2019-09-04, 10:21
Medlem
Rekas avatar
Nån som har koll på om det går att skriva ut 4 bilder/slides på ett A3-ark i PowerPoint?
Dvs slide 1 & 2 på ena sidan, och 3 & 4 på andra sidan.

(tar gärna förslag på enkel & billig programvara som har den funktionen)
Citera
2019-09-04, 10:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Nån som har koll på om det går att skriva ut 4 bilder/slides på ett A3-ark i PowerPoint?
Dvs slide 1 & 2 på ena sidan, och 3 & 4 på andra sidan.

(tar gärna förslag på enkel & billig programvara som har den funktionen)
Det finns inbyggt i Powerpoint bara att välja skriv ut två bilder per sida och dubbelsidigt...
Citera
2019-09-04, 10:48
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det finns inbyggt i Powerpoint bara att välja skriv ut två bilder per sida och dubbelsidigt...

Tack för svar. Jag trodde också att det var så enkelt, men jag tillåts inte välja A3 under Arkiv -> Skriv ut.
Jag har valt A3 under Arkiv -> Utskriftsformat, men vid utskriftsmenyn finns bara A4, B5, Jisb5, och några andra format.

(Jag glömde att nämna det gäller PP för Mac så en del funktioner saknas nog jmf mot Windows version.)
Citera
2019-09-04, 10:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tack för svar. Jag trodde också att det var så enkelt, men jag tillåts inte välja A3 under Arkiv -> Skriv ut.
Jag har valt A3 under Arkiv -> Utskriftsformat, men vid utskriftsmenyn finns bara A4, B5, Jisb5, och några andra format.

(Jag glömde att nämna det gäller PP för Mac så en del funktioner saknas nog jmf mot Windows version.)
Hmm (windows) gör jag så här:
Välj
1. Utskrift pappersformat -> A3
2. Utskriftsformat -> Åhörarkopior 2 bilder per sida
3. Skriv ut -> På båda sidor
Skriv ut

Resultat en A3 med 4 bilder 2 på varje sida

Kan du skriva ut A3 från något annat program på datorn?
Senast redigerad av kimdah2002 2019-09-04 kl. 11:00.
Citera
2019-09-04, 11:03
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Hmm (windows) gör jag så här:
Välj
1. Utskrift pappersformat -> A3
2. Utskriftsformat -> Åhörarkopior 2 bilder per sida
3. Skriv ut -> På båda sidor
Skriv ut

Resultat en A3 med 4 bilder 2 på varje sida

Då har vi samma vy förutom att jag inte får upp A3. Men såg nu att jag inte kan skriva ut A3 oavsett program jag väljer (webbläsare, PDF-läsare, etc).
Så då är det nog nån inställning som måste fixas först.

Men tack för engagemanget =)
Citera
2019-09-04, 11:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Då har vi samma vy förutom att jag inte får upp A3. Men såg nu att jag inte kan skriva ut A3 oavsett program jag väljer (webbläsare, PDF-läsare, etc).
Så då är det nog nån inställning som måste fixas först.

Men tack för engagemanget =)
Vad har du för skrivare?
Kontrollera att datorn rapporterar rätt skrivare i inställningarna och att drivrutinen överensstämmer med skrivaren och modellen.
Är det en kontorsskrivare måste man välja pappersformat och fack från skrivaren antingen automatiskt eller manuellt i inställningarna så att datorn vet vad som skrivaren klarar av.
Citera
2019-09-04, 11:58
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Vad har du för skrivare?
HP PageWide Managed Color MFP P77940
Kontrollera att datorn rapporterar rätt skrivare i inställningarna och att drivrutinen överensstämmer med skrivaren och modellen.
A3 är vald som förvald pappersstorlek i Systeminställningar/Skrivare (win: Kontrollpanelen/Skrivare).
Testade att installera drivare från HP, men HP:s Easy Start-program misslyckas med att finna skrivaren (rätt Ip är angivet), så den generella drivaren används fortfarande.

Är det en kontorsskrivare måste man välja pappersformat och fack från skrivaren antingen automatiskt eller manuellt i inställningarna så att datorn vet vad som skrivaren klarar av.
Ja, dock så fortsätter skrivaren med att använda A4 trots att A3 nu är angivet på alla tänkbara ställen.

(A3-facket är laddat)
Citera
2019-09-04, 13:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja, dock så fortsätter skrivaren med att använda A4 trots att A3 nu är angivet på alla tänkbara ställen.

(A3-facket är laddat)
Troligtvis fattar inte drivrutinen i datorn vilket fack som innehåller A4 och vilket som innehåller A3
Det går ju att blanda fack och storek på papper hur som helst så antingen fån man i datorn trycka "auto setup" och få det från skrivaren eller så matar man i pappersstorlek fack för fack i inställningarna i datorn.

Har du någon generisk drivrutin så kanske den inte begriper att skrivaren har fler fack med olika papper i...

Sitter skrivaren på samma ip-subrange som du har ?
Är det fler som använder skrivaren, är den utdelad från en skrivarserver?
Senast redigerad av kimdah2002 2019-09-04 kl. 14:09.
Citera
2019-09-05, 10:52
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Troligtvis fattar inte drivrutinen i datorn vilket fack som innehåller A4 och vilket som innehåller A3
Det går ju att blanda fack och storek på papper hur som helst så antingen fån man i datorn trycka "auto setup" och få det från skrivaren eller så matar man i pappersstorlek fack för fack i inställningarna i datorn.

Har du någon generisk drivrutin så kanske den inte begriper att skrivaren har fler fack med olika papper i...

Sitter skrivaren på samma ip-subrange som du har ?
Är det fler som använder skrivaren, är den utdelad från en skrivarserver?

Si så där! Nu skriver den ut på A3. Hittade ett admin-paket hos HP som ordnade biffen.
Tack för hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in