Citat:
Visst är det lättare att sitta med facit i hand, men ska man ge (s) en utsträckt hand som Kristersson nu gjorde, så kan man vara 100% säker på att (s) försöker vrida över det till egen fördel samtidigt som de försöker splittra och skandalisera motståndarna. Då måste man också tänka igenom sina alternativ och eventuella följder mycket noga.Det är förvisso ingen omöjlig teori, det är alltid lätt att sitta med facit i hand tillsammans med ens förväntningar på hur både politiska motståndare och medier "uppenbart" kommer att bemöta ett visst beteende/utspel och vilka konsekvenser det kommer att få för partiet, men antagligen bra mycket svårare att som objekt, Kristersson i det här fallet, vara lika trygg i sådana slutsatser. Särskilt när man själv inte behöver ta hänsyn till en skingrad flock hungriga moderatmedlemmar samtidigt. Det kräver en fingertoppskänsla få förunnad.
I det här specifika fallet känns slarv mer än rimligt, särskilt om mina egna misstankar om att 90% av svensk politik numera enbart drivs av en vilja om att "positionera" sig, vid vilket man helt förbiser andra möjligheter än att delta i de påbjudna spelet när det hettar till (kan man räkna det som den första erkända krisen på tiotals år, skogsbränder och uteserveringsrökning borträknat?),
Då det utspelade sig ungefär precis som man kunde förväntat sig en tweet av Hanif Bali innehållandes ytterligare ett demokratihotande ordval, kanske illa nog att kunna jämföras med "dumstrut", hade utspelat sig har jag dock mina reservationer. Det känns mer som en förlängningar av utsatt strategi än något enskilt slarv. Dock kan man inte bortse ifrån att hela strategin i sig mycket väl skulle kunna anses definierad av slarv
I det här specifika fallet känns slarv mer än rimligt, särskilt om mina egna misstankar om att 90% av svensk politik numera enbart drivs av en vilja om att "positionera" sig, vid vilket man helt förbiser andra möjligheter än att delta i de påbjudna spelet när det hettar till (kan man räkna det som den första erkända krisen på tiotals år, skogsbränder och uteserveringsrökning borträknat?),
Då det utspelade sig ungefär precis som man kunde förväntat sig en tweet av Hanif Bali innehållandes ytterligare ett demokratihotande ordval, kanske illa nog att kunna jämföras med "dumstrut", hade utspelat sig har jag dock mina reservationer. Det känns mer som en förlängningar av utsatt strategi än något enskilt slarv. Dock kan man inte bortse ifrån att hela strategin i sig mycket väl skulle kunna anses definierad av slarv

Betänk, att (m) nu tappat initiativet kring brottsbekämpningen. (S) har initiativet och de flesta uppfattar nog (sd) som det oppositionella alternativet och (m) som en otydlig spelare mitt emellan. Och då har ändå brott och brottsbekämpning varit något av en paradgren för (m) under mycket lång tid.
Citat:
Fast en politiker med statsministerambitioner måste kunna hantera journalisterna. Bildt, Persson, Bohman, Schyman m fl behärskade den konsten. Mn måste kunna presentera obekväma åsikter och kunna stå upp för dem. Rättframt och brutalt om så krävs. Journalisterna känner direkt om någon är rädd eller backar en aning, och hugger direkt som en hungrig vargflock.
Jag får känslan av att de har lärt sig att förslag på konkreta åtgärder ibland lockar fram det värsta ur journalister, d.v.s. leder till att de ges möjlighet att ifrågasätta motiven bakom, vilket tycks kutym om förslagen inte är till belåtenhet... "Har du tagit hänsyn till att din forskning kan användas i valet när du gjort den?" (ofattbart).
Risken är att alla eventuella åtgärder som faktiskt skulle börja bygga upp deras förtroendekapital igen inte skulle ses på med blida ögon bland journalisterna. Vi får hoppas på mod...
Risken är att alla eventuella åtgärder som faktiskt skulle börja bygga upp deras förtroendekapital igen inte skulle ses på med blida ögon bland journalisterna. Vi får hoppas på mod...