2019-09-03, 11:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När åtalet kommer så blir hela förundersökningsprotokollet (FUP) offentlig, troligen omfattande antal sidor. Den innehåller allt det som ÅK bygger sitt åtal på och som varit skyddat av förundersökningssekretess.

Det ska även bli intressant att se vad personerna i det sk ”Järngänget” ( (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)) haft att säga, och om deras utsagor förändrats från förhör till förhör. Att de blivit förhörda mer än en gång det vet jag. Det är ju möjligt att de blir förhörd ännu en omgång nu på slutet då mycket har förändrats... då den kvinna de umgåtts så frekvent med sen mordet, och eventuellt tidigare sett som oskyldig, nu sitter häktad för mord.
Citera
2019-09-03, 11:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo det har det. Var bilden är nu vet jag inte.

Va? Jag har aldrig sett ellet läst om en bild där kroppen synts!

Tvärtom fanns diskussioner i början om kroppen verkligen legat där hela tiden eller förvarats på annat ställe först eftersom den inte syntes på någon av drönarbilderna.
Citera
2019-09-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Förvisso inte. Men jag tänker om fler hört skriket så borde det anmälts in till polisen direkt eller åtminstone när det kom ut att LW var försvunnen. Nu har jag iofs ingen aning om det kom in några anmälningar eller inte. Men isåfall borde sökandet koncentrerats i närområdet direkt...

Om du inte litar på mig så borde du iallafall lita på SOS?
Citera
2019-09-03, 11:39
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden haft svårt att få in skriken som trovärdiga. Om det nu var så höga, panikslagna skrik som Dalaan vill få det till, borde inte fler hört det då? Det ligger hus bara några meter från BP. Det var en varm kväll, folk borde kunnat rört sig ute den tiden eller haft fönster öppna.
Är det inte märkligt att endast EN person (eller 2 inklusive Daalans sambo) hör det? EN person med reggat konto på Flashback dessutom..

Pga brottsplatsens placering bakom bullerplank samt växtlighet har inte skriken hörts alls i bostadsområdet. Däremot tvärs över E18, av ett par boende som råkade ha fönstret öppet.
Det inringdes till Larmcentralen som kopplade det till polisen som inte skickade ngn bil till platsen. Fatalt misstag!
Parets vittnesmål är av mycket hög trovärdighet!
Citera
2019-09-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du skall se att både SD och HD kommer att försättas på fri fot inom en snar framtid, Ingvar Backman är mycket skicklig i detta fallet.

Hur skicklig är HD:s advokat då?
Citera
2019-09-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ok, I see your point. Men var inte planket väldigt dolt av lummiga träd och buskar om jag inte missminner mig?Själva brottsplatsen gick väl inte identifiera varken från vägen sett eller från Lws kvarter. Brottsplatsen hintar om lokalkännedom av mördaren tänker jag. Mördaren är bekant med området, och väljer den platsen delvis för att den är dold, och nära. Bl.a. måste mördaren själv fly fort från platsen utan att observeras av någon person som rastar hunden ovanligt sent eller liknande.

Där jag bor möter jag ingen vid midnatt, och inte alls på varken en vardag eller helg, söndagar brukar vara helt dött både innan och under semestertider. Trots att jag bor i stadens största bostadsrättsförening. Vet dock inte hur läget är vid 00-snåret i Hjärsta. Trotr14 maj var väl en måndag om jag minns korrekt? Brottet skedde väl natten mot måndag den 14 eller liknande?

Om Hanna, är delaktig i någon form, vilket jag tror, då står hon och väntar dold vid insidan av planket. Jag kan föreställa mig att de inre gränser som barrikaderrar och innesluter hennes växande hat, på slutet krackelerat, och behöver strax få sitt utlopp,.Hela härvan för henne är en högst personlig upplevelse av integritetskränkning och jag antar inte att hon upplever LW som ett viljelöst offer utan ett hungrigt rovdjur som slukar allt i sin väg.

Hanna känner sig som offret här för Lws rovgirighet och Lw ska sorteras bort och läggas till handlingarna en gång för alla.Jag antar svarsjukan gjort henne nästintill fysiskt sjuk, och hon vill få bort den känslan ur sin kropp genom vedergällning. Jag tror hon brottar ner henne, både sparkar, stampar och avslutar med strypning Det klaras inte av i en handvändning, utan pågår några minuter tills Lenas skrik avtar. HD är sjuksköterska, och lämnar inga levande vittnen efter sig. När du stryper någon, brukar det höras en sista rosslig, och sedan vet du att det är fullbordat.

Jag tror Lena de sista minuterna av sitt liv drabbades av djupare insikter och klarhet om vad hon egentligen varit inblandad i och den påverkan det haft, utan att hon tidigare förstod omfattningen. Samtidigt förstod hon att ånger och förlåt, inte längre räckte. Ångestskriken, tyder på att hon visste att hon hamnat i underläge och att hon skulle dö. Men Lena ville inte, hon var inte förberedd, att släppa greppet om livet frivillig. Så skriken, var samtidigt ett rop på hjälp, och Daland och hans sambo hörde och larmade. Men de förmådde inte orientera skrikens källa när de åkte ut och sökte med bilen.

Som jag sagt tidigare, tolkar jag uppbrottet mellan Stefan och Hanna, som en kuliss, för att dölja ett brott. Deras förhållande fortsätter om än inte i juridisk mening. Du vet Stefan är kanske en smartjäkel, som någon i utredningen ska ha yttrat, med några rävar bakom öronen.

Du är inte Författare eller något liknande? Du skulle kunna ge ut en bok sedan om fallet efter FUP, när vi har alla bitarna på plats. Skämt åsido, men du har en välformig och beskrivande text.

Givetvis var det en känd plats för GM. Som jag nämnde kan det ha varit en plats som SD och LW brukade träffas på.

Alrajt, vilken roll har då SD under denna girlfajt?
Citera
2019-09-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Mötet mellan bilen och personen var ju över på en nanosekund, föraren rapporterade bara att det gick en person på motorvägen, hur han rörde sig hann nog knappast föraren se. Jag tänker att personen, om det nu är Stefan, efter avslutat uppdrag går ner på vägrenen, går mot trafiken i södergående körfält mot Vivalla, tar vänster efter 50-60 meter upp på Färdemansgatan i rikting mot Byalagsgatan där han bor. Då har ingen sett honom i närheten av brottsplatsen eller fyndplatsen om ni så vill. Telefonen är uppkopplad mot samma mast hela tiden.

Är den inte oerhört dumt att gå på vägbanan i stället för i kanten nedanför vägrenen eller eventuellt bland buskarna även om det skulle vara betydligt jobbigare. Du ska se att det nog var ett fyllo trots allt.
Citera
2019-09-03, 11:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag hade för mig att det var så. Frågan är om polisen sedan kopplade skriket till att det kunde ha ett samband med LW direkt när hon anmäldes försvunnen...
Polisen missade till att börja med att koppla ihop skriken med mordet/försvinnandet.

Citat:
Och om det kom in fler anmälningar. Det är det jag ifrågasätter egentligen, att inte fler hört skriken. Om det kommit in fler anmälningar borde dom koncentrerat sökandet i närområdet.
Vi vet inget om det men polisen har nog koll på om fler personer har gjort anmälan vid samma tillfälle.
Citera
2019-09-03, 11:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag anser generellt att många områden i livet är neutrala begrepp, snarare än värdeladdade, frågan är bara hur du använder dem. Ta Internet exempelvis. Positiva effekter är informationssökning, men det kräver att du kan sålla, i källorna, annars riskerar du att bli felunderättad. Negativa effekter är spridningen av pedofila inslag, eller Darknet som helhet etc. Vi brukar, eller missbrukar något som i grunden gett oss goda förutsättningar att förkovra oss och handla ansvarsfullt i någon mening.

Så till poängen, i LW-fallet finns så många värdeladdade parametrar och teman och de stora frågeställningen hur och varför:

1. Två till det yttre vanliga medelklassfamiljer med barn. Omsorgsyrken, projektdrivande, handlingskraftiga med teknisk bakgrund och friluftsälskande äventyrsmänniskor med stora sociala nätverk. Men under ytan bubblar en parallell verklighet som döljer många osynliga skär i mörkret. En vulkan som till slut får sin eruption.

2. Otrohet och svek. Ibland fattar människor beslut som på längre sikt kommer bli förödande och ödesdigra för många fler personer än dem själva. När man ser tillbaka i backspegeln tycks besluten som togs då, inte adekvat spegla följderna det sedermera fick. Ändå överensstämmer orsak och verkan, i betydelsen att man själv var delaktig att lägga grunden i det bygge som senare kom att rasa ner över dig själv och andra. Man kom att bli sin egen värsta fiende utan att vara medveten om detta.

6 år, är en evighet, kanske inte ens att likna vid en affär, snarare en form av förhållande, vad vet jag? 6 år av dubbelliv, kanske förhoppningar, löften och svikna sådana? Besvikelser, bitterhet och grämelse, längtan men också ensamhet. En relation på oklara grunder, men jag tror att den som är ensamstående förr eller senare kommer i ett slags underläge, då den andra parten är gift. En har något att falla tillbaka på, en garanti, som den andra saknar. Så maktfördelningen är sällan jämnfördelad. Inte heller investeringen i förhållandet brukar vara det. Sedan, med tiden kan förhoppningar och önskningar förändras, avta, avstanna helt, och starta om med ökat bränsle på brasan, med följden att du eggad fastnar i åtrån ett varv till. Det brukar gå i perioder.

Vad gäller bitterhet, tror jag det är en intern, inre upplevelse mellan de tu, som djupast sett bottnar i avsaknad av tillit kopplat till deras eget dubbelliv. För hur kan du förlita dig på eller förtjäna någon annans tillit då du själv inte håller måttet som pålitlig och sanningsenlig. Det blir ett intern dom med hyckleriet som grundstomme som båda måste förhålla sig till. Ett slags destruktivt självskadebeteende, som aldrig kan ge dig rättigheter du inte själv lever upp till. Ett matematiskt problem som förblir olöst.

Dubbelhet tror jag i längden bryter ner människor som en destruktiv kraft för gränserna suddas ut allt mer och du förlorar dig själv någonstans på vägen, en nedgående spiral utan ände, som att vara under en förbannelse, du tycks till slut oförmögen att fatta vanliga sunda beslut, och börjar tvivla på dig själv och din egen föreställning om vad som är rätt och fel i många fler situationer än den du faktiskt befinner dig i. Den plattformen är nog svår att längre förstå och verka utifrån, då den bygger på en falsk grund. Även om den inledningsvis kanske startade som en förhoppning.

3. Svartsjuka och besatthet. Svartsjuka är ett talande namn, för den går att likna vid ett sjukdomstillstånd. Svartsjuka brukar framkalla alla möjliga former av gränslösa beteenden, av kalibern svart natur och dess innehavare brukar växla och avlösa varandra. Att konstant vara svartsjuk suger nämligen en oerhörd energi och ork, den är som en parasit som käkar upp dig inifrån. Men lika mycket som den dränerar dig, lika lite tillför den av tillfredställelse och förnöjsamhet. Den är som ett tomt hål som slukar dig levande, men du kan aldrig överlista eller besegra dess drivkrafter så länge du matar den.

Du har bara ett sätt att bli fri från den destruktiva kraften, du måste välja att släppa greppet och kontrollen om det du försöker behärska och styra som ligger utanför dig själv och din egen horisont. Du ersätter den med självkontroll istället, goda och sunda vanor, val och bruk. Objekten får tillåtelse att välja och verka som de subjekt de i realiteten är och var och en får själv ta konsekvenserna av sina egna val och beslut. Om du inte når dit kommer besattheten leda till en cyklisk gränslöshet, som upprepar sig i absurdum, utan att ta dig till nästa utvecklingsnivå. Blir du kvar där för länge kommer du börja tänka och agera som ett barn, som upprepar: Min nalle...

4. Hatet kommer göra entré och växa till oanade höjder, då du inte lyckades återfå nallen. Eller får behålla nallen för dig själv. Därför måste du hitta en lösning på ditt problem, och gränslösheten kommer inte hjälpa dig processa informationen du har till hands och fatta ett gott beslut. Ett gott beslut där du markerar en gräns, bygger upp ditt staket och blir verksam utövare av integritet och nykterhet. Sörj och var besviken, försök inte tävla och vinna segerbucklan. Se saken klart, segerbucklan är ovärdig och du har tillåtelse att behålla självrespekten istället.

5. Skulden kan sällan fördelas jämnt, det måste juridiken bedöma, men på ett personligt plan tror jag ingen av de inblandade idag är speciellt stolta över sin delaktighet. Huruvida deras inre rationaliserat gärningen är svårt att säga, men knappast otroligt.

Först: stort välkommen till tråden! Dina inlägg är fantastiskt bra skrivna. Och dina insikter och spekulationer tillför mycket till debatten! 👍🏻
Citera
2019-09-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Svårt att gissa hur det kommer att sluta, men det vore ju mycket olyckligt om det inte blev något åtal. Vi får väl hoppas att åklagaren rycker upp sig nu så att ingen börjar tro att hon sitter och förhalar.

Ja det är svårt
Citera
2019-09-03, 11:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack för detta svar!
Jag har funderat på varför SD (i skrift) verkar tillfredsställa sig med att plantera mer eller mindre transparenta budskap ”mellan raderna”? Beteendet skulle kunna basera sig på en vägran att brottas med den egna stoltheten, tänker jag. Bakom den självständiga och glättiga image SD livligt försvarar döljer sig eventuellt en rejält bräcklig självkänsla, om jag får gissa.

En typisk passivaggressiv person!
Med enormt självhävdelsebehov, pga av mindervärdeskomplex.
Citera
2019-09-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hur skicklig är HD:s advokat då?

Suverän tror jag ...vad tror du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto