Citat:
Ursprungligen postat av
dack
I vilket fall som helst så är det samma dag som ägarbytet landar på transportstyrelsens bord som gäller och det är sak samma om det kommer in digitalt eller i pappersform.
Så en bilägare har ansvaret för bilen redan första dagen även om han inte har hunnit få papperna och skall bilen vara i trafik behöver man en trafikförsäkring i annat fall blir man pådömd en straffavgift.
Jo, det jag avsåg var att om syftet med att skriva bilen på den här 19-åringen var att det ska finnas en bil som ingen anmäler stulen och att man ska ha lite marginal i tid där 19-åringen inte "vet" att bilen är skriven på honom så är det ju lämpligt att det tar så lång tid som möjligt innan papper når honom.
Därför vore det extra lämpligt om ägarpapper från Transportstyrelsen tar omvägen runt en gammal adress med eftersändning och dessutom då hamnar i ett sånt där anonymt eftersändningskuvert. Då blir det så att säga fler dagar då denna bil kan användas utan att den falskt angivna ägaren vet om att det finns en bil skriven på honom.
Men detta var bara en spekulation från min sida, jag vet inte ens om man får något kvitto från Transportstyrelsen efter ett ägarbyte. Tyckte att det var ett sammanträffande bara att 19-åringen utöver att ha alibi för själva mord-dagen också nyligen bytte adress.