2019-09-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Där instämmer jag med herr Carl-Jan! Detta kan nog ta tid. Men det får det göra. Huvudsaken är att de skyldiga fälls.

Å där är vi överens, Fröken

Det som möjligen skulle leda till separata rättegångar är om HDs åtal
skulle gälla anstiftan istället, en gissning.

Hon kan ju även släppas, nästa förhandling blir intressant.
Citera
2019-09-04, 12:47
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Just det här med att SD sagt (via sin försvarare) att han har en teori om hur LW dött diskuterades flitigt i början av tråden. Som jag minns det så framkom det att SD inte hade pekat ut någon annan gärningsperson utan att han hade en teori om hur LW kan ha dött. Ungefär så, inte ordagrant.
Jag tror(!) även att postaren EGT redogjorde för vad SDs teori gick ut på. Jag återkommer om jag hittar hens inlägg!

Ps. Sanningshalten i detta eventuella inlägg låter jag dock vara osagt.

Det är länge sen nu och svårt att minnas exakt vad som sas, men jag förutsatte nog redan då och tänker än att en teori om hur det gick till måste innefatta en gärningsperson, oavsett hur han uttryckte det. Jag minns det som att påståendet om att SD hade en teori var något han viftade med som för att kunna dra upp ur trollkarlshatten om och när han kunde komma att behöva det. Det var min tolkning av det i alla fall, rätt eller fel.
Citera
2019-09-04, 12:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Regionala insatsstyrkan kan användas när man vill säkra bevis snabbt.

Tack! Det kanske förklarar saken.
Inte att SD eventuellt barrikaderat sig eller varit (utökat+)självmordsbenägen?
Citera
2019-09-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du med "process"?
Utdragen tid, kanske finns ett bättre namn för det än just process. Jag är inte alls insatt i juridiken.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, så vi har ett statement från media/åk/polis om detta?
Inget jag minns.

Personligen litar jag på MV, men det gör ju inte alla.
Det är flera här som redan har påtalat att du tycks ha svårt att förstå innebörden i begrepp som källkritik och objektivitet, och du brukar själv hävda att "man får tro på vad man vill".

Om ingen annan i tråden ifrågasätter sanningshalten i de fyra omständigheter jag listade i mitt inlägg så föreslår jag att vi lägger ner den här diskussionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Ok. Oh Jääääs, det skulle man ju kunna kalla det. När kommer FUP:en ut? 🙈 Detta är det första fallet jag lyckats fastna för så ingående.

FUPet kommer när ÅK lämnar in åtalet.
Citera
2019-09-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ok. Oh Jääääs, det skulle man ju kunna kalla det. När kommer FUP:en ut? 🙈 Detta är det första fallet jag lyckats fastna för så ingående.
Det lär nog dröja ett tag innan FUP kommer ut, ett halv år till ett år tippar jag på.
Citera
2019-09-04, 12:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Min gissning är att om HD ska med på samma rättegång som SD så kan det nog
ta sin tid.
Troligen så är hon inte alls utredd i samma utsträckning som SD.
Annars väntar jag också på en julklapp

Exakt, självklart vill åklagaren ta båda i samma rättegång, vore ju konstigt annars, allt hänger på om MGK blir omhäktad på "sannolika skäl" på lördag, då har de material som borde hålla i en rättegång för båda, släpps MGK men fortfarande har "skälig misstanke" på sig, då kommer det att ta tid innan det blir dags för åtal.

Lördag är lackmustest för fallet helt enkelt.
Citera
2019-09-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det lär nog dröja ett tag innan FUP kommer ut, ett halv år till ett år tippar jag på.
Aj då, jag tyckte det lät som en god idé med "Årets Julklapp" annars.
Citera
2019-09-04, 12:56
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det här är vad som sist skrevs av EGT angående teorin från SD (efter senaste häktningen).

Ett tips är att gå tillbaka i tråden och läsa om, det finns en hel del intressant att läsa 😉.

Om det stämmer kanske jag bara efterkonstruerar. Nu har jag lite blandade känslor inför just EGT. Blir aldrig riktigt klok på hur jag ska värdera det hen/de skriver. I mitt minne har det funnits ett uttalande av advokaten om att SD har tankar om hur det hela gick till, som han/de inte närmare ville gå in på i det skedet. Men, som sagt minnet...

Jag har tänkt tusen gånger att jag ska läsa om tråden, men just nu får man ligga i om man ens ska hänga med i det som skrivs nu. Om allt går som man skulle önska kanske det är bättre att läsa en kommande FUP. Hoppas det!
Citera
2019-09-04, 12:56
Medlem
Citat:
Utdragen tid, kanske finns ett bättre namn för det än just process. Jag är inte alls insatt i juridiken.
Ah, ok. Först skall åtal väckas, och då skall förundersökningen vara klar. Därefter skall förhandlingsdatum sättas. Det innebär att sal ska bokas, alla advokater, åklagare, domare etc skall kunna vara på förhandlingen och därmed ha ett "ledigt" datum. Sånt tar lite tid. Utöver det får man räkna med ett antal dagar till förhandlingar. När förhandlingen är avslutad så tar det oftast 14 dgr tills domen meddelas.
Citera
2019-09-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Om det stämmer kanske jag bara efterkonstruerar. Nu har jag lite blandade känslor inför just EGT. Blir aldrig riktigt klok på hur jag ska värdera det hen/de skriver. I mitt minne har det funnits ett uttalande av advokaten om att SD har tankar om hur det hela gick till, som han/de inte närmare ville gå in på i det skedet. Men, som sagt minnet...

Jag har tänkt tusen gånger att jag ska läsa om tråden, men just nu får man ligga i om man ens ska hänga med i det som skrivs nu. Om allt går som man skulle önska kanske det är bättre att läsa en kommande FUP. Hoppas det!

Du har rätt, jag har också läst det, tror det va i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in