Citat:
Mot industrier kan du givetvis inte vara speciellt allergisk, det säger sig själv. Men du kan ju med lätta vara allergisk mot produkter som industrier släpper ut. Till exempel var det inte jätteroligt på 90 talet att passera Iggesund på E4, för hela bilen stank ju av pappersmassa. Är man då överkänslig mot dofter, då var det en eller två timmar som var ett helvete, gärna i Juli med lite värme. Kanske även lite andningsproblem om man hade astma?
I Sundsvall fanns det stadsdelar där folk inte ville/inte kunde bo för att det antingen luktade så jävligt eller för att man fick svårt att andas och liknande. Samma sak med badstranden nere i Bredsand där man inte kunnat bo, leka eller bada under många år för att någon lämnat kvicksilver i vattnet som först nu sanerats.
Så nej, elöverkänslighet är ett påhitt, och det är säkert mångas överkänslighet mot dofter med. Men industrier kan absolut påverka sin omgivning, det har varit känt under många år. Speciellt på väldigt kalla dagar, då det kan bli som ett lock över ett område och skitluften stannar kvar, händer regelbundet i Östersund till exempel. Och då bortser jag från buller och vibrationer, eftersom jag inte uppfattat som att familjen klagar så mycket på det. Och jag bortser även från rena giftskandaler som dödat stora samhällen, för såna finns det, även i Sverige.
kommer aldrig att hända.