2019-09-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Väldigt fin analys av L*ena!
Många intressanta psykologiska och tänkvärda vinklar.

Jag tycker att det är intressant att fundera över den del av L*ena som är den adopterade biten. Har läst en artikel om att det är vanligare bland adopterade barn med självmord. Artikeln handlade just om en pojke från Korea som vid övre tonåren tog självmord, trots att han var mycket älskad och levde ett till det yttre bra liv i en familj med goda resurser. Har också haft en arbetskamrat från Korea, även hon uppvuxen i en religiös familj liksom L*ena. Hon verkade helt ha distanserat sig från frågor runt sin adoption och ursprung på ett nästan underligt sätt. Hon hade aldrig frågat dom om något och ville inte veta.

Jag kan tänka mig att detta "främlingsskap" som ändå är en tillhörighet kan skapa det du beskriver så fint och bra. På vilket sätt det har utfallit för L*ena vet jag inte, men kan ana att det är kanske därför hon fastnade med SD?

Man kan aldrig förstå andras val av partner helt, ibland blir man förvånad. Nu är det inte bara en som väljer, man är ju två.

Hon hade ju säkert ett oändligt stort antal män att välja på, och hur det kunde bli en man som redan var gift, som relationen blev så destruktiv är mycket svårt att förstå.

Instämmer, hade som barn en bästis, vars storasyster som var adopterad från Korea, försökte ta självmord. Jag uppfattade henne som begåvad, från ett priviligerat hem, med mycket kärlek och dessutom populär på högstadieskola där hon gick. Själv upplevde hon mobbning och utanförskap, trots alla vänner hon var omgiven av. Trots att hon hade femmor i nästan alla ämnen och var framgångsrik i den sport hon utövade. Psykiatrisk inläggning, föräldrarna förstod, såg och uppfattade ingenting, utan hela saken kom som en blixt från klar himmel.

En av mina närmsta vänner var också adopterad från Korea till en ekonomiskt priviligierad familj, hon upplevde mest ensamhet och isoleing. Hon bestämde sig som vuxen för att skaffa många barn, så hon aldrig mer skulle bli eller känna sig ensam.

De böcker jag läst i ämnet brukar tala om främlingskap, att varken vara hemmahörande i Sverige, eller i ursprungslandet. I den egna familjen, eller ursprungsfamiljen. Som helhet verkar det var en riskgrupp som har extra mycket utmaningar och svåra tankar att bearbeta, en sårbar situation att hantera. Inte minst övergivenhetskänslor kopplad till frågan varför man lämnades bort. En del uppfattar det som ett stigmata i bildligt mening, en börda de aldrig lyckas frigöra sig ifrån. Människor lider, kanaliserar och söker lättnad på olika vis, också på destruktiva sätt.
Citera
2019-09-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Jag har också funderat på varför det förekommit så mycket hot i tråden, jag tycker det är extremt impulsivt beteende för att någon inte vill stå i centrum för granskning, dvs HD.

Ja hållhakarna, de borde nog vara olika hållhakar, från bägge håll, men mest från ena tänker jag. frågan är bara VAD??

Jag tror att HD kanske kan ha en allvarligare form av sk skörhet och att hon kan vara mycket våldsam och rent farlig för andra, och att det plågat SD som velat länna HD för sin egen skull men stannat för barnens skull, för att han inte litat på HD helt enkelt och inte velat lämna barnen ensamma med henne.
Därav anledningen till att barnen varit hos HD föräldrar så mycket. Att SD vet vad HD är kapabel till är förstås en hållhake?

Samtidigt tror jag att SD pga detta är just så insyltad och beroende av HD föräldrar att han liksom suttit in sig i den familjens klister helt å hållet.
HD föräldrar har tydligen inga problem med att förlåta SD otrohet, vad beror det på? Är de så beroende av honom eller har han han hållhakar på dom också? För annars hade de väl sparkat ut honom från familjen som är otrogen mot deras dotter?
Eller förekommer någon kriminalitet inom familjen som även SD har vetskap om, eller tom medverkar i?
Det har spekulerats om tidigare i tråden hur de har råd att åka på alla resor, inom landet som utomlands?
Särskilt sen de separerat och skiljt sig och har två boenden?

Äktenskapet/platonisk vänskap
Jag tror att HD och SD äktenskap övergick från kärlek tlll hat, för att sedan tvunget övergå till platonisk vänskap.
HD som mycket beroende av SD stöd och stöttning.
Jag tror att seperation och skilsmässa och den stora förändring detta medför för HD får henne i kraftig obalans.

Utlösande faktor/motiv
HD kom på att LW och SD inte avslutat sin relation?
LW hade raderat en cache för HD?

SD var fullkomligt trött på både LW och HD och lyckas få HD att flippa på LW, hans plan att slippa undan dom båda fast på olka sätt. ?

Det platoniska äktenskapet som var tydligt blev platonisk vänskap efter skilsmässan. HD är fortfarande beroende av SD stöd och stöttning, nu mer än någonsin men han är nöjd som ändå fått skilsmässan från HD, små små steg bort från HD för hon klarar inte stora förändringar?
Nu är planen att polisen får HD inlåst med SD hjälp?

Mördade HD Lena enligt SD plan?
Mördade HD Lena planerat eller oplanerat och SD var med hela tiden?
Mördade SD Lena och HD var med och var det planerat eller oplanerat, av den ene eller båda?

Frågorna är många, det är bara att inse att vi vet för lite än så länge?
Går det komma längre än såhär?

Tillägg: Om mordet är planerat och båda haft motiv att mörda och...planerat att mörda Lena tillsammans under längre tid, bör det rimligtvis skett någon annanstans än bakom bullerplanket. Blev det möjligtvis tidigarelagt för att något plötsligt fick dom att agera tidigare?

Om mordet är planerat och båda haft motiv att mörda, men den ene har endast planerat det och den andre bara anat vad som är på gång...kan det då istället utnyttjats/stressats fram av den andre för att ha kontroll/försäkran om att själv inte bli mördad också?
Om motivet är svartsjuka och HD är mördaren så borde väl SD ligga risigt till också?
Om SD är mördaren och planerar allt i detalj, ser jag mer motivet att han hade mördat HD och inte LW, om han nu var så kär i LW? Fast det hade troligtvis varit uppenbart att det var han i det läget..det tror jag hela hennes familj och alla hans vänner förstått med tanke på HD temperament.

Fasen inget är begripligt och rimligt nånstans fortfarande...suck
Citera
2019-09-06, 08:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Någonting verkar onekligen vara känsligt för YD med omständigheterna kring L*g Ami*s cache "En ö i havet". Det har ju tidigare i tråden framförts om HTD/YD's förmodade fuskloggning och turer kring att CO först raderade deras loggtexter då h*n påpekade det olämpliga i att de hade skrivit LW's namn på remsan trots att hon aldrig närvarade. Förmodligen protesterade SD/JG mot denna radering till Groundspeak som då återpublicerade deras loggtexter. Men nu i dagarna raderades alltså JG's loggtext ytterligare en gång. Och då gissningsvis av honom själv (eftersom SD's text fortfarande finns kvar).

Det intressanta är i så fall varför han har valt att radera den nu, så här flera år efter att han loggade den tillsammans SD. Vill han inför sig själv eller omvärlden visa att han brutit banden med sin gamle vän som nu sitter häktad? Inser han själv det omoraliska med den sk. "fuskloggen"? Eller är det någon annan anledning?

Ligger det någonting i tankegångarna att just den här båtfärden till En ö i havet faktiskt var en slags hämndparodi från de två manliga femfemmorna för att LW en kort tid innan i lyckliga ordalag hade beskrivit sin flerdagars båtresa tillsammans med ML i Nämdöfjärden? Se bl.a. tidslinjen:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Möjligtvis är denna "Ö i havet" i så fall en del av de sammantagna faktorer som ledde till att paret D kan ha bringat LW om livet. Och frågan inställer sig om/vad/hur mycket som JG de facto har känt till.

På tal om att JG känt till en hel del, när unfriendade han SD?
Jag har för mig att det var dagen innan anhållan eller tillslaget? Visste han om att polisen skulle gripa SD?
Kan han vara det nya vittnet som det pratas om?
Citera
2019-09-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Värt att minnas att det finns olika påståenden om HDs ohälsa. Nu hittar jag inte det inlägget, men vill minnas att EGT inte trodde att HD haft psykiskt lidande utan snarare en underlivsoperation.
Håller absolut med om att tillvaron med en otrogen ljugande make måste vara fruktansvärt nedbrytande, även om HD höll masken utåt mot t.ex. EGT. (Som så att allt alltid verkat vara frid och fröjd mellan SD och HD).

Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Ah .. EGT saknar trovärdighet.

Förbannat illa att slänga ut saker du tror dig läst utan att kolla upp det, eller i alla fall skriva utan hänvisning till mig eller någon annan när du inte har koll!

Jag har INTE skrivit nått om någon operation.
Citera
2019-09-06, 08:24
Medlem
Citat:
Någonting verkar onekligen vara känsligt för YD med omständigheterna kring L*g Ami*s cache "En ö i havet". Det har ju tidigare i tråden framförts om HTD/YD's förmodade fuskloggning och turer kring att CO först raderade deras loggtexter då h*n påpekade det olämpliga i att de hade skrivit LW's namn på remsan trots att hon aldrig närvarade. Förmodligen protesterade SD/JG mot denna radering till Groundspeak som då återpublicerade deras loggtexter. Men nu i dagarna raderades alltså JG's loggtext ytterligare en gång. Och då gissningsvis av honom själv (eftersom SD's text fortfarande finns kvar).

Det intressanta är i så fall varför han har valt att radera den nu, så här flera år efter att han loggade den tillsammans SD. Vill han inför sig själv eller omvärlden visa att han brutit banden med sin gamle vän som nu sitter häktad? Inser han själv det omoraliska med den sk. "fuskloggen"? Eller är det någon annan anledning?

Ligger det någonting i tankegångarna att just den här båtfärden till En ö i havet faktiskt var en slags hämndparodi från de två manliga femfemmorna för att LW en kort tid innan i lyckliga ordalag hade beskrivit sin flerdagars båtresa tillsammans med ML i Nämdöfjärden? Se bl.a. tidslinjen:

Möjligtvis är denna "Ö i havet" i så fall en del av de sammantagna faktorer som ledde till att paret D kan ha bringat LW om livet. Och frågan inställer sig om/vad/hur mycket som JG de facto har känt till.

Men de dagar med ML hände i juli 2016. Hade det varit motiv hade nog mordet planerats böttre än på hennes egen gata väl? Eller tänker du att mordet planerats pga detta men något nytt hände så mordet inte riktigt blev som planerat?

Jag tycker att val av mordplats och tidpunkt är märklig om det är fullkomligt planerat med tanke på hennes sons födelsedag, det är riktigt magstarkt för två som själva är föräldrar eller?
Dessutom med tanke på alla andra avskilda möjligheter i skogen som borde varit lämpligare och lättare?
Planerat mord som hände tidigare pga att något plötsligt hände som fick bägaren att rinna över då?
Men då är motivet i grunden resan med ML 2016 och något nytt som utlöste och fick droppen att explodera i vrede...för våldet pekar på fullkomligt raseri, inte sant?
Så vad hände under helgen eller måndagen den 14 maj undrar jag?
Citera
2019-09-06, 08:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Instämmer, hade som barn en bästis, vars storasyster som var adopterad från Korea, försökte ta självmord. Jag uppfattade henne som begåvad, från ett priviligerat hem, med mycket kärlek och dessutom populär på högstadieskola där hon gick. Själv upplevde hon mobbning och utanförskap, trots alla vänner hon var omgiven av. Trots att hon hade femmor i nästan alla ämnen och var framgångsrik i den sport hon utövade. Psykiatrisk inläggning, föräldrarna förstod, såg och uppfattade ingenting, utan hela saken kom som en blixt från klar himmel.

En av mina närmsta vänner var också adopterad från Korea till en ekonomiskt priviligierad familj, hon upplevde mest ensamhet och isoleing. Hon bestämde sig som vuxen för att skaffa många barn, så hon aldrig mer skulle bli eller känna sig ensam.

De böcker jag läst i ämnet brukar tala om främlingskap, att varken vara hemmahörande i Sverige, eller i ursprungslandet. I den egna familjen, eller ursprungsfamiljen. Som helhet verkar det var en riskgrupp som har extra mycket utmaningar och svåra tankar att bearbeta, en sårbar situation att hantera. Inte minst övergivenhetskänslor kopplad till frågan varför man lämnades bort. En del uppfattar det som ett stigmata i bildligt mening, en börda de aldrig lyckas frigöra sig ifrån. Människor lider, kanaliserar och söker lättnad på olika vis, också på destruktiva sätt.

Tack så mycket för att du tar upp frågan om adopterade människor.

När jag skrev om det i början av tråden i mitt porträtt av Lena och att hon troligtvis var på ett visst sätt på grund av adoptionenen så fick jag till svar att "Nähä du, Lena var en glad sprallig energisk självständig kvinna, inte alls den typ som du beskriver".
Jag hade då bl.a. nämnt hur adopterade människor kan ha sämre självkänsla och övergivenhetkänsla m.m. Ingen i tråden trodde att Lena kunde lida av det för att hon utåt sätt verkade så glad m.m.

Det man ska förstå är att en del människor utåt sätt har en fasad som är helt det motsatta till hur de egentligen är och känner inombords.
Citera
2019-09-06, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
På tal om att JG känt till en hel del, när unfriendade han SD?
Jag har för mig att det var dagen innan anhållan eller tillslaget? Visste han om att polisen skulle gripa SD?
Kan han vara det nya vittnet som det pratas om?

Ja varför inte, han behöver ju inte varit det minsta aktiv i mordet men utifrån att han känner de båda misstänkta mycket väl..förstått utifrån hur de agerade eller rent av sa, efter mordet och bara avvaktat och väntat på att polisen skulle hitta bevis som binder dom till mordet och då verkligen känt att han anar rätt..och då först vågat vända sig till polisen med sina aningar pga deras egna beteende efter mordet? Mycket möjligt tänker jag.
Måste vara väldigt tungt att misstänka sina egna vänner, ena stunden slå bort det av obehag och dåligt samvete mot sina vänner...för att i nästa stund återigen få känslan att ha rätt, snacka om att pendsla hur man ska känna inför dessa två i hans läge i så fall. Hoppas det att det är JG som är det nya vittnet!
Citera
2019-09-06, 08:35
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Förbannat illa att slänga ut saker du tror dig läst utan att kolla upp det, eller i alla fall skriva utan hänvisning till mig eller någon annan när du inte har koll!

Jag har INTE skrivit nått om någon operation.
Precis men minst koll har du och du totalsaknar trovärdighet.
Var det inte du som var god vän med SD ?
Citera
2019-09-06, 08:36
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:

YDs logg blev raderad av CO

SDs logg finns kvar då det är Groundspeak som lagt tillbaka loggen efter att co raderade den och samtidigt låste den så att den inte går att radera. kommer säkert även att hända med YDs logg
Citera
2019-09-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men ett brutalt mord! Som en konsekvens av att TVÅ vuxna personer har en dålig relation/kris, där en person gör ett övertramp, borde väl dessa kunna lösa sinsemellan. I första hand. Kan man tycka. Än att förlägga problemet utanför sig själva och fokusera på "yttre fiende". Som någon eller tillsammans brutalt mördar.

Det verkar orimligt om man inte tillför minst en mycket störd person. I värsta fall är det två.

Exakt Remark!!
Hade de varit på väg tillbaka till varann hade det varit mer logiskt att ta ett aktivt beslut och flytta dörifrån och börja om på nytt.
Men är minst en av dom mycket störd och den andre är då givetvis medveten om detta. Kan den andre utnyttjat den stördes personlighet och stressat på den störde ytterligare? Då är det två störda men bara en synligt störd?
Det innebär i så fall att båda haft motiv, fast olika motiv?
Citera
2019-09-06, 08:45
Medlem
Är det någon som har en inblick i om HD & SD:s barn fått professionell hjälp i det här?!
Citera
2019-09-06, 08:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
YDs logg blev raderad av CO

SDs logg finns kvar då det är Groundspeak som lagt tillbaka loggen efter att co raderade den och samtidigt låste den så att den inte går att radera. kommer säkert även att hända med YDs logg

Varför raderade CO deras loggar? Om jag förstått det rätt så loggades den på korrekt vis d.v.s. utan fusk.

Hämnd för mordet på Lena kanske? Riskerar inte denna CO att bli avstängd nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in