Citat:
Ursprungligen postat av
Anabolahajen
Läser sista terminen på läkarprogrammet och har varit riktigt missnöjd ända sedan de kliniska terminerna började.
Det kanske står i tråden redan men missade det vid en snabb överblick, läser du i Sverige eller utomlands? Om du läser i Sverige är det trist att du känner så, då de kliniska terminerna/åren brukar vara roligare än de prekliniska, men ärligt talat fortfarande rätt långt från hur det är att jobba kliniskt på riktigt. Vet personer som hatat utbildningen från dag 1 men ändå tagit sig igenom men de hatar fortfarande själva jobbet så inte mycket vunnet där. Jag var halvroad av själva utbildningen men mycket nöjd med mitt jobb, har dock haft perioder och arbetsplatser där det känts betydligt sämre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anabolahajen
Sedan är ju inte lönen något särskilt som väger upp, typ 29k för AT och 42k (efter 10 år totalt) med tanke på de dåliga arbetsförhållamdena och att man kan förlora leg om man gör ett misstag..
Nja, du borde kunna få 30k+ för AT nu för tiden va? Och ST-lönen är ändå rätt OK på 40-45k i grundlön och sedan kan du slå på 10-20% för jourkomp beroende på hur mycket jourer du går inom din specialitet och hur mycket du tar ut i ledighet resp. pengar. Fem år senare hoppar du upp 15-20k till, eller betydligt mer om du börjar stafetta eller kanske 25-30k om du väljer en mer generös region med behov av din specialitet. Men om det är pengar du vill ha så kan du ju stafetta redan som leg. läk. efter AT, på vårdcentral.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anabolahajen
Skulle även vilja jobba i exempelvis Norge snart då jag är trött på Sverige men då måste man ha leg och ev klar med ST. Så 8 år till....
Kan väl jobba i Norge som leg. läk. också, på VC?
Citat:
Ursprungligen postat av
Anabolahajen
Ångrar mig så otroligt mycket och tänker på detta varje dag. Skulle valt ngn KY utbildning eller annat och börjat jobba direkt så hade man inte behövt gå 5,5 år som fattiglapp med CSN.
Kanske läge att hoppa av då? Eller ta ett sabbatsår och göra något annat? Ångrar man sig varje dag blir det rätt tungt och du skulle inte vara den förste att byta utbildning/inriktning. Bättre att lägga om kursen nu än om 10 år, om du känner dig säker.
När man är ung så kan lönen, särskilt som stafett, kanske kännas lockande men hatar man själva arbetet så spelar lönen ingen roll. Jag skulle t.ex. aldrig byta till vårdcentral om jag så fick tredubblad lön.