2019-09-11, 13:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Originalkällan till artikeln i "Aktuell Säkerhet" verkar ovanligt insatt och känner också till att verksamheten skulle vara illegal. Tidningen är ju också en branchtidning. Luktar VIP SECURITY och Vinge/Frånstedt???

Vilka fall av smutskastning (och av vem?) kan ha skett som åsyftas?
Svarta Rosen skulle kunna vara den organisationen som Tingström tillhörde och även Hyttianen tror jag. 500 man och många inom samhällets toppskikt.

Röda Rosen är nog så enkelt som Socialdemokraternas egna folk.
Citera
2019-09-11, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.snus
Jag håller med angående SE, det finns ingen annan som man vet varit på plats och som i alla fall enligt egen utsago rört sig vägen mördaren ska ha sprungit och passar väl hyfsat in på signalementet som många vittnen åtminstone delvis givit. Kan faktiskt inte förstå att så många helt avfärdar SE som gärningsman.

SE vet man inte var på plats till skillnad från Makarna, Björkman, GM.

Älskar logiken hos SE-kramarna att bara för att mytomanen Engström ”vet” att han varit på plats måste han vara GM. Det lilla problemet är att ingen ser honom. Utan vad man ser är en revolverman som defintivt inte ser ut som SE.

Inte konstigt PU ens kan komma upp med en krystad berättelse med han som GM då det är helt enkelt för dåligt, och krockar fatalt med andra vittnen.
Citera
2019-09-11, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vilka vittnen stödjer du dig på?
Vittnesmålen ger ju ingen entydig beskrivning av gm.

Mjo, visst är det spretigt men det finns en bild som tyder på att GM hade kapuschong/jägarmössa eller i annat fall barhuvad och svarthårig. Dom mesta pekar ut honom som mörkhårig faktiskt.

Hursomhaver är den samlade bilden inte en packad Skandiaman åtminstone. Klart SE-kramare har en flexibel inställning till vittnen då det absolut inte är Engström som beskrivs.
Citera
2019-09-11, 15:25
Medlem
Citat:
Jättetack för detta klarläggande!
Tillägg:
Under två veckor i slutet av augusti och början av september 1975 var Leif Andersson, tillsammans med två partikamrater från Göteborg, Göran Johansson och Sören Mannheimer, i allra största hemlighet inkallad till militär repetitionsövning. Förhållandena var dock lite annorlunda än i vanliga fall. Övningen leddes av Birger Elmér, tidigare chef för Sveriges hemliga militära underrättelsetjänst, IB. Vid sin sida hade han Ingvar Paues som under tio års tid arbetade under Elmér med kartläggning och registrering av bland andra svenska kommunister. https://sv.rilpedia.org/wiki/Sjukhusspionaff%C3%A4ren#Leif_Andersson_tr.C3.A4ff ar_IB-folk

Jag har inte så mycket tid just nu att göra kommentarer men vill ändå göra en liten anmärkning angående ditt tillägg.

Sören Mannheimer var gammal barndomsvän med Pehr Gyllenhammar på Volvo och blev 1986 invald i Volvos styrelse.

Att han 1975 utbildades för framtida samverkan med IB i Göteborg och senare på Volvo var väl i förebyggande syfte att inte klanta till underrättelseoperationer som var fallet med Sjukhusspionen.

I rivaliteten mellan militära IB och RPS/Säk var det "kommunisterna" som fick bära hundhuvudet och vara slagträ i bataljerna. Någon form av reaktion kunde ju förväntas från sympatiserande journalister som fick "insidesinformation" men den var styrd, vinklad och tillrättalagd för syftet att "angripa" Olof Palme et al.

Senare skulle en mer välunderrättad Stieg Larsson skriva sin Millenniumtrilogi där "Luftslottet som sprängdes" där han i förbigående på sidorna 117-118 nämner en utredning av en industrispion. Denne spion verkade på Volvo i början på 90-talet och fd SÄPO-polisen Berndt Roslund, då anställd inom "Ordning & Säkerhet", fick via sina tidigare kontakter underrättelse därom och resultatet blev att spionen vändes och blev dubbelspion. Hemligt, hmm, ja om man bortser från att det publicerades över hela världen i ett antal miljoner exemplar.

De som gjorde fältarbetet var "Krigs-IB" Officerare som samverkade med Säpo avdelning på polishuset i Göteborg på sjätte våningen om minnet inte sviker mig.

Detta har relevans med MOP och de frågor jag ställt kommunikation på mordnatten och David Lagercrantz alster "Mannen som sökte sin skugga" där en av karaktärerna är "Leo Mannheimer" vilken är anspelning på "Sören Manheimer" och Leo-affären hösten 1985 inom Volvo-sfären samt rivaliteten mellan Göteborg och Stockholm och bankväsendet framväxt. I Leo-affären engagerade Olof Palme sig och ringde personligen till HD i ärendet.
Citera
2019-09-11, 17:53
Medlem
Citat:
Jättetack för detta klarläggande!
Noterar att också Olof Frånstedt i en av sina böcker så sent som 2014 använder ordet "Krigs-IB" men förklarar att det var samma sak som vanliga gamla IB före avslöjandet och att man efter något år körde på som vanligt igen. Tror det sedan var 1975 när GBU tog över och det var ju samma år som "Sjukhusspionaffären" vilket kanske kom att bli dödsstöten för IB Avd. 03´s registrering av säkerhetshot inne i landet som ju var SÄPO´s uppgift.

Eftersom IB/Elmér övertagit alla Thede Palms uppgifter så bör andra avdelningar inom IB haft hand om väpnad motståndsrörelse, kurirvägar och utlandskontakter. Gissar det var dessa som GBU fortsatte med medan hela inrikesverksamheten fick övertas av SÄPO. Regeringsskiftet -76 och Berglings avslöjande bör varit stora anledningar till att hela undtjänsten omorganiserades i slutet av 70-talet.

Två frågor blir då aktuella:
1. Var administrerades en väpnad motståndsrörelse vid tiden för MOP?
2. Vad hände med de "gamla" IB agenter som inte fick vara med i den nya organisationen?

Tillägget har jag kommenterat så här följer lite om "Krigs-IB".
De "elitidrottsmän" med passande uttagning till värnplikten som frivilligt gick med på att krigsplaceras inom "Krigs-IB" tjänstgjorde i sin befattning till fyllda 35 år då de omplacerades. Detta pga av de fysiska kraven.

Det behövs inte stora kunskaper i matematik för att inse att "personalomsättningen" genererade ett antal omplacerade officerare med god kunskap om krigstida "fria kriget"-teknik.

När Håkan därför säger att organisationen skulle kunna verka i såväl fred som krig menar han alltså krigsförband ute i busken och ett antal kvalificerade organiserade "pensionerade +35åringar" som kunde vara kontaktyta till motståndsrörelser och fritt verkande krigsförband på ockuperat område.

En riktigt spännande tjänst för den hågade.

Jag kan inte tänka mig att Olof Frånstedt hade kännedom och personallistor över "Krigs-IB" utom i de fall en pågående operation krävde samarbete på fältet och han på så vis fick redapå den identitet som "Krigs-IB" tyckte var lämplig. Olof Frånstedt kunde alltså inte veta vem som var vem i "Krigs-IB" organisationen. Allt var "Krigs-IB" för honom.

Denna verksamhet administrerades av någon avdelning/underavdelning inom Högkvarteret och finns inte på någon offentlig organisationstablå.

Gamla "IB-agenter" levde väl sitt vanliga civila familjeliv men skulle otvivelaktigt kontaktas om behov av deras kompetens blir aktuell i den sociala eller professionella gemenskap de ingår i. Officerare kan kallas in vid behov.
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-11 kl. 17:57.
Citera
2019-09-11, 18:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
De "elitidrottsmän" med passande uttagning till värnplikten som frivilligt gick med på att krigsplaceras inom "Krigs-IB" tjänstgjorde i sin befattning till fyllda 35 år då de omplacerades. Detta pga av de fysiska kraven.

Det behövs inte stora kunskaper i matematik för att inse att "personalomsättningen" genererade ett antal omplacerade officerare med god kunskap om krigstida "fria kriget"-teknik.

När Håkan därför säger att organisationen skulle kunna verka i såväl fred som krig menar han alltså krigsförband ute i busken och ett antal kvalificerade organiserade "pensionerade +35åringar" som kunde vara kontaktyta till motståndsrörelser och fritt verkande krigsförband på ockuperat område.

Jag kan inte tänka mig att Olof Frånstedt hade kännedom och personallistor över "Krigs-IB" utom i de fall en pågående operation krävde samarbete på fältet och han på så vis fick redapå den identitet som "Krigs-IB" tyckte var lämplig. Olof Frånstedt kunde alltså inte veta vem som var vem i "Krigs-IB" organisationen. Allt var "Krigs-IB" för honom.

Denna verksamhet administrerades av någon avdelning/underavdelning inom Högkvarteret och finns inte på någon offentlig organisationstablå.

Gamla "IB-agenter" levde väl sitt vanliga civila familjeliv men skulle otvivelaktigt kontaktas om behov av deras kompetens blir aktuell i den sociala eller professionella gemenskap de ingår i. Officerare kan kallas in vid behov.
En gammal bekant, ja han lever inte längre, var just IB-man. En otrolig idrottsman på sin tid, precis som du säger.
Oerhört sympatisk och alltid en gentleman. Han uppskattades av många. Kanske därav att han utvaldes bland andra.
Nu säger jag för den skull inte att alla var så.
Citera
2019-09-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
En gammal bekant, ja han lever inte längre, var just IB-man. En otrolig idrottsman på sin tid, precis som du säger.
Oerhört sympatisk och alltid en gentleman. Han uppskattades av många. Kanske därav att han utvaldes bland andra.
Nu säger jag för den skull inte att alla var så.

Ett av rekvisiten för uttagning till "Krigs-IB" var en toppfysik därmed högst vanligt med elitidrottare. En annan skall ha varit "svensk i minst tre generationer" samt naturligtvis en grundlig personalkontroll.

Förbanden var "små" 8-10 man i varje grupp, ingen annan kände till deras identitet av säkerhetsskäl. Förmåga att verka under stressade och extrema yttre förutsättningar underlättas naturligtvis med naturligt gott och sympatiskt uppträdande, självklart.
Citera
2019-09-11, 19:55
Medlem
Man gjorde en rekonstruktion av mordet med ett antal mordplatsvittnen.

Är det någon som känner till vilka vittnen som medverkade i den?
Citera
2019-09-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Vad har du för källa till det här med elitidrottsmän krigsplacerade inom IB? 35 år var ju den sedvanliga omsättningstiden för alla typer av jägarförband samt vår 20 anfallsbrigader om ca 100 000 man?
Varför skulle inte Frånstedt haft viss insyn när det ju var säpo som gjorde personkontrollen innan alla anställningar innom IB?
Citera
2019-09-11, 20:13
Medlem
Podden Palmemordet

Polisman L
Han var sjukskriven från Januari - 86
Sköt sig 13 Oktober - 93
Var det inte så att polisspåret började osa hett under 1993.
Kan det vara så att han visste vad som var i görningen och fegade ur i Januari -86 och att han inte orkade mer när sanning började uppdaga sig?

Är det ingen som har bilder på denne man?
Citera
2019-09-11, 20:50
Medlem
Citat:
Vad har du för källa till det här med elitidrottsmän krigsplacerade inom IB? 35 år var ju den sedvanliga omsättningstiden för alla typer av jägarförband samt vår 20 anfallsbrigader om ca 100 000 man?
Varför skulle inte Frånstedt haft viss insyn när det ju var säpo som gjorde personkontrollen innan alla anställningar innom IB?

Källan är den IB officer jag talat om och vars far tjänstgjorde inom underrättelsetjänsten med graden kommendörkapten. Själv var han elitidrottsman så jag har inte någon anledning att misstro honom.

Det var inget krav att vara elitidrottare men en god fysik. Han sa också att under övningar så brukade de vara
B-styrka till fallskärmsjägarna.

Du har rätt i att det här med åldern 35 år. Det var inte något speciellt men medan jägare omplacerades till skytte/spaningsförband inom dåvarande lokalförsvaret så vore det ett slöseri att placera +35åringar från IB där, tycker jag. Vart de omplacerades till vet jag inte.

Frånstedt hade väl inte hand om personalkontrolldetaljen så varför skulle han ha insyn i det krigsmakten ville hemlighålla. Det har jag ingen förståelse för.
Citera
2019-09-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Mjo, visst är det spretigt men det finns en bild som tyder på att GM hade kapuschong/jägarmössa eller i annat fall barhuvad och svarthårig. Dom mesta pekar ut honom som mörkhårig faktiskt.

Hursomhaver är den samlade bilden inte en packad Skandiaman åtminstone. Klart SE-kramare har en flexibel inställning till vittnen då det absolut inte är Engström som beskrivs.

Då jag är en person som oftast går på den enklast och också självklaraste lösning, får jag erkänna mig som något av en SE-kramare. Dock måste jag hålla med om, som mitt tidigare inlägg, att du måste ha en helt otrolig historia för att förklara LP:s utpekade av CP i TR och HR då hon påstått sig sett gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in