2019-09-04, 09:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag tror faktiskt inte att JG va me å kidnappade LW .... vad tror du?

Nej, jag tror inte det.
Samtidigt känns det inte sannolikt att HD skulle vara inblandad i det här heller.
Och nu sitter hon häktad.

Om det hade varit ett gäng arbetslösa personer som var mer på drift, människor som lever utan mål i livet, missbruk eller kriminalitet, då kunde det mycket väl finnas fler involverade.

Här har jag svårt att se hur många personer skulle kunna hålla ihop i ett gemensamt mord.

Vad skulle JG vinna på det?

Samtidigt har hans beteende visat på att han har haft stor lojalitet mot SD, även när SD varit illojal mot honom...
Citera
2019-09-04, 09:41
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag såg någon som tidigare i tråden gjort ett släktträd över familjen Davidsson.
Kan den som gjort det lägga ut den igen vore jag tacksam.

Vad har hans familj med detta att göra? De lider tillräckligt ändå utan att diskuteras på FB!
Citera
2019-09-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är mycket möjligt.

Strax efter mordet på LW meddelade
SD att GeoTouren skulle läggas ner.
De skyllde på att kommunen inte skulle
stödja dem ekonomiskt längre.

LW kanske redan hade berättat för
kommunen att pengarna inte användes
som det var tänkt.
SD och HD kanske ”straffade” henne när
de fick reda på det.

Håller både med dig och Rosamund att det sannolikt ligger fler ägg i korgen.
Jag finner det mycket troligt att LW kände till/fick nys om fuskverksamhet både här och där som hon inte tvekade att anmärka på och sådant är ju aldrig populärt bland fel folk.
Citera
2019-09-04, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Kan det inte vara precis det han tänkt? Han skickar ett sms, knackar på L*nas dörr och börjar diskutera meddelandet. Han vet att hon då kommer att ta fram sin mobil för att visa för SD vad han egentligen skrivit, hur galet det är. Han nappar då åt sig mobilen, springer ut genom dörren med L*na hack i häl för att ta den tillbaka. Vid planket väntar HD och där gör SD och hon gemensam sak mot L*na. Nu eller aldrig ska hon röjas ur vägen...

Jo, så kan det ha varit.
Men det är ju också (om det nu stämmer att SD har haft digital kontakt med LW på sen på kvällen) det som leder fram till honom...

Ett starkt indicium som pekar på honom.

Så detta känns inte så planerande. Jag tror absolut att han vet att man kan spåra digitala kontakter. Kan hända att han är en risktagare och tror att han ska kunna förstöra bevisen.

Men något pekar på tycker jag att man kunnat pinga hennes mobil till nära hennes hem, man letar efter något. Och sedan hittas ett för utredningen viktigt fynd i Vivallaskogen. Därefter avslutas sökningarna. Borde vara mobilen...

Inte osannolikt att delar av planeringen har funnits tidigare i et eller bådas huvuden. Men det kanske inte gick riktigt som de trodde.

Kanske hon inte ville ut till att börja med...
Citera
2019-09-04, 09:52
Medlem
Citat:
Jag tror att den fetade uppgiften kom
från StHolmes.
Han har betydligt större trovärdighet än
vad du har.

Hej glorran

Jag kan inte hitta inom någon stans att LW skulle ha utnyttjat sina adoptiv-föräldrar under hela 8 års tid för att kunna fläka ut sig i skog och mark bland andra geocachare, jag misstänker starkt att detta inte är sant.
Citera
2019-09-04, 09:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tror inte det.
Samtidigt känns det inte sannolikt att HD skulle vara inblandad i det här heller.
Och nu sitter hon häktad.

Om det hade varit ett gäng arbetslösa personer som var mer på drift, människor som lever utan mål i livet, missbruk eller kriminalitet, då kunde det mycket väl finnas fler involverade.

Här har jag svårt att se hur många personer skulle kunna hålla ihop i ett gemensamt mord.

Vad skulle JG vinna på det?

Samtidigt har hans beteende visat på att han har haft stor lojalitet mot SD, även när SD varit illojal mot honom...

Han har väl den vanliga amerikanska mentaliteten. Att man är lojal mot sina vänner i vått och torrt.

JG ser det som att hans vän hamnat i knipa genom att bli oskyldigt anklagad för mord, av främst allmänheten. Fram till nyligen har ju polisens misstankar mot SD varit på enbart skälig nivå. Det brukar inte räcka för en vän/familjemedlem som bevis nog i skuldfrågan.

Nu när misstankarna är sannolika verkar det ju som att han äntligen insett att SD kan vara skyldig. Han hade väl unfriendat SD nu om jag inte minns fel.
Citera
2019-09-04, 09:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej glorran

Jag kan inte hitta inom någon stans att LW skulle ha utnyttjat sina adoptiv-föräldrar under hela 8 års tid för att kunna fläka ut sig i skog och mark bland andra geocachare, jag misstänker starkt att detta inte är sant.

Det har jag heller inte påstått.
De var väl barnvakt när hon jobbade?

Varför skriver du hela tiden:
”fläka ut sig”?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-04 kl. 10:02.
Citera
2019-09-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ang USA-resan

Jag tror att det kan vara så att HD/SD kan ha fått denna resa i present (julklapp?) av HD:s föräldrar. Dessa ville nog se en återförening av paret (biljetterna i SD/HD:s namn).

Kanske hade HD tänkt följa med från början men ångrade sig av någon anledning och bestämde sig för att inte följa med.

Sedan blev LW mördad och HD ångrade sig igen... därav den sena ESTA:n på väg till ARL.

Låter rimligt. Nu snurrar det i kåpan efter alla turer så jag undrar om du eller någon annan har koll på (säkerligen) ifall det då hade varit bland de första tillfällena som paret D hade åkt tillsammans för att "cacha" - eller började de umgås öppet redan innan mordet? Var det inte S'llen han hette som HD umgicks med dessförinnan och så sent som ca två veckor innan mordet.
Citera
2019-09-04, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
När man befinner sig i den här torktumlaren är det lite intressant vilka tankar som hakar fast i röran.

Jag tänker på det där som väl sd’s advokat förde fram vid första häktningen, något i stil med: han (SD) har en teori om vem gärningsmannen kan vara, men vill inte lägga fram det just nu. Något sånt.

Apropå ess i rockärmen. Kanske hade han redan då klart för sig att han kunde komma enklare undan om han kastade HD under bussen genom att skylla på henne? Han bara väntade på rätt tillfälle, som inföll förra veckan när han satt häktad och insåg att han behövde höja insatserna? Kanske det var därför hon skrek, eftersom hon insåg att det var det han just hade gjort och att hon därför blev hämtad?

Alternativt, om han (SD) faktiskt skyddar henne av lojalitet trots att det är hon som har gjort det kan det ha varit en brasklapp om att han vet vem som gjorde det men att han är förhindrad att berätta det.

Jag har tidigare velat se det där tidiga utspelet som ett bevis på att SD är en slipad taktiker som spelar ett spel med utredarna, men här i torktumlaren dyker andra möjliga tolkningar upp ibland.

Jag har tänkt lite som du.
Särskilt det du spekulerar om i första stycket.

I det andra alternativet, att SD skulle skydda henne tänker jag att det kanske inte beror så mycket att han skulle vilja skydda henne av lojalitet. Jag har svårt att få in att han skulle vara lojal, det med tanke på hur otrogen han har varit under åren. Visst, i grunden kan det finnas en lojalitet och kärlek ändå hos en notoriskt otrogen person, men jag tycker mig inte se en sådan person riktigt.

Då kanske det är troligare att han skyddar henne för att han har en del i det hela och på så vis skyddar sig själv i främsta rummet.

Ibland tycker jag att mig se en slipad taktiker i SD, men som har andra svaga komponenter i sin personlighet som fäller honom.

T ex att han (verkar) ha ett stort behov av att synas och briljera, visa upp sitt verk. Han faller på eget grepp. Han tror att han kan briljera med utredarna och alla, men i själva verkat lämnar han spår i varje sådant trick. Kanske.

Det hade varit bättre att ha låg profil, snacka och visa upp sig mindre.
Ju mindre du säger, desto mindre ha du att förhålla dig till.
Citera
2019-09-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vänligen...
Kan du inte öppna den dörren och upplysa oss andra om hur det gick till ??
Kan du inte berätta den helt andra historien ??

(lyckades inte kopiera in/citera JMs inlägg tillsammans med Avd9)
Aha, den andra dörren har gått mig förbi. Jag har också uppfattat det så att LW talat om för HD att de hade haft en relation, hon och SD -
om det är så att LW varken berättat eller haft för avsikt att berätta så ställer det mina teorier lite i svaj. Dock vill jag påpeka att LW eg inte hade någon skyldighet att berätta, där ligger väl ändå ansvaret hos SD eller möjligen någon som stod närmre HD, förutsatt att hen kände till det. Där kanske JG kommer in i bilden igen förvisso, som sägs stå HD närmast.

Bäst är förstås om det aldrig hade hänt något eller att de efter något snedsteg varit överens om att inte göra om det. Sen alla andra parametrar som känslor, begär, kontroll, löften, lögner, ambivalens ställer också till det i smeten.
Citera
2019-09-04, 10:04
Medlem
Citat:
Det har jag heller inte påstått.
De var väl barnvakt när hon jobbade?

Jo ! det är exakt vad du tidigare har påstått, att LW utnyttjat sina adoptiv-föräldrar under 8 års tid för att kunna vara ute och leta burkar, men allt går ju att bortförklara, dessutom tror jag som du plötsligt nu framfört, att LW:s adoptiv-föräldrar alltid ställde upp på hennes sida för att hon skulle kunna jobba utan att behöva kosta på en egen barnvakt.
Citera
2019-09-04, 10:06
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har tänkt lite som du.
Särskilt det du spekulerar om i första stycket.

I det andra alternativet, att SD skulle skydda henne tänker jag att det kanske inte beror så mycket att han skulle vilja skydda henne av lojalitet. Jag har svårt att få in att han skulle vara lojal, det med tanke på hur otrogen han har varit under åren. Visst, i grunden kan det finnas en lojalitet och kärlek ändå hos en notoriskt otrogen person, men jag tycker mig inte se en sådan person riktigt.

Då kanske det är troligare att han skyddar henne för att han har en del i det hela och på så vis skyddar sig själv i främsta rummet.

Ibland tycker jag att mig se en slipad taktiker i SD, men som har andra svaga komponenter i sin personlighet som fäller honom.

T ex att han (verkar) ha ett stort behov av att synas och briljera, visa upp sitt verk. Han faller på eget grepp. Han tror att han kan briljera med utredarna och alla, men i själva verkat lämnar han spår i varje sådant trick. Kanske.

Det hade varit bättre att ha låg profil, snacka och visa upp sig mindre.
Ju mindre du säger, desto mindre ha du att förhålla dig till.

Håller med. Den där självuppoffrande lojaliteten verkar inte riktigt klä honom. Det är nog, som du skriver, troligare att han vill skydda sig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in