2019-09-10, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
En repeater är ljudlös om man inte kopplar på en högtalare. En maskinell sådan låter definitivt inte som knär man manuellt sitter och handknackar kortvåg på morse vilket ju var vad tanten kände igen ifrån dess aktiva tid.
Ja det vet jag väl, har själv varit med och byggt en. Jag svarade onopono på en fråga och det har ingenting att göra med Östlings eventuella nattliga sändningar. Vilket för övrigt verkar helt osannolikt, om hans kompanjon Mj G. är chef på televerket radio finns ingen anledning att ha en gammal cw-burk i en vindskrubb för att sända ett meddelande. De hade betydligt bättre grejer.

Dessutom ligger en hyfsat skillad cw-operatör på 30-50 ord/min. Och det behövs knappast 240 ord för att beskriva vad som inträffat eller ev lägesrapportering. Troligen var det en radioamatör som körde vanlig dx.
Citera
2019-09-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja det vet jag väl, har själv varit med och byggt en. Jag svarade onopono på en fråga och det har ingenting att göra med Östlings eventuella nattliga sändningar. Vilket för övrigt verkar helt osannolikt, om hans kompanjon Mj G. är chef på televerket radio finns ingen anledning att ha en gammal cw-burk i en vindskrubb för att sända ett meddelande. De hade betydligt bättre grejer.

Dessutom ligger en hyfsat skillad cw-operatör på 30-50 ord/min. Och det behövs knappast 240 ord för att beskriva vad som inträffat eller ev lägesrapportering. Troligen var det en radioamatör som körde vanlig dx.

Jag har inte hängt med riktigt i er diskussion men har en fråga då jag inte är särskilt insatt i det tekniska.

Min fråga är:

Kan någon som "kör dx" förmedla ett meddelande till en person som "gick på bio" samtidigt som paret Palme och tog emot meddelandet om Palmes död kort efter händelsen?

Dvs fanns det "mottagare" som var så små, inte typ en "mindre" trälåda utan en typ "fickmodell"?

Ursäkta min amatörmässiga formulering.
Citera
2019-09-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Bo Ragnar Ståhl, f. 22/5 1946. Död 24/8 1989, 43 år gammal, "misskött diabetes" alternativt "hjärtinfarkt"
Föreståndare för Antikvariatet Lyktan
Författare till "Kulter Sekter Samfund : en studie av religiösa minoriteter i Sverige" tills. m. Persson, Ejerfeldt och Gustafsson

Vilka var BRS vänner, medförfattare, författarkollegor?
Är det bekräftat att "misskött diabetes" alternativt "hjärtinfarkt" var dödsorsaken, eller kan den fått hjälp av någon som inte uppskattat att BRS ville informera polisen om vad han visste?
Är hans SÄPO-kontakter identifierade?
Citera
2019-09-10, 22:25
Medlem
Hm....teorier hit och teorier dit. Inga fel med det, men med så många teorier så kan det lätt blir svårt att få en bra överblick vad som egentligen hände.

Den enda handfasta teorin om vem som är GM är Skandiamannen. Jag har lite svårt att förstå att den teorin inte får mer publicitet och uppmärksamhet än vad den redan har fått.

Helt enkelt Fel typ säger många. Men det tycks vara en av få argument/känsla att han inte är GM. Enl fakta är SE den som är mest trolig GM!
Citera
2019-09-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Hm....teorier hit och teorier dit. Inga fel med det, men med så många teorier så kan det lätt blir svårt att få en bra överblick vad som egentligen hände.

Den enda handfasta teorin om vem som är GM är Skandiamannen. Jag har lite svårt att förstå att den teorin inte får mer publicitet och uppmärksamhet än vad den redan har fått.

Helt enkelt Fel typ säger många. Men det tycks vara en av få argument/känsla att han inte är GM. Enl fakta är SE den som är mest trolig GM!

Svårt att greppa om detta var ironi eller inte.
Citera
2019-09-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Helt seriös!
Citera
2019-09-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Vilken annan teoretisk GM passar in på signalement och bevisligen är på mordplatsen under den kritiska tiden?
Citera
2019-09-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja och några såna finns det ju inga kända exempel på i historien? Mordförsöken på Hitler, eller mordet på JFK, Dag Hammarskjöld, Lumumba, eller Gustav III.

Du är begränsad i din analysförmåga om du tänker att det inte är möjligt. De behöver inte ha varit direkt inblandade, men de kan mycket väl ha fått direktiv att ligga lågt. Fumla lite, dra ut på tiden. För det var exakt vad som hände. Att bandindpelningen på LKC skulle varit trasig just exakt 28 februari känns lite väl lägligt, tycker du inte det?

Nu är det ju inte så att jag uteslutit något. Är poängen med dina referenser till attentat mot Hitler, Gustav III etc att allmänheten aldrig fick veta något och att konspirationer brukar hålla tätt över tid eller?

Det är en olycklig utgångspunkt att ta avvikelser från det normala/förväntade som intäkt för en konspiration. Varför? - Vi är hela tiden omgiven av händelser som faller utanför det förväntade: det var inte väntat att Palme skulle flanera utan livvakter en fredagkväll -mitt i vintern -han borde tagit taxi. Inte heller att det skulle dyka upp en ambulans helt oanmäld -var den tidigare utryckningen verkligen en slump?. Inte heller att LJ skulle komma flanerande på en parallellgata samtidigt och att han skulle följa efter skytten -det är inte normalt, och tyder kanske på en planerat villospår. Du vet att det finns hur många exempel som helst, och poängen är att vi bara reflekterar över det när något extraordinärt i träffar

När det gäller MOP, hur många uppskattar du deltog i konspirationen och som hållit tyst i alla år (utöver alla spridda skurar av olika utpekande som är kända)?

Skulle olika personer blivit instruerade att "dra ut på tiden" "fumla" borde väldigt många känna till var sanningen fanns, ganska omgående efter mordet, så det borde vara ganska många...

- Den enda konspiration som ens teoretiskt skulle hålla är en minimal variant: 2 eller 3 personer. Folk pratar, lojaliteter förändras, folk blir sjuka, skriver testamenten.

Vi vet väldigt lite om vad som faktiskt hände på plats, och alla divergerande vittnesmål möjliggör vilka teorier som helst.
Citera
2019-09-10, 23:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har inte hängt med riktigt i er diskussion men har en fråga då jag inte är särskilt insatt i det tekniska.

Min fråga är:

Kan någon som "kör dx" förmedla ett meddelande till en person som "gick på bio" samtidigt som paret Palme och tog emot meddelandet om Palmes död kort efter händelsen?

Dvs fanns det "mottagare" som var så små, inte typ en "mindre" trälåda utan en typ "fickmodell"?

Det är mycket lätt att bygga en sändare och trimma den så att den sänder strax utanför det ordinarie FM-bandet 87,5 - 108 MHz (dvs P1-P2-P3-P4). Sedan trimmar man om en liten bärbar vanlig FM-radio i storleken 10 cm x 5 cm 3 cm med vanliga komponenter innanför skalet som "vridpottar" och spolare som man skruvar lite på, så att den kan ta emot sändningarna som ligger strax utanför det ordinarie FM-bandet. Om den som lyssnar på den om-trimmade FM-radion använder en hörsnäcka så torde det inte heller var någon annan som hör vad som meddelas till mottagaren t ex om han sitter i en bio-salong. Sändaren kan ges en liten effekt och begränsad räckvidd som passar för ändamålet, om man vill undgå upptäckt i den stora etern av dx-are med all sköns mottagare.
Senast redigerad av MossTrums 2019-09-10 kl. 23:27.
Citera
2019-09-10, 23:11
Medlem
Citat:

SE är.en av de teorier som fått mest uppmärksamhet på senare år. Den beskrivningen som har publicerats av Filter har skickligt ifrågasatts av bl.a. personer här i forumet.
Citera
2019-09-10, 23:51
Medlem
Citat:
Vilken annan teoretisk GM passar in på signalement och bevisligen är på mordplatsen under den kritiska tiden?

Vilka vittnen stödjer du dig på?
Vittnesmålen ger ju ingen entydig beskrivning av gm.
Citera
2019-09-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Min fråga är:

"Televerket byggde 1985 ut ett särskilt nät för just Minicall med 200 radiosändare som täckte stora delar av landet. I början fungerade endast tonsökning, vilket betydde att man i förtid ställde in vissa meddelanden, varpå sändaren skickade en viss kombination av toner som stod för de olika meddelandena."

http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/2018/03/mobiltele-annonser1985_550.jpg

Ur Dagens Nyheter och Expressen, 1984-1985
Senast redigerad av MbmA 2019-09-11 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in