Fr o m Firefox version 57 hösten 2017, försvårades möjligheten att skapa en unik design i Firefox.
Några kloka hjärnor började då skapa design baserat på CSS, som en "sideload" installation (ett gäng filer som samlas i en "Chrome"-mapp i Firefox profil-mapp).
Tänkte dela med mig av "min" Firefox-design i CSS. Jag skriver "min" eftersom den består av en mix av mitt eget skapande och "lånad kod" jag hittat.
Alla "lånar" från varandra, eftersom det är gratis och öppen kod samt för att det finns ingen anledning att uppfinna hjulet själv när någon annan redan gjort det bättre.... Där jag har "lånat kod", har jag redovisat vem som skrivit den.
Det är lite av "slipery slop" över det hela, då det är svårt att förklara sig begripligt för majoriteten - men jag gör ett försök.
Och jaga mig inte med intrikata frågor. Jag är helt självlärd och det innebär självfallet att jag därför har kunskapsluckor både här och där, men har jag ett svar så lovar jag att höra av mig.
Jag har använt denna design nu i snart två år med kontinuerliga förbättringar och förändringar, och är väldigt nöjd fortfarande. Inte så konstigt kanske då allt är anpassat för mina behov och min smak....
-----
Hur man installerar min lilla CSS-design skapelse:
1. Ladda ned Chrome.rar-filen här:
https://anonymousfiles.io/yRsRBD5Z/
Den går att öppna med de flesta filkomprimeringsprogram som WinZip, etc, men jag visar nu med WinRAR-programmet
2. Du kopierar Chrome.rar-filen till din aktuella profil-mapp (som du når genom t ex
a. tryck på
Windows-knappen + R för att öppna Kör...
b. i Kör... rutan, skriv in:
%APPDATA%
c. klicka sedan OK. Ett Windows Utforskaren-fönster kommer att visas.
d. välj Mozilla > Firefox > Profiles > din profil-mapp heter något med nonsenstecken typ xxxxxxxxx.default
e. klicka på profil-mappen och klistra in Chrome.rar filen här allstå.
3. Har du redan en nuvarande Chrome-mapp så ta bort mappen helt, dvs skicka till papperskorgen (du kan alltid återställa mappen från Papperskorgen om det skulle skita sig av någon anledning).
4. Dubbelklicka sedan på Chrome.rar-filen, klicka Packa upp till-knappen, och kontrollera installationsvägen dvs C:\.........\profiles\dittprofilmappsnamn\chrome\ och kör. Mappen Chrome kommer nu att skapas, och populeras med filerna som behövs.
5. Omstarta till slut Firefox (för att aktivera filerna i Firefox).
6. Klart!
Övriga förberedelser (förutom att "installera" Chrome-mappens filer i din Firefox profil du nyss gjorde):
1. Gå till Meny-knappen (kallas också för Hamburger-knappen) överst till höger > Välj Anpassa... samt,
> Välj Täthet = Kompakt
> Välj Teman = antingen Mörk, eller välj ett eget persona tema (det jag visar i bilden är
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/firefox-black-orange/ ). Tips: välj ett med mörkare bakgrundston samt ett "lugnt motiv" för tydlighetens skull.
-----
Visar ett exempel på hur det kan se ut:
https://anonymousfiles.io/8q8jBReX/
Jämfört med standard Firefox är bland annat detta ändrat:
1. Tabbarna är i 3D. Inaktiv tab och tabtext blir större när man hovrar över den, och ännu större när man klickar/aktiverar den. Effekten blir som att tabben rör sig och "fälls upp" vid hovring och aktivt val.
2. Tabbar och navigationsbaren är halvtransparent.
3. Tabbarnas top-line har annan färg (lime istället för blå) och annorlunda design. Samtliga about
: sidor visas i röd färg för att särskilja dem från vanliga tabbar. Du kan själv byta färg senare i filerna om du vill.
4. Tabbarna saknar "X" för att stänga tab (men går att återaktiveras om du vill det förstås), istället kan du dubbelklicka på tabben för att stänga den vilket jag tycker är smidigare.
Obs! fr o m senaste FF68 fungerar inte detta i mina filer, men detta har lösts genom att man:
a. Skriver
about:config i adressfältet
b. Skriver/klistrar in i sökfältsraden:
browser.tabs.closeTabByDblclick
c. Ändra till
true , dvs dubbelklicka på denna rad som visas i området under sökfältsraden för att ändra värdet false till true
5. Tabbarnas bredd är satt till en konstant siffra, dvs bredden kommer vara lika stor oavsett om 1 tab eller 1000 tabbar visas. Du kan ändra detta själv till annan ordning om du vill ha det på annat sätt.
6. Top-line färgen (Lime) återfinns även när du hovrar/aktiverar visa funktionsknappar som omladdnings-, home- och sidopanelskanppen
7. Genom att först aktivera sidopanelen via t ex Ctrl + B kan du visa respektive döja dina bokmärken genom att föra musen åt vänster skärmsida, väldigt smidigt.
8. Scrollbaren transparent och är dessutom superslimmad, tills du hovrar/klickar i högra skärmsidan då den får normal bredd (och med andra färgval än i originalet).
9. Samtliga menyer (tryck på Alt-knappen), sidopaneler till höger, drop down-alternativen, samt huvudmeny-knappens (den sk hamburger-knappens) menyer är i mörk färgskala.
10. Egen design på back & forward pilarna.
11. Via Ctrl + F visas Sökpanelen (Findbar) som vanligt, däremot har den flyttats upp och integrerats med nav-baren. Söktbakgrunden är grön så länge träffar hittas, röd vid noll ingen träff. Dubbelklicka någonstans på sidan för att stänga Sökpanelen.
12. Lagt till ett tyskt samlingsskript med nyttiga funktioner. Dessa nås via Meny-knappen > Anpassa... och sedan kan du dra & släppa den funktionsknapp du vill aktivera. Bifogar bild över hur det ser ut, "det tyska skriptet" är markerat i rött
https://anonymousfiles.io/W9C11nQX/
13. Tabbarnas höjd är högre än standard (för att jag tycker det blir snyggare och tydligare så), medan nav-barens, url-fältets och ikonernas höjd är slimmade till ett absolut minimum. Summerat blir det ett mer kompakt resultat än Firefox eget kompakta läge.
14. Meny-knappen har originalets Firefox-orangea färg, och Windowslägesknapparna (Minimera, Windows/Maximera samt Stäng) har mer klassisk retrostil. Använder du Firefox Nigtly-versionen kommer meny-knappen vara mörkblå istället för orange.
15. Det finns betydligt fler ändringar gjorda som du hittar i filerna, men ovanstående är de mest framträdande ändringarna.
------
Fr o m FF69 (som släpps om ca 5 veckor) kommer CSS vara avstängt som standard. Därför måste du göra följande om du vill fortsätta med CSS-modifieringar (och det kan du göra redan idag så är du förberedd):
1. Gå till
about:config
2. Klistra in detta i sökfältet:
toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheet s
3. Troligen får du ingen träff. Därför högerklicka i det tomma området, begär
Ny och
boolesk och klistra in
toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheet s i rutan. Klicka på OK, och välj
True som värde.
4. Klart!
-----
För att enkelt kunna redigera de olika Chrome-filerna i framtiden, använd programmet
Notepad++ https://notepad-plus-plus.org/
Enklast för du in filerna genom att markera samtliga filer i Chrome-mappen, högerklicka sedan, och välj "Edit with Notepad++".
-----
Rörigt? Njae, egentligen inte faktiskt. Följ anvisningarna bara så är det lätt som en plätt.
Om du inte skulle gilla det och
vill avinstallera det? Huuueeeh, WTF?
Väldigt enkelt: gå till din Profil-mapp och ta bort Chrome-mappen. Starta sedan om Firefox. Klart!