geovurmande man som hon uppvisat rädsla och ambivalens inför.
Citat:

Här skulle man ju gärna vilja veta mer om vem denne N är, och varför N berättar det här för oss. Vad kan polisen tänkas ha för intresse av att påverka oss i en viss riktning? Och varifrån har N hämtat denna viktiga information, från SD eller från LW? Eller är det möjligen N:s egen subjektiva tolkning vi får ta del av?
Citat:
En av parterna ville mer än den andra, säger polismannen MN som utredde misshandelsärendet 2017.
Håller helt med om att urvalskriterier resp. subjektivism kan utgöra försvårande omständigheter om man verkligen vill gå till botten med något. - Alla människor är subjektiva, i en eller annan mening. - Eftersom MN i det här fallet har tillgång till allt förundersökningsmaterial samt också har förhört parterna, bör han tills vidare ha tolkningsföreträde. Ingenting hindrar dock att MN skulle kunna ha ett erbarmligt dåligt omdöme och dålig människokännedom, även om hans yrkesroll i viss mån talar för motsatsen. - Å andra sidan kan man inte alltid förutse allt som händer. - När ord står mot ord är det ofta svårt att fälla ett tveklöst avgörande, särskilt om man är osäker på vem av parterna som är mest tillförlitlig. - Sedan kan ju två parter vara högst tillförlitliga men ha upplevt en händelse på två helt skilda sätt. - Däremot kan man inte "uppleva" att en person har en blåtira, eller att ett örhänge klämts ihop mm; det har man ju i föreliggande fall direkt efter skadetillfället kunnat dokumentera på åtta sidor.
Citera
2019-09-16, 19:23
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
LW hade hela spännvidden; alltifrån nyfiken lekfullhet till förmågan att närma sig de mörkare, existensiella frågorna.
Hade varit ett nöje att få ge sig ut i skidbackarna med henne, lösa livets gåtor under en fika och skratta tillsammans.
Det är lätt att göra sig en fantasibild av någon, vilket verkar vara något som många av er här gör...Jag har ingen aning om hur LW var, för jag kände henne inte. Det gör inte merparten av er som skriver om hur "livfull, entusiastisk och fantastisk" hon var heller. Det kanske hon var, men hon kunde ju lika gärna vara en tävlingslysten, intrigerande, beräknande och självisk kvinna. Väljer man att ingå förhållande med en man (flera män??) så är man nog inte nån särskilt bra människa...Speciellt inte om man är/var pastor (vet att detta varit på tapeten tidigare, men verkar som om vissa behöver påminnas..)
Citera
2019-09-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad hände med resten av min text????

POÄNGEN:
"Viktigare:
Hade SD varit trogen sin fru, inte haft en kontrollerande personlighet som ledde till att han mördade henne (om han är den skyldige), då hade hon levt även om hon var vackrast i världen
."

Varför tar du upp det om otroheten? Har SD mördat är det väl inte säkert det har med otroheten att göra ens? Eller tänker du också börja skuldbelägga LW snart, att hon mördades för att hon hade sex med en gift man?
Citera
2019-09-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Men varför skulle LW gå till HD och vadå? Be om hjälp att förklara för SD att hon inte ville kuckilura längre? Det låter ju helt befängt. Då vill iallafall JAG se nåt bevis på att SD på nåt sätt vägrade lämna LW ifred, om det var det hon önskade. Verkade ju inte så, eftersom de båda cachade ihop o syntes ihop till "slut"..

Mest troligt att HD vände sig till LW för att få klarhet i polisanmälan, och resten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in