2019-09-14, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det har han gjort hela tiden, eller hur? Så något annat måste med nödvändighet tillkommit för att uppnå graden sannolikt misstänkt.

Vad vet vi inte. Men Hovrätten avslog överklagandet.

Rätta mig om jag har fel........
Jag tror att bråket i bilen handlade om en helt annan sak.
Jag tror att Stefan var förbannad för att Lena kurtiserade runt med andra killar.
Han var svartsjuk på henne att hon drog ut i busken och lekte Ronja Rövarsotter när han själv inte kunde vara med. Han var svartsjuk över att Lena bodde på hotell med andra i Geo-sekten när han inte kunde vara med. Stefan var säker på att Lena knullade med andra.
Han kunde inte kontrollera henne, när han inte var med.
Bråk om hennes förehavanden uppstod i bilen.
Stefan blev förbannad och tryckte ner henne och "knogade" henne.
Sen ljuger han om att hon inte gick ut bilen.
Han ljög om det.
Dom bråkade, han tog i för mycket, sen skyllde han på att hon inte klev ur bilen.
Ord mot ord - gick inte att bevisa.
Så tror jag att det är.
Senast redigerad av Avd.9 2019-09-14 kl. 22:58.
Citera
2019-09-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Bevisningen skall vara "bortom rimliga tvivel"
Det är ännu ett snäpp högre än "på sannolika skäl misstänkt"

Finns en risk att det blir en Mats Alm av detta.
Alla vet att Mats dödade sin sambo Linda Chen.
Men dom kunde inte hitta bevis som uteslöt "rimligt tvivel" så det aset går fri.

Allt handlar om att bevisa skulden till gärningen. Kan inte Åkl göra det utan rimliga tvivel, så blir han fri. Punkt.

Spelar ingen roll om han ens erkänner detta mord.
Åkl måste bevisa att han gjort det.

Men, allt detta vet ni redan, såklart.
Ville bara förtydliga.

Det tror jag de flesta vet. Jag jämför inte mellan mordfall, dessutom finns det väldigt många fler fall där en gärningsman de facto fälls.

Visst det bör man ha i bakhuvudet, men att utgå från det? Så trist ser jag inte på detta fall. Om än det verkar komplext. Troligen för att vi vet för lite.
Citera
2019-09-14, 23:01
Medlem
Citat:
Bevisningen skall vara "bortom rimliga tvivel"
Det är ännu ett snäpp högre än "på sannolika skäl misstänkt"

Finns en risk att det blir en Mats Alm av detta.
Alla vet att Mats dödade sin sambo Linda Chen.
Men dom kunde inte hitta bevis som uteslöt "rimligt tvivel" så det aset går fri.

Allt handlar om att bevisa skulden till gärningen. Kan inte Åkl göra det utan rimliga tvivel, så blir han fri. Punkt.

Spelar ingen roll om han ens erkänner detta mord.
Åkl måste bevisa att han gjort det.

Men, allt detta vet ni redan, såklart.
Ville bara förtydliga.

Rätta mig om jag har fel men i Mats Alm fallet kunde man väl inte ange en dödsorsak vilket det känns som är enklare att göra i detta fall.

Jag tror man kommer att lyckas låsa in SD men vi får se hur det slutar detta. Spännande.
Citera
2019-09-14, 23:01
Bannlyst
Citat:
Det tror jag de flesta vet. Jag jämför inte mellan mordfall, dessutom finns det väldigt många fler fall där en gärningsman de facto fälls.

Visst det bör man ha i bakhuvudet, men att utgå från det? Så trist ser jag inte på detta fall. Om än det verkar komplext. Troligen för att vi vet för lite.

Ha ha
Det var inte riktat mot dig.
Ber om ursäkt för det.
Jag tror också att Stefan gjorde detta, och jag tror att han blir dömd för mordet.
Sorry, det var ett allmänt förtydligande.
Citera
2019-09-14, 23:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag vill inte utveckla för mycket här i tråden. Men SD kan ha grävt en hel del i sin egen grav då han velat sprida viss information till bekanta. Detta då kopplat till motivbilden för mordet. Att han då utnyttjar dessa bekanta till att vara budbärare för info som inte stämmer med verkligheten, kan ställa till det för även dessa, då utredarna så klart då undrar vad som försiggått och vad deras del kan ha varit i allting. Det skulle faktiskt i slutändan innebära att även dessa bekanta blir del i att skapa en motivbild till mordet som gör SD ännu mer misstänkt i utredarnas ögon.Syftet som egentligen då skulle vara att hjälpa SD, blir då tvärtom; de stjälper honom istället.

Om SD hade varit smart så skulle han istället hållit tyst om sådant. För nu verkar det som att han gått runt och berättat om saker som ger honom ett motiv till att mörda LW.

Citat:
På något sätt har han sedermera insett detta, då han via en budbärare - vars nick jag glömt - undanbad sig stöd här i tråden. Han hade tappat kontrollen över den info han själv spridit som nu negativt studsade tillbaka. Ja. Problemet är att när bollen väl är satt i rullning så går den inte att stoppa.

Det har vi ju sett prov på här i tråden - att vänner och bekanta till SD aktivt gått in och försvarat honom, förhoppningsvis i god tro. Det är nog lätt att bli duperad om det gäller en person man känt i många år. Det är väl naturligt att vilja tro gott om sina vänner och man blundar nog in i det längsta även om saler mer och mer pekar på att man missbedömt personen.

Frågan är hur de nu ska förhålla sig till honom och vad han berättat, dvs de uppgifter han medvetet försett dom med? Och även de andra; nära och kära, vänner, kollegor, geokompisarna.

Och så har vi vissa geovänner som stått troget vid SDs sida under hela den långa skälig-misstanke-perioden och t.o.m hållt på med att kartlägga postare härinne och sedan alltifrån konfronterat till hotat dessa. Undrar hur den den personen mår idag? Var det självpåtaget, utav lojalitet? Eller manipulerades denne?

Jag tror dock att de flesta av SDs vänner fått sig en liten tankeställare efter den senaste tidens händelser.

Men det verkar dock som att de trognaste geokompisarna får vänta ett tag med att besöka honom...
Citera
2019-09-14, 23:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det har han gjort hela tiden, eller hur? Så något annat måste med nödvändighet tillkommit för att uppnå graden sannolikt misstänkt.

Vad vet vi inte. Men Hovrätten avslog överklagandet.

Ja, det kan varit ett klädesplagg i fel hus, men som inte nödvändigt har med mordet att göra. Men vi får förhoppningsvis se i sinom tid.
Citera
2019-09-14, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Rätta mig om jag har fel men i Mats Alm fallet kunde man väl inte ange en dödsorsak vilket det känns som är enklare att göra i detta fall.

Jag tror man kommer att lyckas låsa in SD men vi får se hur det slutar detta. Spännande.

Japp, i detta fall så tror jag att dom har en dödsorsak.
Frågan är nog bara vem som har gjort det.
Motivet bör vara nåt i kärleks-väg.
Men vem gjorde det.
Troligtvis Stefan, och det tror jag stenhårt.

Känner du dig osäker på vem som mördade Linda Chen.
Citera
2019-09-14, 23:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel........
Jag tror att bråket i bilen handlade om en helt annan sak.
Jag tror att Stefan var förbannad för att Lena kurtiserade runt med andra killar.
Han var svartsjuk på henne att hon drog ut i busken och lekte Ronja Rövarsotter när han själv inte kunde vara med. Han var svartsjuk över att Lena bodde på hotell med andra i Geo-sekten när han inte kunde vara med. Stefan var säker på att Lena knullade med andra.
Han kunde inte kontrollera henne, när han inte var med.
Bråk om hennes förehavanden uppstod i bilen.
Stefan blev förbannad och tryckte ner henne och "knogade" henne.
Sen ljuger han om att hon inte gick ut bilen.
Han ljög om det.
Dom bråkade, han tog i för mycket, sen skyllde han på att hon inte klev ur bilen.
Ord mot ord - gick inte att bevisa.
Så tror jag att det är.

Fast LW uppgav också i förhören att hon inte gick ur bilen trots att SD bad henne göra det. Så det verkar inte som att SD ljuger om detta. I så fall ljög även LW i förhören. Och då är det ju en ännu konstigare anmälan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-14 kl. 23:13.
Citera
2019-09-14, 23:08
Medlem
Citat:
Japp, i detta fall så tror jag att dom har en dödsorsak.
Frågan är nog bara vem som har gjort det.
Motivet bör vara nåt i kärleks-väg.
Men vem gjorde det.
Troligtvis Stefan, och det tror jag stenhårt.

Känner du dig osäker på vem som mördade Linda Chen.

Nej. Inte det minsta.
Citera
2019-09-14, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast LW uppgav också i förhören att hon inte gick ur bilen trots att SD bad henne göra det. Så det verkar inte som att SD ljuger om detta.

Lena kanske ljög.
Hon drog ju tillbaka allt.
Det vet du inte.
Citera
2019-09-14, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Nej. Inte det minsta.

Vi får hoppas på att det går bättre här.
Jag tror Stefan mördade Lena.
Jag tror att Hanna är inblandad i städandet efteråt.
Citera
2019-09-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ha ha
Det var inte riktat mot dig.
Ber om ursäkt för det.
Jag tror också att Stefan gjorde detta, och jag tror att han blir dömd för mordet.
Sorry, det var ett allmänt förtydligande.

Ingen anledning till ursäkt. Jag tog det inte alls personligt. Ville bara förmedla mitt betraktelsesätt inför ett nytt mordfall.

Jag väljer att vara mer optimistisk, trots vetskapen om de misslyckade fallen. Jag har stor tilltro till svenskt rättsväsende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in