2019-09-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan hennes hjärnskada göra så att det blir förmildrande omständigheter? (Ursäkta frågan, jag är ju inte välkommen här).
Tror jag om det blir psykundersökning, konstigt att det finns få fall där en fysisk åkomma kan förmildra, till skillnad från psykiska. I samhället rangordnas ju det fysiska högre
Citera
2019-09-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Vi har nog inte så många proffessionella "hitmens" i Sverige. Är man ute efter att leja en person för att ta någon av daga så är det inte omöjligt att man får nöja sig med en glad amatör.

Förutom att trycka på avtryckaren så ska man ju träffa också. Ovana, stress, felaktigt vapenval, dåligt ljus, en patron som klickar, andra personer i närheten och ett mål som rör sig och eventuellt försöker övermanna torpeden är några parametrar som kan spela in på slutresultatet. Den gode advokaten kan ju ha förstått att något var fel och gjort vad han kunde för att undgå att bli träffad.

Shit happens, även för torpeder.

Den mest kända torpeden (hitman) vi har i Sverige är väl Sara Svensson i Knutby, som lyckades fixa vapen, ljuddämpare och skytteträning. Hon lyckades mörda en och svårt skada det andra offret. Det andra offret träffades i underkäken har jag för mig. Trots att det var på nära håll SS avlossade skotten.

Den här personen som siktat på HOL har missat tre skott mot vitala delar. Ger ett mycket märkligt intryck för en person som tagit sig in i ett trapphus och står och väntar på sitt offer.
Citera
2019-09-08, 18:29
Medlem
Donald.Tramss avatar
Först en ursäkt, har inte hunnit läsa allt i tråden.

Hur i allsin dar kan snubben vara tillbaka på jobbet om några dagar efter att ha tagit kulor i buk, bröst och huvud?!?

Är detta advokatversionen av Viking-snuten eller är han en vampyr? För det var inte paintboll det var frågan om väl? Hade han väst?
Citera
2019-09-08, 18:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan inte slåss ensam. Han bor kvar - men det skulle lika väl ha kunnt vara hon. Varför inte?

Varför skulle de inte kunna flytta? Som om hela deras liv hängde på en lägenhet.. Det finns massor av lägenheter på Kungsholmen. Massor. Absolut lika fina också.

Om det nu var livsviktigt för den sjuka damen att få åtminstone ha lägenheten kvar när allt annat togs ifrån henne så förstår inte jag varför en pappa inte hade kunnat unna henne detta. Barnen hade kunnat besöka henne i denna fina lägenhet och bo 100m därifrån.

Vad är problemet?

Problemet är att kvinnan är spritt språngande galen. Varför ska barnen rivas upp från sitt hem för att hon ska få den lägenheten? Enligt uppgift tidigare i tråden så vill ju inte ens barnen träffa henne längre. Det finns inte massvis med 200 kvadrat lägenheter med strandläge på Kungsholmen.
Citera
2019-09-08, 18:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Kan hennes hjärnskada göra så att det blir förmildrande omständigheter? (Ursäkta frågan, jag är ju inte välkommen här).
Det har jag svårt att tro. Christer Pettersson hade en hjärnskada efter en olycka som ung, men det var inte den som friade honom i hovrätten. Finns många fler fall än detta. Knappast ens förmildrande omständigheter?
Citera
2019-09-08, 18:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det kan man undra. Nu för tiden är det många som sitter i fängelse med fulla straff trots att de är mer eller mindre "sjuka". Mattias Flink har en liten hjärnskada men fick ändå ett långt fängelsestraff. Svårt att veta hur "sjuk" K är.

Det handlar väl huruvida personen kan skilja mellan rätt och fel? Man kan vara sjuk och skadad men ändå vara fullt på det klara med att det är fel att döda.

Rättspsyk.vård. får bara de som är så allvarligt sjuka att de omöjligt kunde förstått att deras gärning var fel.

Hur sjuk är Karin? Kan hon skilja mellan rätt och fel? Jag tror hon kan det.
Citera
2019-09-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har jag svårt att tro. Christer Pettersson hade en hjärnskada efter en olycka som ung, men det var inte den som friade honom i hovrätten. Finns många fler fall än detta. Knappast ens förmildrande omständigheter?
Varför är det så svårt att få förmildrande pga hjärnskada. Anar en dold skandal här, nån grävjournalist borde kolla hur många livstidare som har / har haft hjärnskador. Kanske fler än man tror! Varför läkare så tysta ang. detta?
Citera
2019-09-08, 18:36
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Finns massor av frågor: När initierades skilsmässan? Av vem? När fick hon den eventuella stroken? Hur var hennes konvalesenstid? Var är domen ang tvisen som blev klar förra veckan? Vad var det egentligen för tvist?

Sen kan man tycka att visst, skilsmässan kunde man kanske ha väntat med. Men de kanske mer eller mindre slogs dagligen, skrek, grälade. Trots föräldrars frånfälle så kanske det inte är optimalt att bo i samma bostad. Barnen vill säkert ha lite lugn och ro.

Skilsmässan måste ju ha utgått från att karln var otrogen i första hand och inte just själva sjukdomsbilden?
Citera
2019-09-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför är det så svårt att få förmildrande pga hjärnskada. Anar en dold skandal här, nån grävjournalist borde kolla hur många livstidare som har / har haft hjärnskador. Kanske fler än man tror! Varför läkare så tysta ang. detta?

Ärligt talat. Mördar man människor ska man inte gå lös. Någonstans ska man sitta inlåst.
Citera
2019-09-08, 18:39
Medlem
Hej
kommer inte ange källor eller dylikt men något som jag med största sannolikhet vet är att Fru L*lja under en längre tid har blivit fysiskt misshandlad så in i bomben av sin advokatmake. Ingen ursäkt till anstiftan till mordförsök men detta är den enda egentliga anledningen.
Citera
2019-09-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Skilsmässan måste ju ha utgått från att karln var otrogen i första hand och inte just själva sjukdomsbilden?

Inte säkert. Om hon blev lynnig, aggressiv och allmänt elak mot sin omgivning kan mannen nog ha tröttnat på äktenskapet. Eller också blev hon paranoid. Kan finnas många skäl till skilsmässa. Kanske var det hon som var otrogen?
Citera
2019-09-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Eftersom den advokaten blir jävig..

Tycker faktiskt även att det är tveksamt om någon på mammans älskares byrå skulle tagit det,

Det finns väl inget Som hindrar att en advokat är jävig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in