2019-08-28, 11:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det blev en höna av en fjäder. GW menade att de hade en typ av samvaro där DNA och annat kan finnas från dem båda i deras respektive hem. Nu lägger vi det åt sidan och går vidare.

Aha, det var DNA-meßig som GW menade. Ja, det borde jag kanske förstått. Mutual contamination expected.

Det får ju en att fundera en liten aning just hur pass skruvad MGM är. Har han planerat det så en tid...? Men det är en aning för vrickat. Ändå, det måste ha funnits en form av radikaliseringsperiod innan händelsen. Och SD kunde ju inte veta hur illa ööhrebroarna skulle leta. Eller hur?

Hade hundarna nosat upp LW meddetsamma så hade ju rimligen GM avsatt avläsbara spår på ställen direkt förknippade med gärningen. All annat är ju otänkbart. Så hur mycket skydd hade han, hur mycket hade han planerat och hur mycket av det gällde att träffa LW innan händelsen?

Nåväl. Nått ska ju åklagarn göra också...
Citera
2019-08-28, 11:31
Medlem
Citat:
Delar inte din upp-fattning ang åklagaren.
➡Dock så kommer det mer, det har du rätt i.

Ja, till exempel @Reimer's glasspinnar, och även upp krattade glasspinnar kan ju ha DNA, men jag tror att Ingvar Backman knäcker åklagarens glasspinnar på tio röda sekunder och sedan varje försök som åklagaren gör, så blir hon sågad jäms med sina fotknölar och SD går fri på nytt och återupptar burkletandet och kramkalaset i skog och mark med järngänget igen, men om KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding är både en god och skickliga åklagare, som jag påstår, då kommer hon mycket enkelt att steka både SD och Ingvar Backman över sakta eld 🔥🔥🔥 och då kan jag förstå att både du och @Reimer inte kommer att bli speciellt glada.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-28, 11:35
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Ja, till exempel @Reimer's glasspinnar, och även upp krattade glasspinnar kan ju ha DNA, men jag tror att Ingvar Backman knäcker åklagarens glasspinnar på tio röda sekunder och sedan varje försök som åklagaren gör, så blir hon sågad jäms med sina fotknölar och SD går fri på nytt och återupptar burkletandet och kramkalaset i skog och mark med järngänget igen, men om KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding är både en god och skickliga åklagare, som jag påstår, då kommer hon mycket enkelt att steka både SD och Ingvar Backman över sakta eld 🔥🔥🔥 och då kan jag förstå att både du och @Reimer inte kommer att bli speciellt glada.

Mvh/ @JokerMannen
Fattar inte vad du försöker få fram. Prata ur skägget för h-vete gubbe
Citera
2019-08-28, 11:40
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag gissar på att det är SD:s nya telefon/er som tagits i beslag. Jag får en märklig känsla av att HD har ett finger med i spelet här. Hon åker på resor med SD, den man hon skilt sig från p.g.a otrohet med den kvinna som SD är misstänkt för att har tagit livet av. Om inte denna situation diskuteras inom paret vore jag mäkta förvånad. Tänk nu att HD "vet" att SD är skyldig och nu vill hon sätta dit honom, delvis som hämnd för otroheten, men även för hon har ett rättspatos. Hon invaggar SD i en falsk trygghet att de kanske kan bli ett par igen, åker på resor nu senast till Island och så gör HD en "Terese Tang", hon spelar in ett erkännade.

Relationen mellan SD och HD efter mordet är nästan lika intressant som själva fallet. Har hon levt vidare som inget hänt och umgåtts mer än någonsin med SD för att hon är rädd för honom?
Ser ingen annan orsak än rädsla till att umgås mer intensivt än någonsin med en man som varit otrogen och sedan varit misstänkt för mord på älskarinnan?
Jag tror inte alls hon är inblandad i mordet. Möjligtvis att hon vetat efteråt att SD gjort det men inte vågat annat än att spela med i hans spel och ev ljugit i förhör för att skydda sig själv...
Citera
2019-08-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
- Hur tog gm kontakt med LW om det inte var mgm? Inga digitala spår?
GM kanske inte behövde ta kontakt. H*n kanske redan fanns i bostaden?

- Om det var mgm som tog kontakt synkar det bra med det vi hört tidigare från MV, men om hon hade bejakat denna träff digitalt, då hade mgm varit häktad på sannolika är jag säker på
Det kan ju vara MGM digitala kontakt som gör att han är i den sits han befinner sig i. LW har förmodligen inte svarat av någon anledning. Hon kanske inte ens var i livet?

- Vilka var det som hördes samtala? Om det var gm och LW kan man ana varför grannar hörde deras röster, kanske t.o.m väcktes av att det var högljutt. Men om det var gärningspersonerna, hur kommer det sig att de inte är tysta nog?
Om vi förutsätter att det är gärningsperson/er så kanske det, vid den tidpunkten, inte fanns några illvilliga planer på att döda en annan människa. Något kan ju ha hänt efter promenad, prat och hörvittne. Ett bråk som uppstått helt enkelt.

- Om @Osamajs uttalande om ev DNA från mgm på LW, hur kommer det sig att det inte finns i större mängd från den andra personen? Har de två, LW och gärningsperson nr 2 också träffats och haft nära kroppskontakt i närtid? Eller ska dennes DNA blivit förstört av de fem dagarna?
LWs kläder och kropp var förmodligen besudlad med flertalet DNA. Frågan är ju om det har gått till som i Loftahammarfallet? Alltså att man från åklagarens håll har skickat riktade frågor så som "finns SDs dna på denna tröja?". Har du inte lyssnat på dokumentären om älgattacken så gör det, i slutet av denna blir man varse om hur enkelspårig en mordutredning faktiskt kan vara.

- Om det var två personer, varför har de inte valt ett bättre ställe att utföra sitt brott? Bor man i området är det ju ett idiotiskt ställe. Har man minsta möjlighet, t ex att planera det, varför inte vänta på ett tillfälle som inte är hälften så riskabelt?
Man kanske inte har planerat mer än en kvart innan dådet? Man kanske inte har planerat alls utan dådet är sprunget ur en total hjärnkollaps. Man kanske inte har möjlighet att agera annat än i närområdet? Det där om "viss planering" kan väl även handla om agerandet efteråt. Som att se till att en mobiltelefon försvinner.

- Om det var två personer, känns det konstigt om båda fick en impuls att nu ska det ske. Två som får impulser samtidigt. Eller skulle den ena vara den drivande, den andre "följare" som inte vågar sätta emot?
Tror inte att det är två personer som utfört dådet men två kan mycket väl ha vetskap om saken. Kanske till och med tre eller ännu fler om man ska räkna in vänner som anar men inget frågar.

- Isf, hur klarar denna person att "hålla ihop"? Inget breakdown?
Finns många förklaringar till den frågan. Majoriteten i den här tråden verkar anse att det handlar om att GM är en iskall psykopat. Jag är inte övertygad. Vid mordet på 16årige Albin i Halmstad så teg GM under drygt tre år. Då visste två andra om vad han hade gjort.

Nej, jag får inte riktigt ihop allt med det som jag tror på.
Det kan ju bero på att du har fastnat i din egen bild av hur allt gått till.

Schazz funderingar här är fortfarande intressanta..
Citera
2019-08-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är möjligt att man redan har hittat någonting nu, Aftonbladet skriver att teknikerna på plats bar på bruna påsar. Nu kanske det skall väntas på svar från NFC igen, och det brukar kunna ta ett tag. Enligt uppgifter från 'JokerMannen' kommer åklagaren nu att för➡ tredje gången i ordningen begära SD häktad på➡ sannolika skäl:

Nej ❕ nu narras du lite här @Draifos

Det är först nu, och inom den tredje omgången som KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding har tills vidare, anhållit mannen på SANNOLIKA skäl ... de två tidigare, har endast varit SKÄLIGEN misstänkt.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-28, 11:48
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Relationen mellan SD och HD efter mordet är nästan lika intressant som själva fallet. Har hon levt vidare som inget hänt och umgåtts mer än någonsin med SD för att hon är rädd för honom?
Ser ingen annan orsak än rädsla till att umgås mer intensivt än någonsin med en man som varit otrogen och sedan varit misstänkt för mord på älskarinnan?
Jag tror inte alls hon är inblandad i mordet. Möjligtvis att hon vetat efteråt att SD gjort det men inte vågat annat än att spela med i hans spel och ev ljugit i förhör för att skydda sig själv...
Delar din uppfattning gällande relationen. HD har ju åkt på ett antal resor med SD. Normalt borde en bedragen part vilja ha sitt ex på ett ställe där solen aldrig lyser, men inte HD. Tror inte heller hon har något med mordet att göra, tvivlar på att hon är så driven att hon ljuger i förhör, det ska mycket till av en icke krimninell att ljuga för polsisen, såvida hon inte hotats till tystnad, dock så kvarstår min tes att han lurats att erkänna.
Citera
2019-08-28, 11:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag gissar på att det är SD:s nya telefon/er som tagits i beslag. Jag får en märklig känsla av att HD har ett finger med i spelet här. Hon åker på resor med SD, den man hon skilt sig från p.g.a otrohet med den kvinna som SD är misstänkt för att har tagit livet av. Om inte denna situation diskuteras inom paret vore jag mäkta förvånad. Tänk nu att HD "vet" att SD är skyldig och nu vill hon sätta dit honom, delvis som hämnd för otroheten, men även för hon har ett rättspatos. Hon invaggar SD i en falsk trygghet att de kanske kan bli ett par igen, åker på resor nu senast till Island och så gör HD en "Terese Tang", hon spelar in ett erkännade.
Fast tänk nu på att det här bara är läckor, typ "enligt uppgifter till Aftonbladet". Lite som med fynden man skall ha gjort hos SD i juni i fjol:
Polisen har hittat blodiga kläder både i mannens bil och bostad, uppger källor för Aftonbladet. I jakten på att snabbt få fram bevis ska en polisbil ha kört fynden i ilfart till Nationellt forensiskt centrum i Linköping.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45
Citera
2019-08-28, 11:52
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Delar din uppfattning gällande relationen. HD har ju åkt på ett antal resor med SD. Normalt borde en bedragen part vilja ha sitt ex på ett ställe där solen aldrig lyser, men inte HD. Tror inte heller hon har något med mordet att göra, tvivlar på att hon är så driven att hon ljuger i förhör, det ska mycket till av en icke krimninell att ljuga för polsisen, såvida hon inte hotats till tystnad, dock så kvarstår min tes att han lurats att erkänna.

Ja jag håller med om att det krävs mycket om man som "vanlig" ska ljuga för polisen. Hon har nog bara anat att SD är skyldig men bara gått och väntat på dagen då han inte släpps ut igen... jag kan inte se någon annan förklaring till hennes agerande efter mordet. Hon ville ju inte ha honom innan mordet skedde men efter så vill hon helt plötsligt umgås med honom...
Vet ju att SD har ett häftigt humör så min tes är rädsla... hon har hållit sig väl med honom för att själv inte gå samma möte som LW till mötes. Eller så har jag helt fel och hon tror helt och fullt på SD:s oskuld.
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast tänk nu på att det här bara är läckor, typ "enligt uppgifter till Aftonbladet". Lite som med fynden man skall ha gjort hos SD i juni i fjol:
Polisen har hittat blodiga kläder både i mannens bil och bostad, uppger källor för Aftonbladet. I jakten på att snabbt få fram bevis ska en polisbil ha kört fynden i ilfart till Nationellt forensiskt centrum i Linköping.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45
Tror inte polisen har hittat nya blodiga kläder hos SD. Skulle det vara något redskap så borde väl SD ha dumpat dessa. Kvarstår gör telefoner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Enligt media var han anhållen i sin frånvaro kvällen innan gripandet, stämmer inte det?

Förmodligen visar digitala spår att han har hotat folk.

Raderade sms som återskapats kan kommit från NFC i ett sent skede, häromdagen. Frågan är om polisen även följer upp raderade sms bland de närmaste vännerna. Kan det vara meddelande mellan vänner ang mgm händelseförlopp men utan inblandning av mgm mobil.

Det var i Knutby-fallet där det framgick att raderade sms kunde återskapas. Där satt de inblandade i brotten häktade så då kom svaren tidigt i utredningen om jag minns rätt.

Var det inte så att LW hade fler mobiltelefoner, kan det vara någon av de som ger/gett utslag ifrån mgm bostad?
Citera
2019-08-28, 11:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tror inte polisen har hittat nya blodiga kläder hos SD. Skulle det vara något redskap så borde väl SD ha dumpat dessa. Kvarstår gör telefoner.
Ja, om man nu har gjort några intressanta fynd överhuvudtaget. Kanske polis eller åklagare kommer att göra något uttalande i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in