2019-09-08, 17:53
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Kan du med säkerhet fastställa det.

Det är bara att läsa domen i tråden. Karln togs utan byxor i lägenheten där de vistades när MGM sprang in och sedan poliserna kom.
Citera
2019-09-08, 17:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazyBlue
Enligt uppgifter är torpeden nu namngiven och KL kommer officiellt häktas i morgon. Polisen har en god bild av dådet och vet betydligt mer än det som förekommer i media så här långt. Just wait until tomorrow

Jag gissar att det är K själv som namngivit torpeden. Tror inte att K är speciellt hårdnackad där hon sitter nu.
Citera
2019-09-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Varför skulle det inte röra sig om anstiftan i det här fallet?

Vi pratade om det tidigare fallet som bara gällde stämpling.
Citera
2019-09-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag gissar att det är K själv som namngivit torpeden. Tror inte att K är speciellt hårdnackad där hon sitter nu.
Kan hennes hjärnskada göra så att det blir förmildrande omständigheter? (Ursäkta frågan, jag är ju inte välkommen här).
Citera
2019-09-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Det skulle jag själv betrakta som en total överraskning. Snarare tror jag att det är HOL som har kunnat namnge alt ge tillräckligt med tips för polisen.

Med tanke på hur envist paret har tvistat och OM det är sant att hon även tidigare har försökt honom ur daga, då vore det konstigt om hon bara tålde typ ett dygn i finkan för att erkänna.

Det har varit en turbulent helg för ungarna. Hoppas de orkar plugga flitigit nästa vecka också.
Citera
2019-09-08, 18:15
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Underkäken är en del av huvudet. Näsan kanske är bortskjuten? Eller ett ytteröra. Extremt dålig skytt om skyttet var avsett att mörda HOL. Tre dåliga skott, som av en händelse.

Jag blir alltmer fundersam om HOL skulle skapa sig en offer-roll. En "hitman" som är ute efter att mörda någon kan inte missa så grovt. Var det bara för att skada och hota så skjuter väl sådana typer i knäna och liknande.

Vi har nog inte så många proffessionella "hitmens" i Sverige. Är man ute efter att leja en person för att ta någon av daga så är det inte omöjligt att man får nöja sig med en glad amatör.

Förutom att trycka på avtryckaren så ska man ju träffa också. Ovana, stress, felaktigt vapenval, dåligt ljus, en patron som klickar, andra personer i närheten och ett mål som rör sig och eventuellt försöker övermanna torpeden är några parametrar som kan spela in på slutresultatet. Den gode advokaten kan ju ha förstått att något var fel och gjort vad han kunde för att undgå att bli träffad.

Shit happens, även för torpeder.
Citera
2019-09-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan hennes hjärnskada göra så att det blir förmildrande omständigheter? (Ursäkta frågan, jag är ju inte välkommen här).

Att en påstådd hjärnskada skulle ge förmildrande omständigheter när man anstiftar mord på sin ex-make två gånger? Det låter tveksamt.

Allvarlig psykisk störning är väl i princip bara en total psykos som räknas som nu för tiden.
Och efterbliven verkar hon ju inte vara.

Citat:
Enligt 29 kap 3 § BRB ska särskilt beaktas

* om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende det vill säga att gärningsmannen provocerats,

* om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens
innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt

* om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga,

* om brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla, eller om den tilltalade handlat i nödvärn utan att vara fri från ansvar.[1]
Citera
2019-09-08, 18:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag säger inte emot. Jag försöker bara förstå kontrahenternas beteende utifrån det fakta vi tror oss veta.

För om det nu vore så att KL är helt personlighetsförändrad och sjuk, då återstår ändå frågetecknet kring varför HOL har slagits så intensivt om exempelvis lägenheten? Jag skulle ha förstått om han ansåg att hustrun inte är lämplig som vårdnadshavare ifall hennes empatiförmåga är totalt väck och därmed slagits sig blodig angående vårdnaden. Men lägenheten.. gentemot en sjuk människa?

Han skulle ha fått sina pengar och det var inga problem att köpa en ny fin lägenhet ensam eller tillsammans med sin käresta. Varför den gamla där hustrun brukade bo? Det är ju lite oempatiskt om du frågar mig.. Det blir lätt en känsla av att hon har ersatts av en annan – till och med möblerna och barnen finns kvar. Bara hon fattas.. som om hon hade dött – typ.

Ytterligare en som inte följt tråden? Det är ju hon som slagits för att få lägenheten. Han bor ju där tillsammans med barnen. Ska han ta med sig barnen och flytta till en ny lägenhet? De går ju i skola där och är uppvuxna i lägenheten mm. Det är dessutom en paradvåning på 200 kvadrat vid vattnet. Hon har inget problem att köpa en ny lägenhet. Hon får pengar när hon blir utlöst och har dessutom ett stort arv.
Citera
2019-09-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Vi har nog inte så många proffessionella "hitmens" i Sverige. Är man ute efter att leja en person för att ta någon av daga så är det inte omöjligt att man får nöja sig med en glad amatör.

Förutom att trycka på avtryckaren så ska man ju träffa också. Ovana, stress, felaktigt vapenval, dåligt ljus, en patron som klickar, andra personer i närheten och ett mål som rör sig och eventuellt försöker övermanna torpeden är några parametrar som kan spela in på slutresultatet. Den gode advokaten kan ju ha förstått att något var fel och gjort vad han kunde för att undgå att bli träffad.

Shit happens, även för torpeder.

Japp. Och skott i huvudet kan ju innebära vad som helst. Skott genom örat, kinden, tinningen, pannan eller vara en rispa. Känns kanske som någon lover hon utnyttjat? En hitman hittar man inte bara huxflux. Att sedan kalibervalet på vapnet lämnat mycket att önska är ju också sannolikt.
Citera
2019-09-08, 18:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ja det kan man undra. Nu för tiden är det många som sitter i fängelse med fulla straff trots att de är mer eller mindre "sjuka". Mattias Flink har en liten hjärnskada men fick ändå ett långt fängelsestraff. Svårt att veta hur "sjuk" K är.
Citera
2019-09-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ytterligare en som inte följt tråden? Det är ju hon som slagits för att få lägenheten. Han bor ju där tillsammans med barnen. Ska han ta med sig barnen och flytta till en ny lägenhet? De går ju i skola där och är uppvuxna i lägenheten mm. Det är dessutom en paradvåning på 200 kvadrat vid vattnet. Hon har inget problem att köpa en ny lägenhet. Hon får pengar när hon blir utlöst och har dessutom ett stort arv.

Man kan inte slåss ensam. Han bor kvar - men det skulle lika väl ha kunnt vara hon. Varför inte?

Varför skulle de inte kunna flytta? Som om hela deras liv hängde på en lägenhet.. Det finns massor av lägenheter på Kungsholmen. Massor. Absolut lika fina också.

Om det nu var livsviktigt för den sjuka damen att få åtminstone ha lägenheten kvar när allt annat togs ifrån henne så förstår inte jag varför en pappa inte hade kunnat unna henne detta. Barnen hade kunnat besöka henne i denna fina lägenhet och bo 100m därifrån.

Vad är problemet?
Citera
2019-09-08, 18:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazyBlue
Enligt uppgifter är torpeden nu namngiven och KL kommer officiellt häktas i morgon. Polisen har en god bild av dådet och vet betydligt mer än det som förekommer i media så här långt. Just wait until tomorrow

Jag ställer mig bakom detta inlägg, men med förtydligande om att polisen erhöll namn och andra uppgifter under förhör igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in