Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Om jag ska gå vidare i denna tråd så är det nu för att grunna på diagnosen på denna kvinna. Vi har varit inne på det förut. Missbruk, en befarad hjärnskada mm. Men det här verkar också kunna vara en personlighetsstörning. I så fall borde den visat sig tidigare. Och vad som framkommit här så verkar hon ha fungerat normalt. Men det brukar folk missta sig på.
Frontalobbsskada skulle det också kunna vara som ett resultat av hjärnskadan. Då kan man bli totalt omdömeslös.
Borderline? Totalt styrd av känslor.
Hon kommer troligen att bli föremål för en stor sökning. Men där kollar man nog bara om hon var vid sina sinnens fulla bruk. Tokig i den mer klassiska mening. Psykotisk.
En allvarlig hjärnblödning eller stroke kan nog ge samma typ av skador som externt våld mot huvudet. Under studieåren arbetade jag på långvård/sjukhem där vanligtvis äldre vistas. Men på avdelningen jag var fanns en man i tidiga 40 år som hamnat där efter att han blivit nedslagen, utsatt för grovt våld och rånad. Han var inte bara rullstolsbunden utan hade tydligen genomgått ganska stor personlighetsförändring efter skadorna mot huvudet. Han kunde slå om i humör för ingenting och slå med armarna, bitas och kalla folk för extremt fula ord i långa haranger. Även sina anhöriga, såväl modern som hans döttrar kom mer än en gång gråtande ut när de besökt honom. Och han hade varit en trevlig utåtriktad företagare i reklambranschen som var van att kommunicera med allt och alla.
Det kanske inte är så med MGM men jag känner en viss ödmjukhet inför att saker kan hända som förändrar människors sätt att vara utan att de själv valt det fullt ut.