Citat:
SE kan ha klivit ut 23:20:00 från Skandia. Kastat en blick åt höger när han går genom dörren och ser Palme komma mot sig. SE går söderut, stannar till vid Dekorima, väntar in, pang.
Exakt vilken tid SE stämplar ut är omöjligt säga då vårt material ger olika bud. Att Henry O efter 3 månader säger de samtalat i två minuter betyder inte att de samtalade 120 sekunder. Lång tid har gått, exakt vad de pratade om framgår inte, han kan blanda ihop samtalsämnen med samtalet de har efter 23:40.
Exakt vilken tid SE stämplar ut är omöjligt säga då vårt material ger olika bud. Att Henry O efter 3 månader säger de samtalat i två minuter betyder inte att de samtalade 120 sekunder. Lång tid har gått, exakt vad de pratade om framgår inte, han kan blanda ihop samtalsämnen med samtalet de har efter 23:40.
Ja du. Det som finns av fakta i frågan - om vi för en stund antar att Henry O har jättefel - är att SE enligt Skandias stämpelur stämplade ut inne på Skandia 23.19. På den punkten gör Filter sitt första misstag. De missar nämligen att stämpeluret endast visade hela minuter. 23.19 betyder således 23.19.00-23.19.59.
Filter utgick i sitt scenario från att SE stämplade ut exakt 23.19 och inte pratade med vakten alls (de verkar knappt ha noterat att Henry O satt i vakten och berättade för polisen att han talat med SE i ett par minuter. Hade Filter läst förhöret?).
Vad jag naturligtvis menar med detta är att en del människor med stor tvärsäkerhet säger att SE måste ha varit mördaren för han stämplade ut 23.19 och därför var på mordplatsen före Palme.
Men det finns ju ingenting som bevisar det. Det är en ren spekulation. Det bygger på att utstämplingen skedde exakt 23.19.00 och att Henry O har helt fel.
Om man nu ska ägna sig åt sannolikhetskalkyler så ser jag det som mer sannolikt att SE stämplade ut något senare än 23.19 och att han faktiskt pratade med Henry O en stund. Jag har som du vet vridit och vänt på denna fråga till leda. Min slutsats är att SE var ute på trottoaren en stund efter 23.21.
Jag tror att han talade sanning när han sa att det första han såg var Palmes kropp på rygg och Anna H och Stefan G och då var ju klockan ca 23.22. Men sen bar det iväg med historien.
Men självklart får alla ha vilken uppfattning de vill i frågan. Jag redovisar min. Jag vänder mig emot att det alltid hävdas att det är så självklart att SE måste vara mördaren eftersom han "bevisligen" var på mordplatsen, pekade med hela armen, sprang in på Tunnelgatan, hade samma signalement som GM, bar med sig en laddad revolver etc - ja du känner till argumenten.
Det blir så tramsigt när vi inte kan föra realistiska samtal om saker. Signalementet är inte identiskt med GM:s signalement. Det är bara att läsa förhören innantill. Och så vidare, se ovan.