Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
När man befinner sig i den här torktumlaren är det lite intressant vilka tankar som hakar fast i röran.
Jag tänker på det där som väl sd’s advokat förde fram vid första häktningen, något i stil med: han (SD) har en teori om vem gärningsmannen kan vara, men vill inte lägga fram det just nu. Något sånt.
Apropå ess i rockärmen. Kanske hade han redan då klart för sig att han kunde komma enklare undan om han kastade HD under bussen genom att skylla på henne? Han bara väntade på rätt tillfälle, som inföll förra veckan när han satt häktad och insåg att han behövde höja insatserna? Kanske det var därför hon skrek, eftersom hon insåg att det var det han just hade gjort och att hon därför blev hämtad?
Alternativt, om han (SD) faktiskt skyddar henne av lojalitet trots att det är hon som har gjort det kan det ha varit en brasklapp om att han vet vem som gjorde det men att han är förhindrad att berätta det.
Jag har tidigare velat se det där tidiga utspelet som ett bevis på att SD är en slipad taktiker som spelar ett spel med utredarna, men här i torktumlaren dyker andra möjliga tolkningar upp ibland.
Jag har tänkt lite som du.
Särskilt det du spekulerar om i första stycket.
I det andra alternativet, att SD skulle skydda henne tänker jag att det kanske inte beror så mycket att han skulle vilja skydda henne av lojalitet. Jag har svårt att få in att han skulle vara lojal, det med tanke på hur otrogen han har varit under åren. Visst, i grunden kan det finnas en lojalitet och kärlek ändå hos en notoriskt otrogen person, men jag tycker mig inte se en sådan person riktigt.
Då kanske det är troligare att han skyddar henne för att han har en del i det hela och på så vis skyddar sig själv i främsta rummet.
Ibland tycker jag att mig se en slipad taktiker i SD, men som har andra svaga komponenter i sin personlighet som fäller honom.
T ex att han (verkar) ha ett stort behov av att synas och briljera, visa upp sitt verk. Han faller på eget grepp. Han tror att han kan briljera med utredarna och alla, men i själva verkat lämnar han spår i varje sådant trick. Kanske.
Det hade varit bättre att ha låg profil, snacka och visa upp sig mindre.
Ju mindre du säger, desto mindre ha du att förhålla dig till.