2019-09-01, 09:39
Medlem
👤 Det måste helt enkelt sagt ifrån min sida, ha legat ett otroligt starkt inre hat bakom Gärningspersonen's då utförda dödsmisshandel. Stackars Lena var brutalt och hänsynslöst sönderslagen😖 framför allt i sitt ansikte.

Till observandum, det är faktiskt mycket möjligt att Gärningspersonen kan ha varit påverkad av något❔ innan mordet skulle begås.

Mvh/@JM
Citera
2019-09-01, 09:39
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jo förvisso, men journalisten bör känna ansvar eller till och med kunna ställs till svars för vårdslös journlistik. Ibland är dessa journalister mer än lovligt dumma, de bör kunna förstå att det de skriver kan förstöra en utredning. ( Jag är i och för sig rent generellt mycket negativ till nämnda yrkeskår. Betraktar rentav just journalister, som jordens absolut dummaste djur. )
Det var nog att ta i lite.
Att skjuta budbäraren blir fel. Lägg krutet på de som läcker i stället. PO är ju en instans du kan vända dig till om det är något du anser bryter mot det pressetiska. Journalistens jobb är inte att ta hänsyn till en utredning. De ska under ordnade former delge allmänheten det som är av intresse.
Citera
2019-09-01, 09:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför hämtades inte båda samtidigt? Någon brist på resurser verkade det inte finnas då man kallat in en insatsstyrka. Om HD hade fått reda på att SD häktats kunde det ju hänt en olycka.

Kan det möjligen vara så att den först häktade hade uppgifter att lämna som ledde till det andra gripandet? Nu behöver man mer tid för att utreda det man borde utrett tidigare och håller kvar båda.

Intressant att det i tråden kommit fram att användaren SH.Holmes är en sån som tar lagen i egna händer. Det har han inte nämnt ett ord om.

Det har väl framgått väldigt tydligt att
han försökte ge Steffe ett kok stryk när
Steffe och HD hade mage att dyka upp
på ett event där många av LWs vänner
deltog.
ShHomles var den enda som hade mod
och vilja nog att stå upp för LW medan
hennes andra ”vänner” ville sopa allt
undee mattan och hade kramkalas med SD.
Det beundrar jag ShHolmes för.
Citera
2019-09-01, 09:47
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför hämtades inte båda samtidigt? Någon brist på resurser verkade det inte finnas då man kallat in en insatsstyrka. Om HD hade fått reda på att SD häktats kunde det ju hänt en olycka.

Kan det möjligen vara så att den först häktade hade uppgifter att lämna som ledde till det andra gripandet? Nu behöver man mer tid för att utreda det man borde utrett tidigare och håller kvar båda.

Intressant att det i tråden kommit fram att användaren SH.Holmes är en sån som tar lagen i egna händer. Det har han inte nämnt ett ord om.
Tror anledningen var att det helt enkelt inte vid tidpunkten för gripandet av Stefan fanns tillräckligt för att ta in Hanna.
Efter inledande förhör med Stefan börjar han lätta på förlåten och berättar saker som gör att ett gripande av Hanna är befogat. Eller så kör polisen en Möller.
Låter Hanna vara ute under avlyssning och span för att se och höra hur hon reagerar på gripandet av Stefan.
Hon kan ex börjat göra sig med bevis eller pratar med någon om graverande uppgifter.
Citera
2019-09-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Fast han har liksom inte bara blånekat vid frågan, han ska dessutom gått runt hos grannar och berättat hur oskyldig han är, vem gör så om de är just skyldiga? Men vad vet jag, det kanske är ett normalt beteende mördare gör också? Om han gått runt på eget intiativ bland tex grannar och gjort såhär, då är han en mycket charmant duktig skådespelare utan samvete tänker jag. Stackars grannar och alla andra han gjort såhär emot, så obehagligt för dom.

Det handlar om att skaffa sig själv kontroll över läget, för att skaffa sig kännedom om vad andra vet och känner till, för att sedan därefter kunna anpassa sig till detta.

Mvh/@JokerMannen
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Men en ansvarig utgivare, skall väl i vart fall kunna ställas till svars. Eller ?

Osäker på om jag förstår din fråga men nej, ansvariga utgivaren har ju inte uppgiften som ursprungligt sekretesskyddad i sin tjänst.
Ansvariga utgivaren kan inte ställas till svarsför formella sekretessbrott inom exempelvis polisen (eller annan offentlig verksamhet).
Fast efterforskningsförbudet har luckrats upp för något antal år sedan, man gör väl någon distinktion för vad för typ av uppgifter det handlar om (dvs vilken sekretessregel som är aktuell). Ur demokratisk synpunkt är väl måhända mer nyttigt att oegentligheter i exempelvis förvaltning av det allmänna kan komma till allmänhetens kännedom än sunkiga detaljer om BO eller MGM i en pågående brottsutredning.

Eller vad menar du?
Citera
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det var nog att ta i lite.
Att skjuta budbäraren blir fel. Lägg krutet på de som läcker i stället. PO är ju en instans du kan vända dig till om det är något du anser bryter mot det pressetiska. Journalistens jobb är inte att ta hänsyn till en utredning. De ska under ordnade former delge allmänheten det som är av intresse.

Journalist/er som jobbar på lokala medier här i Örebro postar också här i tråden, det vet jag då jag känner vederbörande.
Citera
2019-09-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Fast han har liksom inte bara blånekat vid frågan, han ska dessutom gått runt hos grannar och berättat hur oskyldig han är, vem gör så om de är just skyldiga? Men vad vet jag, det kanske är ett normalt beteende mördare gör också? Om han gått runt på eget intiativ bland tex grannar och gjort såhär, då är han en mycket charmant duktig skådespelare utan samvete tänker jag. Stackars grannar och alla andra han gjort såhär emot, så obehagligt för dom.

Det handlar om att skaffa sig själv kontroll över läget, för att skaffa sig kännedom om vad andra vet och känner till, för att sedan därefter kunna anpassa sig till detta.

Mvh/@JokerManne
Citera
2019-09-01, 09:50
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Journalist/er som jobbar på lokala medier här i Örebro postar också här i tråden, det vet jag då jag känner vederbörande.
Det är väl inget uppseendeväckande, här hänger såväl poliser som murvlar.
Citera
2019-09-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Gillar att du presenterar olika scenarier men hm, tror inte att något mys funnits på agendan. Det har någon gång tidigt i tråden sagts att SD och LW unfriendat/avföljt varandra dagen innan mordet. Har sett den uppgiften även i media. Inget av det behöver betyda att det är sant visserligen och det behöver heller inte betyda att att man faktiskt var ovänner då. Det kan ha varit för att det ska se ut som att man tagit avstånd från varandra. Eller så var det LW som unfriendade och SD kände ett behov av att konfrontera henne angående det. Eller så var det HD som krävde detta av SD. Ja, det finns flera scenarier som något av dem skulle kunna stämma. Men mys bör nog kunna strykas. Jag tror att LW hade fullt upp med förberedelserna inför framförallt sonens födelsedag men säkert också resan till Norge.

⬆️ Från ⬇️

Är det en helt ny uppgift att SD och LW skall ha avföljt/ unfriendat
varandra på Facebook så sent som dagen innan mordet?

Under hela trådens gång har det nämligen sagts att avföljandet
mellan de två på Facebook skall ha skett våren 2017, efter
bilincidenten.

(Jag ligger för närvarande ständigt efter i läsandet, så möjligt att
att det finns nya uppgifter om avföljandet.)
Citera
2019-09-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Osäker på om jag förstår din fråga men nej, ansvariga utgivaren har ju inte uppgiften som ursprungligt sekretesskyddad i sin tjänst.
Ansvariga utgivaren kan inte ställas till svarsför formella sekretessbrott inom exempelvis polisen (eller annan offentlig verksamhet).
Fast efterforskningsförbudet har luckrats upp för något antal år sedan, man gör väl någon distinktion för vad för typ av uppgifter det handlar om (dvs vilken sekretessregel som är aktuell). Ur demokratisk synpunkt är väl måhända mer nyttigt att oegentligheter i exempelvis förvaltning av det allmänna kan komma till allmänhetens kännedom än sunkiga detaljer om BO eller MGM i en pågående brottsutredning.

Eller vad menar du?
Vad jag menar är att man under en pågående utredning, bör vara återhållsam med vad man publicerar. Om det sedan i efterhand kommer fram att polisen eller rättssystemet, har agerat på ett felaktigt sätt eller dömt någon felaktigt, så får man granska detta efter domen. Sådant har skett förr.
Citera
2019-09-01, 09:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej ett våldsamt uppträdande vid gripandet säger inget om skuldfrågan, håller med.
Men det indikerar att personen i fråga har nerverna utanpå och inte har riktig kontroll över sina reaktioner och handlingar.
Vid ett polisingripande inför barnen borde man snarast göra allt för att det ska se smidigt ut och uppfattas som mjukt av barnen.under förutsättning att man har ett visst mått av självkontroll.

Den gripna kvinnan här verkar snarast ha brist på självkontroll och konsekvenstänkande i situationen som uppstod. Det kan - men behöver inte - vara en fingervisning att hon kanske inte heller haft konsekvenstänk och kontroll över sina handlingar i annat avseende. Ex om hon deltagit i att LW slagits ihjäl.
Hur var det nu, var barnen hemma (hos HD) vid gripandet eller var de i skolan eller någon annanstans? När insatsstyrkan slog till hos SD lär de tydligen varit hemma (hos SD).
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-01 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in