2019-08-29, 21:01
Bannlyst
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/samkonat-sex-och-gener

Budskapet är tydligt:

- är faktan kränkande ska den inte presenteras
- fakta är inte viktigast, det viktigaste är att folk ska må bra

Kan vi lita på forskningen?
Ska fakta undvikas om den kan såra människor?
Citera
2019-08-29, 21:04
Medlem
Jaru, det förstod jag någon gång i grundskolan. Trodde det var akademiskt vedertaget.
Men i artikeln du länkar visar de faktiskt resultatet, de bara förtydligar det lite grann.
Senast redigerad av nilltre 2019-08-29 kl. 21:20.
Citera
2019-08-29, 21:10
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0

Budskapet är tydligt:

det här är det schisofrena med vänstern ... dels föds man homosexuell och det är hugget i sten. right det köper jag.

men jag som vit man och heterosexuell det är jag pga av samhället och normer. VA ???
Citera
2019-08-29, 21:30
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Budskapet är tydligt:

Vad menar du? Nu orkade jag inte plöja igenom den vetenskapliga artikeln (om den nu ens var publicerad), men från SVT-artikeln kunde man inte utläsa att något var mörkat. Som svar på dina två sistnämnda frågor: generellt sett ja, vi kan oftast lita på forskningen. Och nej, fakta som fåtts fram genom forskning skall presenteras oavsett hur den än må tolkas eller misstolkas. Man skall ju dock alltid diskutera hur man själv tolkar faktan.
Citera
2019-08-29, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Vad menar du? Nu orkade jag inte plöja igenom den vetenskapliga artikeln (om den nu ens var publicerad), men från SVT-artikeln kunde man inte utläsa att något var mörkat. Som svar på dina två sistnämnda frågor: generellt sett ja, vi kan oftast lita på forskningen. Och nej, fakta som fåtts fram genom forskning skall presenteras oavsett hur den än må tolkas eller misstolkas. Man skall ju dock alltid diskutera hur man själv tolkar faktan.
De vågar ju knappt föra fram faktan och är livrädda att folk ska bli kränkta av sanningen.

Samma sak med rasforskning för övrigt som visar att negrer har runt 80 i IQ medan normen ligger runt 100.
Citera
2019-08-29, 21:36
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
De vågar ju knappt föra fram faktan och är livrädda att folk ska bli kränkta av sanningen.

Samma sak med rasforskning för övrigt som visar att negrer har runt 80 i IQ medan normen ligger runt 100.
Det är ju ett känsligt ämne, fråga bara bögarna i Uganda. Därför är det väl tur att de publicerar datan som den är.
Citera
2019-08-29, 21:43
Bannlyst
Citat:
Det är ju ett känsligt ämne, fråga bara bögarna i Uganda. Därför är det väl tur att de publicerar datan som den är.
Riktig fakta tar inte hänsyn till känslor.
Citera
2019-08-29, 22:01
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Riktig fakta tar inte hänsyn till känslor.
Forskning går ut på att få resultat och tolka resultaten.
Citera
2019-08-29, 22:04
Bannlyst
Citat:
Forskning går ut på att få resultat och tolka resultaten.
Fast de har ju aldrig problem att tolka som de vill annars. Men nu tassar de på äggskal. Det är sjukt och fel. Forskningen är PK och därmed inte trovärdig.
Citera
2019-08-29, 22:26
Medlem
Homosexualitet är inte genetisk. Forskning bekräftar.

Nytt forskningsresultat presenterades i kväll. Forskare har studerat 500.000 individer i us och uk och kommit fram till att det inte finns någon speciell "gay-gen".

Man har funnit att fem olika gener är vanligare förekommande hos homosexuella men inte unika för gruppen.

Man har även använt det svenska "tvillingregistret" för att bekräfta resultatet.

Är ni förvånade över resultatet?
Vad tror ni då det kan bero på?
Eller är det fejk news?

Allt som berör ämnet är fritt för min del att diskutera.

Trevlig kväll! /Conny

Källa Ekot Sr. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7288297

Ursprungskälla: Science
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-08-29 kl. 22:44.
Citera
2019-08-29, 22:48
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Fast de har ju aldrig problem att tolka som de vill annars. Men nu tassar de på äggskal. Det är sjukt och fel. Forskningen är PK och därmed inte trovärdig.
Du drar felaktiga slutsatser. De presenterar sin data. Till skillnad från vanliga fall har de valt att informera om en implicit konsekvens av deras resultat, d.v.s. att man med gensekvensering inte kan avgöra om en person är homo eller ej. Själv tycker jag att det låter klokt. Ingen forskare vill att ens resultat skall missförstås. Vanlig forskning har ringa allmänt intresse varför inga studier om blodtryckssänkare eller på sarkoidos har liknande tillägg.

För övrigt, att de gör detta tillägg tolkar jag till skillnad från dig inte för att de skall uppröra PK-maffian utan för att galna bible bashers inte skall vantolka deras resultat.
Citera
2019-08-29, 22:51
Medlem
Det finns också den så kallade "older brother effect". Den säger att för män så ökar sannolikheten att vara homosexuell för varje äldre biologisk bror.

https://m.medicalxpress.com/news/2017-12-link-older-brothers-odds-homosexual.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in