2019-09-14, 07:16
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Motivbilden kan vara så "enkel" som att "Den åtalade har under en längre tid känt sig hårt ansatt av målsägande. Han har vid flera tillfällen och under lång tid, känt att denne velat göra honom illa, enligt den åtalade genom att dels sprida osanna rykten om honom, dels genom falska anmälningar, men även genom att försöka manipulera hans omgivning, främst då den åtalades dåvarande fru. Att detta haft stor inverkan på den åtalades mående är även något som stöds genom vittnesuppgifter från XX, NN, MM, men även hans dåvarande fru.

Med tiden har detta övergått att bli så pass infekterat att vid tidpunkten för mordet räckte det med att de två bråkat om en kommande Norgeresa för att den åtalade skulle tappa besinningen i den grad att den åtalade, med berått mod, med hjälp av sparkar mot målsägandes kropp berövade denne livet."

OBS: Detta är helt och hållet en fritt komponerad text från mig, och ska inte tas för att det är så det ligger till eller kommer att låta.
Men det är ett skelett av hur det brukar kunna låta vid mordrättegångar, från åklagarens sida, när en motivbild förs på tal.

Påhittat eller inte, Känns väldigt realistiskt Beskrivet.
Citera
2019-09-14, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, försvaret behöver väl inte hävda något alls. Det är väl i så fall åklagaren som kan vilja hävda att det finns ett motiv, men det kanske inte blir helt enkelt om man vill åtala just SD. Däremot med HD kanske det skulle kunna vara lite lättare.

HD har inte med detta att göra. En kvinna slår inte en annan kvinna som är fysiskt starkare. Hon sticker möjligen. Modus operandi stämmer inte in på en kvinna helt enkelt.
De två tillsammans nej nej faller bort. Hur skulle två personer kunna avlägsnat sig från platsen osedda och ta sig hem, risk. Det kan inte varit planerat så det är en väldigt konstig plats för ett sammanträde. Då kunde de setts hemma hos någon och pratat igenom saken över en fika.

LW lurades till platsen av en ensam mördare, vem återstår att klura ut. Att det är en man torde vara ställt utom tvivel. Använd ert kära statistiktänkande då faller en kvinna bort. Kvinnliga mördare är ofta förhärdade, känslokalla personer i samhällets utkant.
Finns andra scenarios, typ det religiösa spåret, moralist spåret. Spår efter en tidigare relation fallen i glömska och kanske taget i bruk för hämnd i skydd av den näraliggande konflikten.

Polisen vill ha HD medskyldig till i samförstånd eller i sämsta fall få henne att skylla allt på honom. Att hon släpptes tyder på att det inte lyckades.
De låter pressen på henne finnas kvar genom att inte avskriva henne från misstankar. Det är vanligt i ett desperat utredningsläge där de letar efter varje möjlig ledtråd. Nästan alltid släpper man ut och låter misstankarna hänga kvar.
Citera
2019-09-14, 08:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag menar väl mest att det är svårt att räkna ut vad motivet kan vara när man inte vet vem gärningsmannen är. I just det här fallet säger polisen att motivet är en gåta.

Citat:
Ja, det är säkert olika från fall till fall. Men här har ju polisen sagt sig inte kunna se någon klar motivbild, och då är det väl tänkbart att just en sådan åtminstone inte kommer att vara huvudnumret i ett eventuellt åtal. Vad åklagaren däremot har sagt att man anser sig ha här är en ganska bra bild av själva händelseförloppet under kvällen, och då lutar det väl åt att man i så fall fokuserar mer på det.
Har de verkligen sagt det?
Det har jag missat.
Var har du sett den informationen?

Polisen har inte informerat om motivet och då tror du att de inte känner till något motiv.
Men de kan mycket väl ha klart för sig vad de tror att motivet är.
Citera
2019-09-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att han inte varit öppen om förhållandet med LW inför HD kan man nog på hyfsat goda skäl anta men det är ju inte givet att han ljugit överhuvudtaget för LW? Hon gav sig med öppna ögon in i en relation med en gift man (att hon var medveten om att han var gift får man väl hoppas då hon själv vigt mannen)?

Jag vet inte om hon försökte avkräva honom en kärleksförklaring. Hon försöker i vart fall tvinga sig till umgänge i någon form med honom mot hans vilja. Det är trots allt hon som är offensiv i sitt agerande att få hans sällskap den natten. Fastän hon tre månader innan gjort en anmälan om att han skulle ha ofredat henne på något sätt.

Fast bara för att SD påstår att hon vägrade lämna bilen, ska man ta det som sanning då? Vet du hur länge de satt i bilen och diskuterade?

Betänk att de under resans gång haft en diskussion där de inte var överens, kan du då vara säker på att han inte redan när han parkerade bilen utanför LW bostad, var så arg att han knoggnuggade LW direkt när han stannade bilen?
Citera
2019-09-14, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Alla dessa foton på det skilda paret Davidsson.Deras gemensamma resor och förehavanden som publicerats så mycket efter mordet.Allt som sagts.SD som bedyrar sin oskuld.Hd som bedyrar SD oskuld.
SD som sägs vara med vid begravningen och gråta.
Det är typiskt att försöka visa den stora massan hur oskyldiga de är genom dessa handlingar.
Hade de varit oskyldiga hade inga foton behövts på dem gemensamt(nu har de en gemensam hemlighet o svetsas samman av den).Ingen hade behövt bedyra någons oskuld heller.
Det är enbart min tankegång.

"SD som sägs vara med vid begravningen och gråta" - var har du fått
den uppgiften ifrån? Var du med på Lenas begravning och sett det
med egna ögon?

Vad som skrivits x flera i tråden är att SD hade uttryckt en önskan att
få vara med på hennes begravning.

Det har aldrig kommit fram att SD var med på begravningen, har
väldigt svårt att tro att han var välkommen dit.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-09-14 kl. 08:29. Anledning: Stavfel
Citera
2019-09-14, 08:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har jag missat.

Polisen har inte informerat om motivet och då tror du att de inte känner till något motiv.
Tro får ni göra själva, jag tror ingenting. Det där om att polisen sade att motivet var en gåta stod i tidningen Dagen, men det kan ju tidningen lika gärna ha hittat på själv. Vad vet man, den kristna tidningen Dagen kanske har en liberal teologisk syn i moralfrågor och helt enkelt hittar på saker. Väldigt svårt att veta vad som är sant i den här soppan. Och naturligtvis skall man även ta uppgifter som faktiskt kommer från polis och åklagare med en nypa salt.
Citera
2019-09-14, 08:34
Medlem
Det sägs här i tråden att HD förbjudit SD att besöka LW.
Av vilken anledning då?
Kände hon till deras affär?
Det sägs vidare att HD inte brydde sig?Hur kan man vara så säker på det?

Ingen vet vad som rör sig i en annan människas huvud.

Det sägs att SD ändå var på LW:s begravning.Att han grät.Varför var han på hans älskarinnas begravning?En kvinna som hans fd fru hade förbjudit honom att träffa..
Hade han lovat HD att inte träffa LW dessutom?

Min spekulation:
Det sistnämnda (begravningen samt gråten)är enligt min mening ett spel för gallerian.Ett försök av dem att framstå som oskyldiga inför den stora massan.

Mordet var planerat sedan länge av dem.Gemensamt trot jag.

Hon för medhjälp/anstiftan om hon mot förmodan blir fälld vilket jag inte tror.HD behöver ju inte varit med vid utförandet.
Citera
2019-09-14, 08:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Sluta sprid rykten som i händerna på mindre intelligenta blir sanningar.
Det har aldrig sagts.

Person med insyn i utredningen (enligt egen utsago) har redan spridit den uppgiften..
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-09-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
HD har inte med detta att göra. En kvinna slår inte en annan kvinna som är fysiskt starkare. Hon sticker möjligen. Modus operandi stämmer inte in på en kvinna helt enkelt.
De två tillsammans nej nej faller bort. Hur skulle två personer kunna avlägsnat sig från platsen osedda och ta sig hem, risk. Det kan inte varit planerat så det är en väldigt konstig plats för ett sammanträde. Då kunde de setts hemma hos någon och pratat igenom saken över en fika.

LW lurades till platsen av en ensam mördare, vem återstår att klura ut. Att det är en man torde vara ställt utom tvivel. Använd ert kära statistiktänkande då faller en kvinna bort. Kvinnliga mördare är ofta förhärdade, känslokalla personer i samhällets utkant.
Finns andra scenarios, typ det religiösa spåret, moralist spåret. Spår efter en tidigare relation fallen i glömska och kanske taget i bruk för hämnd i skydd av den näraliggande konflikten.

Polisen vill ha HD medskyldig till i samförstånd eller i sämsta fall få henne att skylla allt på honom. Att hon släpptes tyder på att det inte lyckades.
De låter pressen på henne finnas kvar genom att inte avskriva henne från misstankar. Det är vanligt i ett desperat utredningsläge där de letar efter varje möjlig ledtråd. Nästan alltid släpper man ut och låter misstankarna hänga kvar.

En Gärningsperson👤 med uppsåt att bringa sitt offer om livet ... samt en tillfällig medhjälpare👤 som strax därefter av-viker från platsen, var befinner sig ordet omöjlighet till en sådan omständighet ? [den eller det som finns vid sidan av Gärningspersonen]

Vad leder en kvinnlig individ's omöjlighet till bruk av ett sådant Módus Operándi ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har jag missat.

Nja media skrev väl svartsjukedrama, det är väl i så fall det enda i motivväg som kommit fram, men kommer den informationen från polisen eller enbart media? Jag tror inte att jag läst att polisen eller åklagaren uttalat sig om varken motiv eller att de är klara över händelseförloppet, men å andra sidan bör de väl vid detta laget vara klara över motivet, och förhoppningsvis åtminstone till viss del över händelseförloppet?
Citera
2019-09-14, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja inte helt otroligt att hon fick ett slag en bit från planket och stöp till marken. Blev sedan släpad in bakom planket och där fortsatte dödsmisshandeln. Endast spekulation!

Det tror jag med.
Jag tror att det började på den lilla gångvägen.
Det finns liksom ingen logisk förklaring till att gå bakom planket i första skedet.
Varför skulle dom gå bakom där...?
Nä, jag tycker din spekulation låter rimlig.
Citera
2019-09-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Motivbilden kan vara så "enkel" som att "Den åtalade har under en längre tid känt sig hårt ansatt av målsägande. Han har vid flera tillfällen och under lång tid, känt att denne velat göra honom illa, enligt den åtalade genom att dels sprida osanna rykten om honom, dels genom falska anmälningar, men även genom att försöka manipulera hans omgivning, främst då den åtalades dåvarande fru. Att detta haft stor inverkan på den åtalades mående är även något som stöds genom vittnesuppgifter från XX, NN, MM, men även hans dåvarande fru.

Med tiden har detta övergått att bli så pass infekterat att vid tidpunkten för mordet räckte det med att de två bråkat om en kommande Norgeresa för att den åtalade skulle tappa besinningen i den grad att den åtalade, med berått mod, med hjälp av sparkar mot målsägandes kropp berövade denne livet."

OBS: Detta är helt och hållet en fritt komponerad text från mig, och ska inte tas för att det är så det ligger till eller kommer att låta.
Men det är ett skelett av hur det brukar kunna låta vid mordrättegångar, från åklagarens sida, när en motivbild förs på tal.

Håller med till viss del, att det är mycket troligt att den åtalade mycket väl kan känt sig ansatt av LW sanningar om vad som hänt och pågått under de sex åren han fått henne att ljuga för hans skull, särskilt om hon förstått att han medvetet, med noga planering, grundlurat henne med lögner om sitt äktenskap och sin fru, samt lika medveten planering grundlurat LW för att få endast sex genom att planera framtiden tillsammans med henne, med sån övertygelse att hon tror på den?

Är det på detta sätt, kan man ana då hur LW mådde när SD lögner och allt rycks undan för henne? Den man hon litat på över sex år har förlett henne totalt, kan hon varit chockad och mått väldigt dåligt om hon upptäckte detta? Är det möjligt att hon stressade den åtalade och är det logiskt att hon krävde förklaringar på hans lögner och hur han kunde utsätta henne och sin fru, för att finna ro i sina tankar och känslor?
Är det då möjligt att den åtalade inte alls ville be om ursäkt för alla sina lögner och nonchalant vägrar ta ansvar för vad han orsakat någon av de båda kvinnorna, kan man ana att han där kommer med efterkonstruktion till omgivningen, och att han därför till sist greps av fullständig panik och inte klarade att möta sanningen och därför kan ha ett motiv att mörda LW?
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-14 kl. 09:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in