Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Om inskränkningar i effektiviteten i polisarbete beror på ekonomiska orsaker - eller det eviga tjatet på alla fronter i samhället att man "saknar resurser" (pengar och personal eller hur definierar man de saknade resurserna?) - då är det verkligen fara å färde, för detta sattyg handlar inte bara om polisens arbete - uttrycket att man saknar resurser förekommer hos alla myndigheter och/eller beslutsfattare... och hur kan det ha blivit så och vilka är ansvariga?
I den mån det rör sånt här käbbel så måste man ju anta att det handlar om resursfördelning (läs förmåner) mellan avdelningar eller en form av påtvingad arbetstilldelning med budgetär motivering. Eller i bästa fall riktlinjer för ekonomisering och undvikande av slöseri. Det kan ju inte vara så att polisen inte har pengar att utreda brott — de meddelar ju i efterskott vad de haft för utgifter och blir kompenserade, om det inte är orimligt. Antar och hoppas jag.
Däremot kan det kanske förhålla sig så att vissa andra delar av verksamheterna kan utsättas för besparingar om konstnaderna sticker iväg. Jag vet inte. Inget julbord i år heller... Ingen spöktur på Örebro skott. Inget spa på klämmtjecksgården, vad vet jag. Den som vet kan väl rätta mig...