Citat:
Väldigt fin analys av L*ena!
Många intressanta psykologiska och tänkvärda vinklar.
Jag tycker att det är intressant att fundera över den del av L*ena som är den adopterade biten. Har läst en artikel om att det är vanligare bland adopterade barn med självmord. Artikeln handlade just om en pojke från Korea som vid övre tonåren tog självmord, trots att han var mycket älskad och levde ett till det yttre bra liv i en familj med goda resurser. Har också haft en arbetskamrat från Korea, även hon uppvuxen i en religiös familj liksom L*ena. Hon verkade helt ha distanserat sig från frågor runt sin adoption och ursprung på ett nästan underligt sätt. Hon hade aldrig frågat dom om något och ville inte veta.
Jag kan tänka mig att detta "främlingsskap" som ändå är en tillhörighet kan skapa det du beskriver så fint och bra. På vilket sätt det har utfallit för L*ena vet jag inte, men kan ana att det är kanske därför hon fastnade med SD?
Man kan aldrig förstå andras val av partner helt, ibland blir man förvånad. Nu är det inte bara en som väljer, man är ju två.
Hon hade ju säkert ett oändligt stort antal män att välja på, och hur det kunde bli en man som redan var gift, som relationen blev så destruktiv är mycket svårt att förstå.
Många intressanta psykologiska och tänkvärda vinklar.
Jag tycker att det är intressant att fundera över den del av L*ena som är den adopterade biten. Har läst en artikel om att det är vanligare bland adopterade barn med självmord. Artikeln handlade just om en pojke från Korea som vid övre tonåren tog självmord, trots att han var mycket älskad och levde ett till det yttre bra liv i en familj med goda resurser. Har också haft en arbetskamrat från Korea, även hon uppvuxen i en religiös familj liksom L*ena. Hon verkade helt ha distanserat sig från frågor runt sin adoption och ursprung på ett nästan underligt sätt. Hon hade aldrig frågat dom om något och ville inte veta.
Jag kan tänka mig att detta "främlingsskap" som ändå är en tillhörighet kan skapa det du beskriver så fint och bra. På vilket sätt det har utfallit för L*ena vet jag inte, men kan ana att det är kanske därför hon fastnade med SD?
Man kan aldrig förstå andras val av partner helt, ibland blir man förvånad. Nu är det inte bara en som väljer, man är ju två.
Hon hade ju säkert ett oändligt stort antal män att välja på, och hur det kunde bli en man som redan var gift, som relationen blev så destruktiv är mycket svårt att förstå.
Instämmer, hade som barn en bästis, vars storasyster som var adopterad från Korea, försökte ta självmord. Jag uppfattade henne som begåvad, från ett priviligerat hem, med mycket kärlek och dessutom populär på högstadieskola där hon gick. Själv upplevde hon mobbning och utanförskap, trots alla vänner hon var omgiven av. Trots att hon hade femmor i nästan alla ämnen och var framgångsrik i den sport hon utövade. Psykiatrisk inläggning, föräldrarna förstod, såg och uppfattade ingenting, utan hela saken kom som en blixt från klar himmel.
En av mina närmsta vänner var också adopterad från Korea till en ekonomiskt priviligierad familj, hon upplevde mest ensamhet och isoleing. Hon bestämde sig som vuxen för att skaffa många barn, så hon aldrig mer skulle bli eller känna sig ensam.
De böcker jag läst i ämnet brukar tala om främlingskap, att varken vara hemmahörande i Sverige, eller i ursprungslandet. I den egna familjen, eller ursprungsfamiljen. Som helhet verkar det var en riskgrupp som har extra mycket utmaningar och svåra tankar att bearbeta, en sårbar situation att hantera. Inte minst övergivenhetskänslor kopplad till frågan varför man lämnades bort. En del uppfattar det som ett stigmata i bildligt mening, en börda de aldrig lyckas frigöra sig ifrån. Människor lider, kanaliserar och söker lättnad på olika vis, också på destruktiva sätt.