Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Han syftar väl på nästa veckas strejk. Då skulle elever få ledigt för att strejka:
Jag har inte hört att de skulle ha fått ledigt till denna strejk (nu i fredags). Men möjligtvis vid någon enstaka klass.
1500 deltagare är väldigt bra. Greta var själv överraskad över att det var så många:
Det börjar lossna för Greta borta i USA. Och nästa vecka beräknas det komma ännu fler till fredagsstrejken. Då får ju eleverna ledigt från skolan för att strejka...
My bad, trodde jag hade läst någonstans att de fick ledigt just igår. Det har inte inträffat än - rätt ska vara rätt.
Men faktum kvarstår, även om Greta säger sig överraskad över att de var "så många" tycker jag inte att 1 500 är ett särskilt övertygande resultat i en mångmiljonstad. Framför allt efter all uppbackning och "gratisreklam" som Greta fått i amerikanska medier den senaste tiden.
När hon anlände till NY sades det att hon mottogs som en "rockstjärna". Bara för skojs skull googlar jag på lite svenska artister. Exempelvis hade Ulf Lundell en publik på 4 000 på Sofiero i somras (trots att han snart fyller 70 och enligt Gretas vänner därmed är att betrakta som en gråhårig gubbe som inte behöver tas på allvar) medan Orup hade fullsatt (>12 000) på sitt 60-årsfirande på Globen i fjol.
Och trots att Greta varit i det svenska rampljuset i drygt ett år meddelades på nyheterna ikväll att de som rankar klimatfrågor som viktiga har sjunkit kraftigt (från 45 till 36 % om jag minns rätt). Dessutom har Sverigedemokraterna nått rekordnivåer i opinionsundersökningar.
Så det där med att "trenda på twitter" och hamna på tidningsomslag är kanske ingen snabb genväg till nytänkande, makt och politiska förändringar trots allt.
Men visst är det jättespännande att se hur det går framöver. Om genomslaget blir stort på den "riktiga" strejkdagen ska jag gärna erkänna det