Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Chefen för hundinsatsen ville och begärde att få avsöka klart området vid planket, men Polisen (Springare som jag uppfattade det) avbröt insatsen. Det var en del av den massiva interna kritik som bl.a. ledde till att spaningsledningen plockades bort.
Klart som attan att en tränad hundnos hade funnit Lena.
Jag kan inte minnas att jag sett just den formuleringen av saken, men jag minns att hundförarna gnällde och jag minns att springare fortsatte springa...
Som jag minns det så ändrades budgetutrymmet från hund bland husen till inte hund bland husen vilket fick patrullen att åka hem och slicka tassarna. Eller till hund i skogen. Nånstans där har ju ett prov på bristande dialog och bristande självständigt tänkande och bristande samordning uppstått. Det har saknats en både kompetent och tjänstvillig person som bedömt hur mycket av området som var avsökt och hur mycket som återstod, och sen meddelat denna iakttagelse till närmaste överordnad. Hade hundsökskillen meddelat uppåt som han borde så hade han väl inte svarat journalisten att det var kontraorder som var orsaken till att LW inte hittades. Då hade han sagt att han hade rapporterat uppåt vad som återstod att avsöka. Nu blev han arg istället och därför visste ingen vad som var avsökt eller inte. Är min gissning. Att sen kanske ingen hörde sig för med honom är nästa fel.
Det kan ju ha varit tokigt att ändra rubricering men det kan ju inte betyda att man skiter i att rapportera vad man då inte hunnit söka igenom. Sen kan ju inte polisen i Örebro ha budgetramar där de måste sätta klädnypa på jyckarnas nosar i ena änden för att de ska få slå på sirenen i den andra. Om det nu inte var springares semester som budgeten gick till istället. Det kan ju omöjligen vara mental polisiär hygien att en form av eftersöksrubricering (jämfört med den intill) förbjuder att man söker kring offrets hus, och dessutom demonstrativt blundar för att inte riskera att spräcka budgetramarna. Det går ju liksom inte få till det hur man än gör. Vem ska bestämma att hon är nergrävd i skogen snarare än något annat? Och varför måste den som är på plats med hundarna upphöra vara polis och människa i protest? Skulle alla hundarna plötsligt skeppas iväg till ngt i skogen? Hade det inte gått att mötas halvvägs där?; jag har en minut och tretti sekunder kvar här, dvs den tid det tar att gå över till planket, vad sägs om att vi kör in den tiden på vägen till skogen med påslagna sirener? ’Näe, det får du allt betala ur egen ficka. Eller dela ut avdelningens externpost på vägen, utan frimärken. Det är ingen j-a scoutrörelse vi driver...’ ?
Nåt är ruttet i staten Danmark. Kan man inte förhandla med sina egna procedurer utan att man snubblar på dem så är det antingen en fråga om motsättningar mellan folk och avdelningar eller så är nån dum i huvet. Oavsett så faller ansvaret lätt på den som leder arbetet. Och som får bära hundhuvudet. Det är inte så konstigt. Men det är inte säkert att problemet försvinner för att ledningen försvinner. De som hade ansvar för att området blev avsökt med hund från början (den som dirigerade det arbetet, som kände till områdets utseende, vare sig det var patrullkillen eller ngn annan) borde ha ansvaret för att det blev slutfört, eller i vilken utsträckning det blev utfört, och inte. Det går liksom inte bara lämna scenen med halvgjort arbete. Och inte meddela ngn vad som är gjort och inte.
Det är lapplisa nästa på sånt. Sjukvård, brandkår, armén, vad ni vill, kan inte använda en sådan person till någonting. Inte ens dörrvakt funkar. Oavsett vad man tycker om chefen så får man vara så god att rapportera till chefen. Om det är vad som hänt.