2019-09-10, 18:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Att de resonerar kring det innebär inte att det är styrkt med objektiva fynd.

Det var det jag menade. Försvaret tog inte upp det och la inte fram några bevis, alltså kunde inte tingsrätten spekulera kring det även om det stod så i ett av förhören.

Därmed inte sagt att hjärnblödningen är påhittad. KL kanske inte ville att detta - eller det påstådda missbruket - skulle tas upp i försvaret. Stigmatisering etc.

Citat:
Det är tragiskt för alla inblandade parter. Vigselfotot visar 2 lyckliga personer som båda har ett bra och trevligt utseende.

Hur kunde det gå så fel att man skiljs på detta sätt där 1 person misstänks för anstiftan till försök till mord där samma person döms för våld mot tjänsteman.

Att 2 personer med lysande framtid och karriärer gör på detta sätt.

Att båda verkar misstänkliggöra varandra i det mesta.

Onekligen en tragedi för alla inblandade.
Citera
2019-09-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför envisas KL med att vara skriven på lgh? Är det en HR i en BR det är frågan om? Det går att bo kvar som hyresgäst när en BRF bildas. Fattar inte varför hon är skriven där, eller varför hon får vara skriven där. Hon är ju inte huvuddelen av sin tid där. Är det inte brottsligt numera att påstå att man är skriven någonstans där man inte är? Folkbokföringsbrott?
Skärp dig nu. Det är en bostadsrätt där de bott sen 2004. Hur ägandeförhållanden ser ut vet vi inte. Än. Hon är skriven där eftersom HAN inte kan skriva ut henne. Och enligt en dom så kan man inte ens delgiva henne stämning för något eftersom de inte har en boendeadress, då man vet att hon inte har sin vistelseadress där. Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2019-09-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skärp dig nu. Det är en bostadsrätt där de bott sen 2004. Hur ägandeförhållanden ser ut vet vi inte. Än. Hon är skriven där eftersom HAN inte kan skriva ut henne. Och enligt en dom så kan man inte ens delgiva henne stämning för något eftersom de inte har en boendeadress, då man vet att hon inte har sin vistelseadress där. Vad är det som är så svårt att förstå?

Varför ska jag skärpa mig?
Åter till topic. Mamman gör sig skyldig till folkbokföringsbrott om hon är skriven på en adress där hon inte spenderar huvuddelan av sin tid.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

https://lawline.se/answers/vad-ar-det-for-pafoljd-vid-folkbokforingsbrott

Från 1 juli 2018 ska man vara skriven på den adress där man faktiskt bor. Kvinnan bor inte i lägenheten. Det förstår alla.
Senast redigerad av rappytt 2019-09-10 kl. 18:52.
Citera
2019-09-10, 18:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag undrade också om detta med hjärnblödningen och personlighetsförändringen var dokumenterat, men flera personer som påstår sig känna KL har bekräftat det i tråden. Inte bara de skribenter som tar parti för KL. En person hävdade t.ex. bestämt att det inte berodde på hustrumisshandel, som någon insinuerat, att det kom som en blixt från klar himmel, och att det ledde till en dramatisk personlighetsförändring.

Detta sagt, så kan man fråga sig varför det inte tas upp som en potentiell förmildrande omständighet i domen om våld mot tjänsteman från 2016. Men det är ju inte allt som kommit fram i en förhandling som står i domen.

Citat:
En så viktig del som en hjärnblödning/hjärnskada bör avhandlas och styrkas i domen. Det borde stått. Det är styrkt att KL lider av sviterna av en hjärnskada/hjärnblödning som påverkat handlandet.

Det var en pulsåderbristning, en sk subaraknoidalblödning - en spontan artärblödning med ytterst hög dödlighet om den är stor.
Det finns nog inte många läkare i världen som kan redogöra för dom faktiska kognitiva sviterna efter en sådan åkomma.
Citera
2019-09-10, 18:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag vet, hovrätten gav avslag redan igår och jag sa ju i tråden att jag hade beslutet men ni kallade mig ju mytoman då.
Jag har beslutet och kan lägga upp den och även åklagarens överklagan.
Det är väl fullständigt ointressant med desto intressantare om du förklarar ditt första här inlägg i tråden där du påstår att Karin lejde en torped.
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Exfrun lejde en torped eftersom hon upptäckte att exmaken fortfarande hade en relation med M*ris Ni*ell som även hon är advokat. Mar*a och Henrik hade en historia medan Henrik var gift.
Citera
2019-09-10, 18:51
Medlem
Citat:
Varför ska jag skärpa mig?
Åter till topic. Mamman gör sig skyldig till folkbokföringsbrott om hon är skriven på en adress där hon inte spenderar huvuddelan av sin tid.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201
Det är möjligt. Men kontentan är att hon är skriven där, man kan inte delge henne stämning, hon har okänd bostadsort osv osv osv. Det är fakta.
Citera
2019-09-10, 18:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Varför envisas KL med att vara skriven på lgh? Är det en HR i en BR det är frågan om? Det går att bo kvar som hyresgäst när en BRF bildas. Fattar inte varför hon är skriven där, eller varför hon får vara skriven där. Hon är ju inte huvuddelen av sin tid där. Är det inte brottsligt numera att påstå att man är skriven någonstans där man inte är? Folkbokföringsbrott?

Nej, de har tydligen tvistat länge om vem som ska ha rätt att bo kvar i lägenheten. Skriver du dig på en ny adress så har du ju hittat en ny bostad och då måhända inte anses ha störst behov av tidigare gemensamma bostaden.
Citera
2019-09-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Är hon rättshaverist för att hon tar strid för den lägenheten som ursprungligen var hennes föräldrars? Eller för att hon inte ville att ex mannen skulle få enskild vårdnad om barnen?

Jag känner ju ingen av dem utan följer bara tråden och gör egna bedömningar utifrån allt, varje inlägg, i tråden.
Därmed är svaret JA. Rättshaverist är inget solklart begrepp. Men jag tycker KL stämmer in på min tolkning. Många andra här delar den uppfattningen. HOL står dock inte lång efter sin ex hustru
Citera
Medlem
Citat:
Reagerar på att när jag kollar vilka som tog del av filen så dyker domstolsverket upp 10 gånger vid detta tillfälle.

Att de inte skulle vara jäviga tycker jag faller

Samtidigt som de inte heller kan medge häktning för att de annars skulle verka jäviga.

Har åklagare åberopat jäv? Annars får man kanske anta att det trots allt saknades skäl.
Citera
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, helt rätt. Men för att det skall skrivas ner juridisk dom på umgängesförbud, så handlar det ofta om små barn. Inte i detta fall. De är gamla nog för att bestämma själva.

Nu har jag inget belägg för detta, men ställer frågan: skrivs verkligen juridiska papper på umgängesförbud när barnen är så pass gamla som i tonåren? Ingen lär ju tvinga dom ändå, om inte en förälder tvingar barnen att träffa den andra föräldern. DÅ kan det vara läge. Men det tror jag inte är läget här.

Vi kanske pratar förbi varandra. Hur som helst så är dessa barn stora nog att välja.

Ja vi pratar nog förbi varann
Men vid varje prövning ang enskild vårdnad prövar man även ungängesrätten och hur den ska se ut för det fall vårdnaden lyfts till den andra.
Och beroende på barnens ålder så är det brukligt att tilltänkta vårdnadshavaren har åsikter om det, och lyfter frågan om inskränkt umgänge alt tar upp det till en ny prövning efter tilldelad vårdnad.
Det blir sedermera utrett av socialtjänsten och de i sin tur lämnar handlingar till rätten vad barnen uttryckt i sina samtal och en rekommendation.
Rekommendationen brukar bifallas.

Huruvida vårdnadshavaren lyckas trycka psykologiskt på barnens åsikter i samtal är däremot svårare att framställa korrekt alla gånger.
Där haltar socialtjänst och rätten ganska kraftigt.

Men med tanke på den här historiken mellan parterna så är det nog både och.
Hur ska barnen inte påverkas att ta avstånd ?
Driver man själv ett kontaktförbudsmål är det sen svårt att hålla umgängeskontakten för vårdnadshavaren mot den andra.
Blir ett moment 22..
Då behövs andra samhällsinsatser som kontaktperson vid överlämningar mm

Nu framgår ju heller inte hur länge detta kontaktförbud gällt mellan dessa parter.
Och hur gamla barnen var vid tillfället.
Citera
2019-09-10, 18:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Att de resonerar kring det innebär inte att det är styrkt med objektiva fynd.

Det är tragiskt för alla inblandade parter. Vigselfotot visar 2 lyckliga personer som båda har ett bra och trevligt utseende.

Hur kunde det gå så fel att man skiljs på detta sätt där 1 person misstänks för anstiftan till försök till mord där samma person döms för våld mot tjänsteman.

Att 2 personer med lysande framtid och karriärer gör på detta sätt.

Att båda verkar misstänkliggöra varandra i det mesta.

Och båda har yrken som i stort går ut på att bena ut mellanmänskliga problem och tragedier. Vad är det man brukar säga, skomakarens barn har trasiga skor?
Citera
2019-09-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, de har tydligen tvistat länge om vem som ska ha rätt att bo kvar i lägenheten. Skriver du dig på en ny adress så har du ju hittat en ny bostad och då måhända inte anses ha störst behov av tidigare gemensamma bostaden.

Det handlar inte om det. Kvinnan bor inte där. Hon ska inte vara skriven där. Vårdnadstvisten är redan avgjord. Make och barn ska bo där. Om man får delad vårdnad kan man diskutera boendet, men här är det helt klart så att familjen nu består av två barn och en far. Modern bor inte med familjen, hon anses vara olämplig att ta hand om sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in